Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 27 Bal 2024 14:40

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 9 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 13 Vas 2008 19:22 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27102
Miestas: Ignalina
2005 02 20

Kęstutis Čeponis. Etninės ir politinės Sėlos ribos rytų Lietuvoje


       Šiaurės-rytų Lietuvoje daugelyje kaimų iki šių dienų vis dar „dzūkuojama“. Manoma, kad tai yra sėlių kalbos palikimas. Deja, sėlių kalba galutinai išnyko gana anksti (matyt, dar XIII-XIV amžiuje), nepalikusi jokių rašto paminklų.

       Kalbant apie Sėlos ribas, reikėtų aiškiai skirti įvairiais laikotarpiais buvusias politines ir etnines ribas. Metraščiuose ir kituose rašytiniuose šaltiniuose iš esmės kalbama tik apie to meto politines ribas, nurodant kieno valdžioje ar politinėje įtakoje buvo viena ar kita teritorija. Dėl šios priežasties negalima tiesiogiai tapatinti sėlių (tai yra genčių, kalbėjusių sėlių kalba) tuo metu gyvenamas teritorijas su XIII a. rašytiniuose šaltiniuose minimomis politinėmis Sėlos ribomis.

       Sėlių gyventa teritorija per amžius labai keitėsi, tačiau X-XIII amžiuje sėliai daugiausia gyveno Dauguvos upės pakrantėse, netgi iki pat Rygos.

       Kalbininkai yra nustatę, kad sėliai, laikui bėgant, stumiami lietuvių genčių, judėjo šiaurės kryptimi (kažkada sėliai gyveno Aukštadvario ir Vilniaus apylinkėse), paskui save palikdami kai kuriuos vietovardžius, išlikusius iki mūsų dienų, ir sėlių kalbos pėdsakus dabartinėse lietuvių ir latvių tarmėse (tai, beje, įrodo, jog nemaža dalis sėlių ne žuvo kovose, o palaipsniui buvo asimiliuoti lietuvių ir latgalių).

       Maždaug iki V-VI a. sėliai gyveno žymiai piečiau, negu X-XIII a. Sėlių piliakalniai buvo net dabartiniuose Trakų ir Vilniaus rajonuose.

       Padėtį pakeitė klajoklių (hunų-akacirų ir kitų genčių) invazija į Centrinę Europą V-VI a., sukėlusi kelias masinio tautų kraustymosi bangas. Tuo metu į baltų žemes įsiveržė slavai, savo ruožtu pastūmę ir įvairias baltų gentis, tame tarpe ir lietuvius.

       Pasak archeologo Gintauto Zabielos (Lietuvos medinės pilys, 1995, p.49-50), archeologiniai radiniai rodo, jog lietuvių gentys maždaug nuo VI a. vykdė invaziją į nuo seno sėlių apgyvendintas žemes.

       Tokie radiniai (sėliams priskiriami įmoviniai užbarzdiniai įsmaugta plunksna ietigaliai, datuojami VI-VII a.) rasti Aukštadvario (Trakų raj.), Moškėnų (Rokiškio raj.), Velikuškių (Zarasų raj.) ir kituose piliakalniuose, taip pat ir dabartinėje Latvijos teritorijoje.


       Ietigalių padėtis ir sudegusių pastatų liekanos rodo, jog sėliai šiuose piliakalniuose nesėkmingai gynėsi nuo užpuolikų.

       Faktiškai didžioji dalis vėlesnės lietuviškos Nalšios žemės yra buvusios sėlių žemės, palaipsniui užimtos lietuvių genčių, kurios pamažu asimiliavo sėliškai kalbėjusias vietines gimines ir gentis.

       Lietuvių ekspansija, prasidėjusi VI a., tęsėsi iki pat XIV a., kada pietiniai sėliai iš esmės jau buvo galutinai sulietuvinti.
   
       Taigi, pietinėje etninės Sėlos dalyje lietuviai tarp sėlių pradėjo kurtis dar gerokai prieš vokiečių invaziją, kuri prasidėjo 1208 metais.Tais metais kalavijuočiai užgrobė sėlių sostinę Sėlpilį, buvusį kairiajame Dauguvos krante, dabartiniame Jėkabpilio rajone.

       Kalbininko Zigmo Zinkevičiaus nuomone, vokiečiams todėl ir nepavyko pietinės Sėlos dalies prijungti prie Livonijos, kadangi tuo metu čia jau gyveno nemažai lietuvių.

       To meto (XIII a. pradžia) politiniu požiūriu tai jau buvo lietuvių žemės, tai yra Lietuva plačiąja prasme, o ne Sėla.

       Mano nuomone (ir tai patvirtina Ignalinos apylinkių vietovardžiai) šiose sėlių žemėse jau maždaug prieš dvidešimtį metų iki vokiečių invazijos galėjo būti įkurtos karinės lietuvių kolonijos ir įgulos, kurios aprūpindavo lietuvių kariaunas ir garantuodavo jų saugumą, joms traukiant į žygius Polocko, Smolensko, Pskovo, Didžiojo Naugardo kryptimis.

       Kaip rodo įvairūs rašytiniai šaltiniai, intensyvūs lietuvių karo žygiai šiomis kryptimis prasidėjo apie 1183 m. Šios lietuvių kolonistų įgulos taip pat saugojo šiaurrytinę Nalšios žemės (žemės politiniu požiūriu, o ne etniniu, kadangi jos valdomos teritorijos šiaurinėje dalyje tuo metu gyveno ne tik lietuviai, bet ir sėliai) ribą.

      Kalbant apie politinę Nalšios žemės ribą su Sėla, reikėtų atkreipti dėmesį į taip vadinamą Rėkučių gynybinį pylimą. Nustatyta, kad jį statė keli šimtai žmonių gana ilgą laiką, o tai rodo, kad organizuojant šiuos darbus čia pasireiškė aktyvi politinė (valstybinė) valdžia. Pylimas buvo skirtas gintis nuo priešų iš šiaurės, tai yra jį pastatė Nalšios žemės (Švenčionių pusės) gyventojai. Manau, kad XI-XII amžiuose būtent čia buvo reali politinė riba tarp dviejų kunigaikštysčių, kurių viena priklausė Nalšios žemei, o kita - Sėlai.

      Pasak kalbininko Zigmo Zinkevičiaus, apie sėlių kalbą turime dar mažiau duomenų, negu apie kuršių ar žiemgalių kalbas. Iš tų laikų iki mūsų dienų išliko tik kai kurie vietovardžiai ir keletas kalbos ypatybių kai kuriose dabartinėse lietuvių ir latvių tarmėse.

      Tuos duomenis daugiausia yra tyrinėjęs kalbininkas Kazimieras Būga, pats kilęs iš tos Lietuvos dalies, kur senovėje gyveno sėliai (Zarasų raj.).

      Tačiau jis savo lauko tyrimuose, nustatydamas rytines ir pietrytines sėlių paplitimo ribas, dėl tuometinių politinių aplinkybių buvo priverstas apsiriboti jam pasiekiama rytine to meto Lietuvos Respublikos teritorija, tai yra Zarasų ir Utenos rajonais. Be to, K. Būga mirė 1924 m. ir nespėjo įdėmiau ištyrinėti rytų Lietuvos vietovardžių.

      Mano nuomone, tai, jog K. Būga negalėjo aktyviai tyrinėti vietovardžius (ypač vandenvardžius) ir tarmes toje etninės Lietuvos dalyje, kurią 1920-1939 m. buvo okupavusi Lenkija, turėjo didelės įtakos jam nustatant rytines ir pietrytines sėlių paplitimo ribas.

      Manau, jog būtent dėl šios priežasties iki šių dienų literatūroje vyrauja nuomonė, jog senajai Sėlos žemei (maždaug XI-XIII a.) etniniu požiūriu priklausė tik dabartiniai Biržų, Kupiškio, Rokiškio rajonai, rytinė Pasvalio rajono dalis, šiauriniai Panevėžio ir Anykščių rajonų pakraščiai, didžioji dalis Utenos ir Zarasų rajonų, neminint Ignalinos, Švenčionių (šiaurinės dalies) ir Molėtų (šiaurrytinės dalies kampo) rajonų.

       Nesunku pastebėti, kad sėlių arealo rytinė ir pietrytinė riba praktiškai vedama 1920-1939 m. demarkacine linija tarp tuometinės Lietuvos ir Lenkijos.

       Pavyzdžiui, kaip sėlių kilmės vietovardis minimas ežero vardas Dringis. Dringio ežeru kaip tik ir ėjo demarkacinė riba.

       Tuo pat metu teigiama (Z. Zinkevičius, Lietuvių kalbos kilmė, I t., p.362), jog sėlių krašto vardynui būdingos priesagos –ykšt- ( kaip pavyzdžiai pateikiami hidronimai iš Anykščių ir Zarasų rajonų: An-ykšta, Luod-ykštis), -ėt- (Baršk-ėta, Drisv-ėta), -aj- (Alm-ajas, Indr-aja, Kam-aja, Lak-ajai).

       Tačiau neatkreiptas dėmesys, jog vietovardžių su tokiomis priesagomis yra begalės Ignalinos (Vėl-ykštis, Lūš-ykštis, Dysn-ykštis, ež. Parsv-ėtas, Erzv-ėta, ež. Erzv-ėtas, Birv-ėta) ir Švenčionių (Kretuon-ykštis, Sir-vėta, ež. Sirv-ėtas, ež. Indr-ajai) rajonuose, o keletas yra ir Molėtų rajono šiaurrytiniame kampe (jau minėti Baltieji ir Juodieji Lak-ajai, ež. Nik-ajis), tokių vietovardžių yra ir į rytus nuo dabartinės Lietuvos sienos su Baltarusija.


      Manyčiau, jog tyrinėjant sėlių palikimą, taip pat reikėtų atkreipti dėmesį į ežerų pavadinimus su galūne –ys.  

      Ežerų pavadinimų su tokia galūne labai daug šiaurės-rytų Lietuvoje (Varnys, Baltys, Ilgys, Šiekštys, Kurtinys, Dumblys, Ringys, Vėlys, Virėkštys, Bėlys, Kamanys, Gruodys, Perkalys ir t.t.), tiesa kai kur senoji galūnė –ys pakeista į –is, tačiau senieji vietiniai gyventojai vis dar sako –ys.

       Šioje teritorijoje dažnai netgi žmonių vardai tariami su galūne –ys (Algys, Bronys). Gali būti, jog tai irgi yra sėlių kalbos palikimas.

       Zigmas Zinkevičius rašo, kad pirmosios linksniuotės daiktavardžiai didelėje rytų aukštaičių tarmės dalyje (uteniškiai, kupiškėnai, šiaurinės anykštėnų ir vilniškių dalys, šiaurės panevėžiečiai apie Biržus) neturi galūnės –is, o vietoje jos yra –ys (Lietuvių kalbos dialektologija, 1994, p.54).

       Pasižiūrėjus į dabartinių lietuvių tarmių žemėlapį, panašu, kad sėliai yra gyvenę būtent tose srityse, kurių gyventojus kalbininkas Antanas Salys vadino rytų aukštaičiais puntininkais - ten, kur kiti lietuviai sako an („pantis“) arba on („pontis“), puntininkai sako un („puntis“).

       Kaip pažymi kraštotyrininkas Antanas Karmonas savo knygoje „Istorijos mįslės (Šiaurės-rytų Lietuva)“ (2000 m., p. 291), šia tarmės savybe remiantis galima daryti gana pagrįstą prielaidą, kad kronikose užfiksuotas kunigaikščio (vėliau - karaliaus) Mindaugo brolio Dausprungo (o ne Dausprango arba Dausprongo) vardas rodo, jog Mindaugo šeima yra kilusi iš „puntininkų“ žemių, tai yra iš senosios istorinės pietinės Sėlos, tuo metu lietuvių jau užkariautos.

       Manau, kad senosios Sėlos etnines ribas, buvusias įvairiais laikotarpiais, dar ne kartą teks tikslinti.

       Tačiau norint tiksliau nustatyti sėlių paplitimo ribas, visų pirma reikėtų sudaryti išsamius vietovardžių su priesagomis –ykšt-, -ėt-, -aj- (gal būt ir su galūne –ys) žemėlapius, nustatant jų paplitimo arealą,  juos palyginti tarpusavyje ir su kitais išlikusiais sėlių kalbos reliktais, taip pat ir su archeologinių tyrimų medžiaga (kuri, deja, rytų Lietuvoje labai menkai tyrinėta ir datuota).

Kraštotyrininkas  Kęstutis Čeponis


**************************************************************

Tarmių žemėlapiai


     Vilnius ir teritorija į šiaurę nuo Vilniaus patenka į sritį, kurioje kažkada gyveno sėliai, o piečiau jau jotvingių gyventa teritorija

Traditional Classification of Lithuanian Dialects

Paveikslėlis

New Classification of Lithuanian Dialects

Paveikslėlis

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Paskutinį kartą redagavo Žygeivis 14 Vas 2012 19:58. Iš viso redaguota 4 kartus.

Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 27 Vas 2008 14:58 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27102
Miestas: Ignalina
šaltinis - Trakai
http://forum.istorija.net/forums/thread ... 824#M49824


Cituoti:
Kuka - 2008-02-12  2:48 PM

Beje, pirmą kart girdžiu, kad Vilnius buvo sėlių žemėje. Kuo remdamasis, gerbiamasis, taip tvirtinate?

:sm33:


Remiuosi archeologiniais ir kalbotyriniais (ypač vietovardžių bei tarmių) duomenimis. Plačiau:

2005 02 20

Etninės ir politinės Sėlos ribos šiaurės-rytų Lietuvoje

      Šiaurės-rytų Lietuvoje daugelyje kaimų iki šių dienų vis dar „dzūkuojama“. Manoma, kad tai yra sėlių kalbos palikimas. Deja, sėlių kalba galutinai išnyko gana anksti (matyt, dar XIII-XIV amžiuje), nepalikusi jokių rašto paminklų.

      Kalbant apie Sėlos ribas, reikėtų aiškiai skirti įvairiais laikotarpiais buvusias politines ir etnines ribas. Metraščiuose ir kituose rašytiniuose šaltiniuose iš esmės kalbama tik apie to meto politines ribas, nurodant kieno valdžioje ar politinėje įtakoje buvo viena ar kita teritorija. Dėl šios priežasties negalima tiesiogiai tapatinti sėlių (tai yra genčių, kalbėjusių sėlių kalba) tuo metu gyvenamas teritorijas su XIII a. rašytiniuose šaltiniuose minimomis politinėmis Sėlos ribomis.

      Sėlių gyventa teritorija per amžius labai keitėsi, tačiau X-XIII amžiuje sėliai daugiausia gyveno Dauguvos upės pakrantėse, netgi iki pat Rygos. Kalbininkai yra nustatę, kad sėliai, laikui bėgant, stumiami lietuvių genčių, judėjo šiaurės kryptimi (kažkada sėliai gyveno Aukštadvario ir Vilniaus apylinkėse), paskui save palikdami kai kuriuos vietovardžius, išlikusius iki mūsų dienų, ir sėlių kalbos pėdsakus dabartinėse lietuvių ir latvių tarmėse (tai, beje, įrodo, jog nemaža dalis sėlių ne žuvo kovose, o palaipsniui buvo asimiliuoti lietuvių ir latgalių).

      Maždaug iki V-VI a. sėliai gyveno žymiai piečiau, negu X-XIII a. Sėlių piliakalniai buvo net dabartiniuose Trakų ir Vilniaus rajonuose.

       Padėtį pakeitė klajoklių (hunų-akacirų ir kitų genčių) invazija į Centrinę Europą V-VI a., sukėlusi kelias masinio tautų kraustymosi bangas. Tuo metu į baltų žemes įsiveržė slavai, savo ruožtu pastūmę ir įvairias baltų gentis, tame tarpe ir lietuvius.

       Pasak archeologo Gintauto Zabielos (Lietuvos medinės pilys, 1995, p. 49-50), archeologiniai radiniai rodo, jog lietuvių gentys maždaug nuo VI a. vykdė invaziją į nuo seno sėlių apgyvendintas žemes. Tokie radiniai (sėliams priskiriami įmoviniai užbarzdiniai įsmaugta plunksna ietigaliai, datuojami VI-VII a.) rasti Aukštadvario (Trakų raj.), Moškėnų (Rokiškio raj.), Velikuškių (Zarasų raj.) ir kituose piliakalniuose, taip pat ir dabartinėje Latvijos teritorijoje.


      Ietigalių padėtis ir sudegusių pastatų liekanos rodo, jog sėliai šiuose piliakalniuose nesėkmingai gynėsi nuo užpuolikų. Faktiškai didžioji dalis vėlesnės lietuviškos Nalšios žemės yra buvusios sėlių žemės, palaipsniui užimtos lietuvių genčių, kurios pamažu asimiliavo sėliškai kalbėjusias vietines gimines ir gentis. Lietuvių ekspansija, prasidėjusi VI a., tęsėsi iki pat XIV a., kada pietiniai sėliai iš esmės jau buvo galutinai sulietuvinti.

Plačiau: Etninės ir politinės Sėlos ribos šiaurės-rytų Lietuvoje

http://lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?p=3273#3273

Tarmių žemėlapiai parodo gana akivaizdžiai senąsias įvairių genčių gyventas teritorijas iki lietuvių genčių invazijos - Vilnius ir teritorija į šiaurę nuo Vilniaus patenka į sritį, kurioje kažkada gyveno sėliai, o piečiau jau jotvingių gyventa teritorija.

Traditional Classification of Lithuanian Dialects

http://samogitia.mch.mii.lt/KALBA/kalbi ... tarmes.gif

New Classification of Lithuanian Dialects

http://samogitia.mch.mii.lt/KALBA/kalbi ... tarmes.gif

P.S. Šiuo metu jau manoma, kad ne tik prūsai, jotvingiai ir kuršiai buvo vakarų baltai, bet ir žiemgaliai bei sėliai irgi buvo vakarų baltai.

В.Н.Топоров: Значение белорусского ареала в этногенетических исследованиях


   Выдержки:

   "В первом случае существенна явно наметившаяся тенденция отнесения к зап. балтам, кроме пруссов и ятвягов, ещё и куршей, земгалов и, возможно, селов, диалекты которых ранее рассматривались как вост.-балт. "

(Pastaba (Žygeivis) - senojoje sėlių gyventoje teritorijoje pagrindinė upė -Žeimena - irgi rodo sėlių protėvius buvus vakarų baltais. Turime Žeimena, o ne Žiemena, tai yra pavadinime išsaugotas senasis baltų -ei-. Dar vienas įdomus pavadinimas yra prie Molėtų - Kirneilė - jame irgi, matyt, yra išsaugotas senasis baltų -ei-.)

Lietuvių gentys (ar gentis) užėmė teritorijas, kuriose jau buvo susiformavusios įvairios baltų kalbos (tarmės) ir būtent jų poveikyje susiformavo įvairios lietuvių tarmės.  

Beje, baltarusių ir rusų tarmių žemėlapiai taip pat leidžia gana tiksliai nustatyti senąsias įvairių senųjų baltų genčių ribas, buvusias iki slavų invazijos (o rytų pusėje - iki klajoklių - daugiausia tiurkų - įnvazijos).

http://www.belarusguide.com/images/maps/havorki.jpg
http://litopys.org.ua/pics/maps/map_dialects_VII_XX.gif

     Reikia atsiminti, kad slavų kolonizacija 6-7-9 amžiuose ėjo iš pietų ir pietvakarių - iš esmės upių slėniais, tai yra beveik statmenai dabartinių baltarusių tarmių plotams. Be to, rytų slavai tuo metu buvo dar visiškai vienalytė tarminiu požiūriu masė ir ją "suskaldyti" į atskiras tarmes ("tarmių ruožus") galėjo tik senesni šių vietų gyventojai, jau turėję savo atskiras tarmes ir vėliau palaipsniui asimiliavęsi slavų masėje.

    Kaip akivaizdžiai matyti, baltarusių tarmės "eina" skersai senojo slavų migracijos kelio ir siekia dabartines lietuvių ir latvių, bei buvusias jotvingių žemes. Šios tarmės visame plote (tame tarpe ir ten, kur dar visai neseniai gyveno lietuviai bei latviai - tiksliau latgaliai) yra iš esmės visai vienodos. Tai rodo, jog visuose tuose ruožuose jau iki ateinant slavams buvo susiformavusios vienalytės senųjų gyventojų - baltų genčių - tarmės, ir jos buvo tos pačios, kaip ir dabartiniuose Lietuvos ir Latvijos pakraščiuose.

Cituoti:
Ignat - 2008-02-27  12:12 AM

Cituoti:
Žygeivis - 2008-02-13  9:28 PM
Etninės ir politinės Sėlos ribos šiaurės-rytų Lietuvoje


Ganėtinai įtikinama, nors aš labai abejočiau, ar dzūkavimas yra sėlių kalbos ypatybė, o dzūkai - sėlių palikuonys.
Iki slavų atsikraustymo sėliai tikrai galėjo gyventi piečiau Neries.




      Dabartinių tarmių tyrimai rodo, jog vadinamasis "dzūkavimas" yra paplitęs visoje toje teritorijoje, kur kažkada gyveno būtent jotvingių ir sėlių gentys (bei, matyt, jiems artimos).
Tai būtų ne tik dabartinė Lietuvos rytinė dalis, bet ir šiaurės-rytų Lenkija bei vakarų Baltarusija, ir dalis Latvijos teritorijos ("aukščiau" šiaurės-rytų Lietuvos).

     Vis tik tarmių specialistai išskiria specifinius skirtumus įvairiuose "dzūkavimo" arealuose. Labai gali būti, jog tie arealai atspindi senųjų, čia kažkada gyvenusių, giminingų baltų genčių apytiksles ribas.

     Šiuo metu kalbininkai vis labiau "linksta" pripažinti hipotezę, kad sėliai, kaip ir jotvingiai buvo vakarų baltai, ir jų kalba gerokai skyrėsi nuo rytų baltų. Tačiau didesnėje sėlių tuo metu gyvenamoje teritorijoje jie palyginti gana anksti (matyt, dar apie 6-7-8 amžių) buvo "sulietuvinti" ("surytietinti"), ir todėl mažai išliko akivaizdžių įrodymų apie sėlių "vakarietiškumą".

     Jotvingiams šiuo požiūriu "pasisekė" labiau. Lietuvių "imigracinė" ekspansija (taigi, ir "kalbinė") juos pasiekė žymiai vėliau, ir tai iš esmės tik dabartinės Dzūkijos teritorijoje (įskaitant ir jos dalį, dabar esančią Baltarusijos teritorijoje bei šiaurės-rytų Lenkijoje).

     Vis tik šiauriniame jotvingių gyventame areale - pvz., Trakų apylinkėse, tik po rimtų tyrimų "pasimatė" jotvingių kalbiniai "pėdsakai". Tai rodo, jog čia jotvingiai irgi gana anksti buvo "sulietuvinti".

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Manau, kad tiksliau ištyrus "dzūkavimo" arealą (ypač dabartinėje Baltarusijos teritorijoje), būtų galima nustatyti, kur maždaug ėjo riba tarp vakarų baltų ir rytų baltų, iki "didžiojo tautų kraustymosi" 5-7 amžiuose.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 26 Geg 2008 17:30 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27102
Miestas: Ignalina
ARTŪRAS DUBONIS. LIETUVOS DIDŽIOJO KUNIGAIKŠČIO LEIČIAI XIII–XVI A.: LIETUVIŲ ANKSTYVOJO FEODALIZMO VISUOMENĖS TYRIMAS

Daktaro disertacijos tezės

http://viduramziu.lietuvos.net/socium/leiciai.htm#p.3

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 14 Vas 2012 19:45 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27102
Miestas: Ignalina
Sirvėtos regioninio parko mitai


http://alkas.lt/2012/02/14/sirvetos-reg ... rko-mitai/

http://www.alkas.lt
2012 02 14 06:00

      Sirvėtos regioniniame parke, buvusiose Nalšios žemėse, yra vietovių bei objektų, kurių atsiradimą atskleidžia mitologinės ir istorinės sakmės. Kone kiekvienas ežeras, upelis, trykštantis šaltinis ar kita ypatinga vieta apipinti legendomis, turi savo atsiradimo istoriją.

      Sakmėse minimos Sirvėtos regioninio parko vietovės, jų vardų kilmė. Jose vykstančiuose senovės įvykiuose, veikėjų veiksmuose ar žodžiuose slypi iš gilios praeities atėjusios vertybės, gyvenimo būdas, požiūris į gamtą, kurios prieglobstyje žmogus tebegyvena ir šiandien…

      Per dešimtmečius gyventojų atmintyje išlikę perpasakoti prisiminimai… Kulniškės kaimo pavadinimas turi įdomią atsiradimo istoriją: kilmė siejama su legendoje minima nutrūkusia velnio kulnimi, palikta vakaronėje. Mat pasivertęs ponaičiu velnias visą naktį šokdino gražias merginas tol, kol nutrūko jam kulnas… O Vaikučių kaimo pavadinimas atsirado dar tada, kai šiose žemėse milžinas, kurį žmonės dėl jo gero būdo Vaikučiu buvo praminę…

      Lino verdenės šaltinio bei Sėtikės ežero vardų kilmę atskleidžia padavimas. Jame pasakojama, jog saulėtą dieną ežero vanduo mėlynuoja iš tolo tarsi žydintis linų laukas.

      Su linais siejamas ir Matukų kaimo bei šalia esančio Saločio ežero vardai: anksčiau laukuose augdavo linai, iš kurių verpdavo siūlus, vydavo virves. Linus mirkė ežere, kurio vanduo būdavo žalsvas arba „salotinis“. Taip ežeras ir buvo pakrikštytas. O vadinami siūlų matkai džiūdavo saulėje – iš čia ir kaimo pavadinimas. Senuose 1952 metų žemėlapiuose šis ežeras įvardijamas „Salaičio“ vardu, greičiausiai dėl netoli nuo kranto esančios salos…

      Salomis gali pasigirti ir Bėlio bei Kančiogino ežerai. Į Bėlį įteka du bevardžiai šaltiniai (galbūt seniau jie turėjo vardus?), o ežeras dalį vandens upeliu atiduoda Bėlaičiui, o kitu bevardžiu upeliu susijungia su minėtuoju Sėtikiu. Nuo pastarojo į šiaurę kitas upelis, kuris keliaudamas tarp Švenčionių aukštumos kalvų vis keičia savo pavadinimą – tai Žeimenėlė, Sirvėta – kol, pasiekęs Kančioginą jau tampa „Kančiogina“ ir neša vandenis į Dauguvą… Apie Bėlio, Kančiogino, Sirvėtos upelio vardų kilmę bei šias vietoves taip pat pasakoja sakmės.

      Prie Bėlio ežero, estradoje organizuojamas vienintelis Lietuvoje liaudiškos muzikos ir šokio festivalis „Ežerų sietuva“ – unikali galimybė susipažinti su šios vietovės ir kitomis skirtingomis šalių kultūromis.

      Sirvėtos regioninio parko vakarinėje dalyje, kur vanduo keliauja į priešingą – Žeimenos pabaseinio pusę, tyvuliuojantys ežerėliai taip pat turi ką papasakoti. Vis senkantis Beržuvis prisimena sakmėje minimus įvykius, šventus ąžuolynus, senolių išmintį. Šiauriau Saločio ežero, Kačėniškės piliakalnio šlaitą skalauja Mergežerio vanduo. Pasakojama, kad seniau ežero pakrantėje buvo troba, kur gyveno trys seserys, tačiau jos nuskendo.  Seni žmonės sako: „Neik, neik, – ti untrauks tan ažeran. Čia gi trys mergas nuskenda“.

      Sakmės, padavimai ir pasakojimai susiję su ypatingomis vietomis ar objektais – piliakalniais, alkavietėmis, išskirtiniais akmenimis, medžiais, ežerais. Tačiau beveik visada mitologijoje kalbama apie gamtos ir kultūros objektų susietumą tarpusavyje.

Komentarai
http://alkas.lt/2012/02/14/sirvetos-reg ... rko-mitai/

Vilna:
2012 02 14 17:05


   O kas gi nustatė, kur yra ta Nalšios žemė. Pvz., mano tyrinėjimai rodytų, kad ji turėtų būti buvusi tarp Nevėžio ir Dubysos.

Žygeivis:
2012 02 14 18:10


   Visas Švenčionių rajonas, kaip ir Ignalinos bei Vilniaus rajonas ir net šiaurinė Šalčininkų rajono dalis kažkada buvo sėlių gyvenamos žemės.

   Piečiau jų jau gyveno jotvingiai (dainaviai).

   Buvusi tarp jų riba labai aiškiai matyti ir pasižiūrėjus į lietuvių kalbos tarmių žemėlapius (bei kaimų pavadinimus išsibarsčiusius prieš šios ribos – įvairios Dainavėlės ir Sėlos). Kažkada visas Žeimenos (beje, atkreipkite dėmesį – Žeimena, o ne Žiemena) slėnis buvo gyvenamas sėlių.

   Tiek buvusiose jotvingių (dainavių), tiek ir sėlių žemėse yra išlikęs “dzūkavimas” ir “ciksėjimas” (jį perėmė ir suslavintų Rytų Lietuvos dalių gyventojai ‘tuteišiai”).

   O sėlių žemėse labai charakteringos ežerų galūnės yra -ys, -ykštis ir -otis, upių pavadinimai -ėta.

   Tarp kitko ir Narutis greičiausiai anksčiau vadinosi Narotis, o Merkio upė (matyt, aukštupyje) – Merotis (iš čia atsirado slaviški “naujadarai” – Naroč ir Meroč, kilę iš kilmininko linksnio – Naročio ežeras ir Meročio upė).

   Deja, suslavėjusiose teritorijose aplink Vilnių jau sunku rasti senuosius vietovardžius, nors nemažai jų vis tik dar spėta užrašyti.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 29 Kov 2016 21:30 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27102
Miestas: Ignalina

Kęstučio Čeponio (Žygeivio) hipotezė - vandenvardžiai su galūne -ys susiję su senosiomis sėlių (ir dalies jotvingių) gyventomis ribomis


Šaltinis:
Etninės ir politinės Sėlos ribos šiaurės-rytų Lietuvoje
viewtopic.php?t=2231

Manyčiau, jog tyrinėjant sėlių palikimą, reikėtų atkreipti dėmesį į ežerų pavadinimus su galūne –ys.

Ežerų pavadinimų su tokia galūne labai daug šiaurės-rytų Lietuvoje (Varnys, Baltys, Ilgys, Šiekštys, Kurtinys, Dumblys, Ringys, Vėlys, Virėkštys, Bėlys, Kamanys, Gruodys, Perkalys ir t.t.).

Tiesa kai kur dabartiniuose žemėlapiuose senoji galūnė –ys pakeista į –is, tačiau senieji vietiniai gyventojai vis dar sako –ys.

Zigmas Zinkevičius rašo, kad pirmosios linksniuotės daiktavardžiai didelėje rytų aukštaičių tarmės dalyje (uteniškiai, kupiškėnai, šiaurinės anykštėnų ir vilniškių dalys, šiaurės panevėžiečiai apie Biržus) neturi galūnės –is, o vietoje jos yra –ys (Lietuvių kalbos dialektologija, 1994, p.54).

Paveikslėlis

Paveikslėlis

Ežerų vardų pasiskirstymas Lietuvoje su galūne -ys

Pastaba - žinoma, reiktų dar paskaičiuoti santykį su visų, šiose vietose esančių, ežerų skaičiumi.

Be to matyti, kad bendrame svetainėje pateiktų hidronimų sąraše gana daug mažesnių ežerų pavadinimų neįtraukti į bendrą hidronimų duomenų bazę (pvz., tai akivaizdu patikrinus Ignalinos rajono ežerų pavadinimus).

Tai, beje, parašyta ir pačioje svetainėje:

Vietovardžių atrankos principai

"Atrenkant žodyno duomenis vadovautasi lingvistinio ir dalykinio sistemiškumo bei visuomeninio, kultūrinio ir pažintinio reikšmingumo principais. Kitaip tariant, žodyne pateikiama objektų, ne mažesnių kaip nusistatytasis plotas, ilgis ir pan. (pvz., miškų ir pelkių – nuo 100 ha, upių – nuo 10 km, ežerų – nuo 10 ha, piliakalnių – nuo 1 ha, kapinynų ir pilkapynų – nuo 2 ha ir t. t.)."

http://vietovardziai.lki.lt/

Rokiškio rajonas

Gipinys
Ilgys
Našys
Stulpys

Zarasų rajonas

Avilys
Baltys
Baltys
Čičirys
Dūburys
Dumblys
Kernys
Plavys
Šekšys
Šiurpys
Sniūtys
Uolys
Vartišys
Veprys
Zaduojys
Zalvys
Zirnajys

Daugpilio rajonas, Latvija

Ričys

Utenos rajonas

Baltys
Duobys
Gėlys
Giedrys
Girbys
Ilgys
Indrajys
Kemešys
Kermėžys
Kigys
Mominys
Paštys
Paštys
Pelakys
Rašys
Raudys
Šiekštys
Sylys
Talys
Žiežulnys

Anykščių rajonas

Lipšys

Ignalinos rajonas

Baltys
Baltys
Baltys
Baltys
Dumblys
Gavys
Labakaršys
Laukojys
Laumiakys
Merkmenys
Rūgštys
Rūkštys
Šiekštys
Skaidrys
Varnys
Vėlys

Švenčionių rajonas

Bėlys
Didysai Siaurys
Dumblys
Ilgys
Kanys
Kerotys
Pažemys
Siaurys
Šiekštys
Žeimenys

Baltarusijos dalyje


Daublys
Kamojys
Svierys
Svyrys

Molėtų rajonas

Dumblys
Dumblys
Duobys
Gruodys
Jaurys
Kamanys
Kėgžlys
Kriogžlys
Liežys
Makys
Mažasai Siaurys
Paštys
Perkalys
Suojys
Taurupys
Tramys
Tramys
Uosys

Širvintų rajonas

Alys

Kaišiadorių rajonas

Gabys

Elektrėnų rajonas

Orys

Trakų rajonas

Alsakys
Baluosys
Gruožys
Karvys
Mamavys
Meduvys
Nestrėvantys
Skrebys
Strėvys
Ungurys

Vilniaus m. ir rajonas

Balsys
Karvys
Širvys

Varėnos rajonas

Kampys

Alytaus rajonas

Angys
Atesys
Kavalys

Druskininkų rajonas

Giedavardys
Šaulys

Lazdijų rajonas

Galadusys
Metelys
Vilkinys
Zapsys

Seinų apskritis, Lenkija

Galadusys

Žemaitijoje:

Kelmės rajonas

Apušys

Pagėgių rajonas

Žiogys

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 29 Kov 2016 21:47 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27102
Miestas: Ignalina
Dabartinių tarmių tyrimai rodo, jog vadinamasis "dzūkavimas" yra paplitęs visoje toje teritorijoje, kur kažkada gyveno būtent jotvingių ir sėlių gentys (bei, matyt, jiems artimos).

Tai būtų ne tik dabartinė Lietuvos rytinė dalis, bet ir šiaurės-rytų Lenkija bei vakarų Baltarusija, ir dalis Latvijos teritorijos ("aukščiau" šiaurės-rytų Lietuvos).

Vis tik tarmių specialistai išskiria specifinius skirtumus įvairiuose "dzūkavimo" arealuose.

Labai gali būti, jog tie arealai atspindi senųjų, čia kažkada gyvenusių, giminingų baltų genčių apytiksles ribas
.

Šiuo metu kalbininkai vis labiau "linksta" pripažinti hipotezę, kad sėliai, kaip ir jotvingiai buvo vakarų baltai, ir jų kalba gerokai skyrėsi nuo rytų baltų. Tačiau didesnėje sėlių tuo metu gyvenamoje teritorijoje jie palyginti gana anksti (matyt, dar apie 6-7-8 amžių) buvo "sulietuvinti" ("surytietinti"), ir todėl mažai išliko akivaizdžių įrodymų apie sėlių "vakarietiškumą".

Jotvingiams šiuo požiūriu "pasisekė" labiau. Lietuvių "imigracinė" ekspansija (taigi, ir "kalbinė") juos pasiekė žymiai vėliau, ir tai iš esmės tik dabartinės Dzūkijos teritorijoje (įskaitant ir jos dalį, dabar esančią Baltarusijos teritorijoje bei šiaurės-rytų Lenkijoje).

Vis tik šiauriniame jotvingių gyventame areale - pvz., Trakų apylinkėse, tik po rimtų tyrimų "pasimatė" jotvingių kalbiniai "pėdsakai". Tai rodo, jog čia jotvingiai irgi gana anksti buvo "sulietuvinti".

-------------------------------------------------------------------------------------

Manau, kad tiksliau ištyrus "dzūkavimo" arealą (ypač dabartinėje Baltarusijos teritorijoje), būtų galima nustatyti, kur maždaug ėjo riba tarp vakarų baltų ir rytų baltų, iki "didžiojo tautų kraustymosi" 5-7 amžiuose.

Šaltinis - http://www.musicalia.lt/meli/index.php?id=75

XLIII. Dzūkija

Dzūkijos pavadinimas kilo nuo kalbinės ypatybės – dzūkavimo, t. y. dz tarimo vietoj bendrinės kalbos dž, pvz., dziauti ‘džiauti’. Etnografinis terminas dzūkai (Dzūkija) apibūdina tik dalį to ploto, kuriame dzūkuojama.

Mat yra dvi dzūkuojančios tarmės: iš jų viena artima vakarų aukštaičių (suvalkiečių) tarmei, kita nuo šios labai nutolusi ir sudaro rytų aukštaičių tarmės patarmę.

Jos abi labiau skiriasi tarpusavyje negu nuo savo kaimynų, todėl kaip dialektologijos terminas tarmei vadinti žodis dzūkas nėra tinkamas, nors anksčiau buvo vartojamas.

Beje, save dzūkais vadina tik vienos iš nurodytų tarmių atstovai: tos, kuri artima vakarų aukštaičių tarmei ir sutampa su etnografine Dzūkija. Jie skiriasi nuo kitų lietuvių savitais papročiais, liaudies dainomis, apskritai etninėmis ypatybėmis, kurių bent dalis gali būti jotvingių palaikas.

Dzūkų vardui pradžią davusį dzūkavimą sudaro du kalbos reiškiniai:
1) vietoj bendrinės kalbos č, dž yra c, dz (cia ‘čia’, medziai ‘medžiai’);
2) vietoj bendrinės kalbos t(v), d(v) prieš i, y, į, ie yra c(v), dz(v) (cik ‘tik’, cylus ‘tylus’, pircį ‘pirtį’, lacvys ‘latvis’, dzvylika ‘dvylika’).

Pirmasis reiškinys yra atsiradęs greičiausiai apie XIII a. ir susijęs su garsų samplaikų *tj, *dj virtimu afrikatomis, skirtingomis dzūkuojančių šnektų plote (c, dz) ir kitur Lietuvoje (č, dž).

Antrasis reiškinys yra vėlesnis. Sprendžiant iš tikrinių vardų rašymo nelietuviškuose istorijos šaltiniuose aiškėja, kad t(v), d(v) tarti c(v), dz(v) prieš i, y, į, ie imta maždaug tik nuo XV amžiaus.
------------------------------------------------------------------------------------

Noriu pabrėžti, kad "tarmė artima vakarų aukštaičių (suvalkiečių) tarmei" yra kaip tik tame areale, kur gyveno jotvingiai.

O "kita nuo šios labai nutolusi ir sudaro rytų aukštaičių tarmės patarmę" - yra būtent tame plote, kur randami sėlių kilmės vandenvardžiai bei kitos sėliams priskiriamos kalbos ypatybės.

Reiškinio, vadinamo "dzūkavimu" atsiradimo priežastys nėra aiškios. Apie kažkokią slavų įtaką vargu ar galima kalbėti - netgi 13 amžiuje slavai gyveno daug ryčiau ir kontaktai galėjo būti tik atsitiktiniai:

Sėlių kalba

Kalbininkai yra nustatę tam tikrus dėsningumus, būdingus sėlių kalbai:

"Manoma, kad sėliai, kaip ir kuršiai, buvo išlaikę sveikus an, en, in, un dvigarsius, tačiau minkštuosius k, g, priešingai negu dalis žiemgalių, buvo pavertę į c, dz. Vietoje š, ž jie taip pat tarę s, z. Tai rodo sėliškos kilmės ežerų pavadinimai: Zirnajai, Zalvas, kurių atitikmenys kitur tariami su ž: Žirnajai, Želva, taip pat Zarasų miesto vardas, kuris kilęs iš sėliško bendrinio žodžio ezaras ar azaras – ežeras, nukritus žodžio pradžios balsiui."

Taigi, c, dz ir s, z buvo būdingi būtent sėliams, ir, matyt, buvo "perduotas" vietinei lietuvių tarmei.

Jotvingių kalba
http://lt.wikipedia.org/wiki/Jotvingi%C5%B3_kalba

Negausius jotvingių kalbos pažinimo šaltinius sudaro kelios dešimtys jotvingiškos fonetikos vietovardžių (vandenvardžiai Bilsas, Zebrys, Veisiejis, Seira, Seirijis, gyvenviečių pavadinimai Leipalingis, Jieznas, Berznykas, Seinai ir kt.), 1978 m. rastas rankraštinis jotvingių kalbos Narevo pagonių šnektų žodynėlis ir dar keli prastai užrašyti žodžiai.

Iš visų šių fragmentų galima spręsti, kad jotvingiai, kaip ir prūsai bei kuršiai, tebeturėjo išlaikę senovinį baltišką ei, nebetarė š, ž (vietoje jų tardavo s, z). Su prūsais juos siejo ir daugelis leksikos paralelių (pvz., Kirsna (upės vardas, plg. pr. kirsnan ‘juodas’; Garbus, Garbingiai (kalnų vardai), plg. pr. garbus ‘kalnas’; Gailintas (ežero vardas), plg. pr. gaylis ‘baltas’; Azagis (ežero vardas), plg. pr. assegis [azegis] ‘pūgžlys’; Stabingis (ežero vardas), plg. pr. stabis ‘akmuo’).

Jotvingiškais laikomi Pietų Lietuvos vietų ir vandenų vardai, turintys priesagą -ing- (paralelė su kuršių kalba), pvz., Apsingė, Nedingė, Pilvingis, Suvingis.

Kai kurių lenkų ir lietuvių kalbų tarmėms būdingas „mozūravimas“ (s, z tarimas vietoj š, ž: zasis, zvėris, as) dalies kalbininkų laikomas jotvingių kalbos substratiniu palikimu.

Lietuvoje šis reiškinys pastebėtas Kabelių ir Musteikos kaimuose (Varėnos r.), taip pat jau išnykusioje Zietelos (netoli Naugarduko) lietuvių šnektoje. Jotvingių substratu aiškinamas ir minkštųjų t, d painiojimas su k, g kai kuriose pietų aukštaičių šnektose, pvz., kėvas ‘tėvas’, degutė ‘gegutė’, begėgė ‘begėdė’, gievas ‘dievas’ (Kabeliai, Dieveniškės, Švendubrė, Leipalingis).
----------------------------------------------------------------------------------------

Kaip matome, jotvingių gyventame areale kalbininkai gana vieningai "pririša" vadinamąjį "dzūkavimą" ("mozūravimą") su jotvingių kalba, kaip jos substratiniu palikimu.

Manau, kad lygiai toks pats palikimas yra ir Šiaurės rytų aukštaitiškas "dzūkavimas" - tik tai jau ne jotvingių substratas, o sėlių.

Beje, galima paaiškinti ir kodėl būtent 12-13 amžiuose "dzūkavimas" išplinta Rytų aukštaičių tarpe - būtent tada įvyko tuo metu dar išlikusio sėlių arealo šiaurės rytų Lietuvoje intensyvus "lietuvinimas".

Vilniaus apylinkėse šis sėlių "lietuvinimas" įvyko prieš kelis amžius (manau, kad dar 7-8 amžiuose), be to žymiai staigiau ir masiškiau, todėl ir sėlių kalbos įtaka tuometinei vietinei lietuvių tarmei didelės įtakos nepadarė - tačiau vis tik tam tikros sėlių kalbos ypatybės ir vietovardžiai paliko pėdsaką ir šių apylinkių lietuvių tarmėse.

Bėda tame, kad Vilniaus apylinkių senųjų gyventojų lietuvių kalbos tarmė laikui bėgant labai stipriai buvo paveikta įvairių slavų kalbų, ir atrasti senąsias sėlių kalbos liekanas labai sunku.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 26 Sau 2019 20:22 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27102
Miestas: Ignalina
Tomas Baranauskas. Sėlos aktai.


„Sėlos aktuose“ – seniausia Šiaurės Rytų Lietuvos praeitis


http://alkas.lt/2016/01/23/selos-aktuos ... s#comments

Tomas Baranauskas, http://www.alkas.lt
2016 01 23 14:01

Paveikslėlis

„Sėlos aktų“ viršelis

Sausio 27 d. – vasario 2 d. Sėlos ir Žiemgalos kraštų muziejuose – Kupiškyje, Anykščiuose, Rokiškyje, Joniškyje, Biržuose ir Pasvalyje – bus pristatyti Sėlos istorijos dokumentai. Pasvalio krašto muziejus drauge su Joniškyje įsikūrusia asociacija Žiemių pradas „Simkala“ išleido dokumentų rinkinį „Sėlos aktai. Acta Seloniae“ (sudarytojas Tomas Baranauskas), į kurį įtraukti seniausiai Biržų, Kupiškio, Anykščių, Rokiškio ir Zarasų rajonų praeičiai svarbūs Mindaugo ir vėlesnių laikų dokumentai (iki XIV a.). Šiame rinkinyje dokumentai skelbiami originalo (lotynų) kalba paraleliai su vertimu į lietuvių kalbą, o taip pat pateikiamos jų originalų nuotraukos iš Berlyno, Krokuvos ir Stokholmo archyvų. Leidinyje taip pat pateikta XIII – XV a. Sėlos istorijos apžvalga ir skelbiamų dokumentų komentarai.

Sėlos dalybų tarp Vokiečių ordino ir Rygos arkivyskupo aktas sudarytas 1256 m. pabaigoje. 2016 m. sukanka 760 metų nuo šio akto sudarymo ir 600 metų – nuo pačiame Žiemgalos bei Sėlos paribyje įsikūrusių Biržų pirmojo paminėjimo (Biržus pirmą kartą minintis 1416 m. rugpjūčio 23 d. Livonijos magistro laiškas paskelbtas „Žiemgalos aktuose“). Tad šis leidinys dedikuotas šioms sukaktims.

Žiemgalos ir Sėlos istoriniai likimai XIII amžiuje buvo glaudžiai susiję. Juos sieja 1218–1226 m. formaliai gyvavusi Sėlos vyskupija, apėmusi rytų Žiemgalą ir šiaurės Sėlą, o taip pat galutinis viduramžių vokiečių ekspansijos rezultatas – Kuršo, Žiemgalos ir Sėlos padalijimas į bemaž lygias pietines ir šiaurines dalis, atitekusias atitinkamai Lietuvai ir Livonijai (nuo 1918 m. – Latvijai).

1256 m. Sėlos dalybų aktas teikia žymiai mažiau informacijos apie Sėlą nei atitinkami 1253 m. Kuršo ar 1254 m. Žiemgalos dalybų aktai. Sėlą jis apibūdina tik pagal išorinius jos valdymo centrus – Aizkrauklės ir Kuoknesės pilis – ir nemini jokių vietovardžių pačios Sėlos teritorijoje.

Šią spragą kažkiek užpildo kiti dokumentai, visų pirma Vokiečių ordino valdas pietiniame Dauguvos krante tvirtinanti 1254 m. gegužės 23 d. popiežiaus Inocento IV bulė, reikšminga šiaurinei (latviškajai) Sėlos daliai pažinti. Jos originalas nėra išlikęs, o joje tenkinamos Vokiečių ordino teritorinės pretenzijos pažeidžia Rygos arkivyskupo interesus, todėl yra abejonių dėl bulės autentiškumo.

Pietinės (lietuviškosios) Sėlos dalies vidinę struktūrą aprašo 1255 m. spalio mėn. Mindaugo Sėlos dovanojimo Vokiečių ordinui aktas. Jis jau yra neblogai žinomas Lietuvoje, mat 2003-aisiais, minint Mindaugo karūnavimo 750 metų jubiliejų, buvo atvežtas eksponuoti į Vilnių iš Berlyno, kaip „svarbiausia išsaugota ir šiandien žinoma istorinė relikvija, susijusi su vienintelio Lietuvos karaliaus Mindaugo asmeniu“ (Dolinskas, 2005). Ta proga jis buvo komentuojamas, fotografuojamas, apsvarstytas paties akto ir prie jo prikabinto antspaudo autentiškumas.

Į „Sėlos aktų“ rinkinį įtraukta ir Rygos arkivyskupystės kapitulos 1298 m. birželio 12 d. sutartis su Danijos karaliumi Eriku VI Menvedu, kuriam už pagalbą kovoje prieš Vokiečių ordiną buvo pasiūlytos žemės Žiemgaloje, Jersikoje ir Nalšioje – iš jo galima spręsti, kad Rygos arkivyskupystei tuo metu dar priklausė gan plačios valdos į pietus nuo Dauguvos, kurios siekė net toliau į pietus, nei buvusios Sėlos ribos.

XIV a. antrojoje pusėje, kuomet Vokiečių ordinas vėl ėmė galvoti apie Sėlos užkariavimą, atsirado dar trys reikšmingi Sėlos aprašymai: du Mindaugui priskiriami suklastoti Sėlos dovanojimo aktai ir anoniminis Sėlos ribų aprašymas, datuojamas 1392 m. Šie aktai, nors juose iš esmės tik bandoma rekonstruoti XIII a. Sėlos ribas pagal jau gan miglotą savo meto supratimą, yra reikšmingi dokumentai, papildantys sėliškų vietovardžių aruodą ir mūsų žinias apie šį kraštą. Pavyzdžiui, tik iš anoniminio Sėlos ribų aprašymo sužinome apie Trakus, kurie turėjo būti Rokiškio rajone ir greičiausiai tapatintini su Papilių piliakalniu prie Obelių. Tik čia minimas ir Sėlos paribyje buvęs Latavos (Lettow, dabar – Palatavys, Anykščių raj.) piliakalnis, kuris gali būti susietas su Mindaugo karūnavimo vieta.

Šiandien nelengva lokalizuoti daugelį Sėlos aktuose minimų vietovardžių. Mažiausiai abejonių kelia dabartinėje Latvijoje esančio Sėlpilio (Salų savivaldybė) ir 1255 m. Mindaugo Vokiečių ordinui dovanotų Maleišių (Anykščių raj.) lokalizavimas (nors ir dėl jų būta kitokių nuomonių). Tačiau visi XIII–XIV a. aktuose užrašyti Sėlos vietovardžiai yra vieninteliai amžininkų užfiksuoti sėlių kalbos liudijimai, kuriuos nagrinėja kalbininkai, bandantys šį tą pasakyti apie išnykusią sėlių kalbą.

Dokumentų rinkinys „Sėlos aktai“ – tai projekto „Žiemgala XIII a. dokumentuose“ tęsinys, kurį vykdant 2014 m. jau išleistas panašus dokumentų rinkinys „Žiemgalos aktai. Acta Semigalliae“. Jo rėmuose taip pat vyksta senųjų dokumentų pristatymai tose vietose, apie kurias jie kalba, o vietos muziejams dovanojamos didelio formato dokumentų fotokopijos. Renginių krašto muziejuose metu rinkinio sudarytojas T. Baranauskas pristatys dokumentus, apžvelgs konkretiems rajonams aktualius faktus, su projektu „Žiemgala XIII a. dokumentuose“ ir jo tikslais supažindins jo vykdytojai – Pasvalio krašto muziejaus muziejininkas, Žiemgalos draugijos Pasvalio skyriaus pirmininkas Gražvydas Balčiūnaitis ir asociacijos Žiemių pradas „Simkala“ vadovas Andrius Bitaitis. Pristatymų metu bus galima nemokamai įsigyti dokumentų rinkinį.

Plačiau
https://www.google.lt/search?source=hp& ... ZKPG6e6QkM
[/b]

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 26 Sau 2019 20:25 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27102
Miestas: Ignalina
"Utenos apskrities žinios" išspausdino ir paskelbė internete mano straipsnių ciklą apie Sėlą ir sėlius, jų istoriją bei kalbą:

Kraštotyrininkas Kęstutis ČEPONIS. Sėlos politinės-istorinės ribos
http://www.utenoszinios.lt/2016/10/15/s ... nes-ribos/

Sėlos politinės - istorinės ribos / Kęstutis Čeponis - Protakos: Utenos krašto alchemija // Utenos apskrities žinios. - ISSN 1392-9399. - 2016, spal. 13, p. 6.

Apie Ignalinos - Švenčionių krašto istorinę praeitį.

Kraštotyrininkas Kęstutis ČEPONIS. Besiformuojančios Lietuvos gynybinis įrenginys
http://www.utenoszinios.lt/2016/10/28/b ... irenginys/

Protakos: Utenos krašto alchemija // Utenos apskrities žinios, 2016 spalio 28.

Apie Rėkučių gynybinį pylimą ir visą čia 13 amžiuje buvusią gynybinių įtvirtinimų liniją.

Plačiau Rėkučių gynybinis pylimas yra aprašytas Aleksandro Graželio straipsnyje „Kas apgins Rėkučių gynybinį įtvirtinimą?“

Kraštotyrininkas Kęstutis ČEPONIS. Sėlių kalba ir jos palikimas mūsų tarmėse, vietovardžiuose, vandenvardžiuose, varduose

Protakos: Utenos krašto alchemija // Utenos apskrities žinios, 2016 lapkričio 10.

http://www.utenoszinios.lt/2016/11/19/s ... -varduose/

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 19 Kov 2021 16:27 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27102
Miestas: Ignalina
LIETUVOS ARCHEOLOGIJA.
2009. T. 35, p. 193–198. ISSN 0207-8694

PIETINĖS SĖLOS RIBOS BEIEŠKANT: SĖLĖS KAIMAS
VYKINTAS VAITKEVIČIUS


https://www.academia.edu/3163724/Pietin ... imas_2009_

Aprašymas
https://www.lituanistika.lt/content/26030

**************************************************

Archeologas Gintautas Zabiela (Lietuvos medinės pilys, 1995, p. 49-50) - "sėliams priskiriami įmoviniai užbarzdiniai įsmaugta plunksna ietigaliai, datuojami VI-VII a.) rasti Aukštadvario (Trakų raj.), Moškėnų (Rokiškio raj.), Velikuškių (Zarasų raj.) ir kituose piliakalniuose, taip pat ir dabartinėje Latvijos teritorijoje."

**************************************************

Kaimai dabartiniame Šalčininkų rajone: Didžiosios Sėlos ir Mažosios Sėlos.

Bei kaimas Dainavėlė https://lt.wikipedia.org/wiki/Dainav%C4 ... %8Dininkai) – kaimas Šalčininkų rajono savivaldybėje, 7 km nuo Poškonių.

Įdomu tai, kad abi šios Sėlos ir Dainavėlė yra kaip tik ant ribos tarp dviejų lietuvių tarmių - tos, kuri laikoma jotvingių substratu, ir tos, kurią aš laikau sėlių substratu:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... nguage.png

Paveikslėlis

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 9 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 14 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007