Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 25 Bal 2024 23:50

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 8 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 29 Lap 2006 17:36 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27098
Miestas: Ignalina
Kęstutis Čeponis. Sėlių palikimas Ignalinos apylinkėse - vietovardžiai su šaknimis Biec-


                                    Šaknies Biec- kilmė

     Šalia Ignalinos gana kompaktiškame plote iki šių dienų yra išlikę trys vietovardžiai su labai neįprasta šaknimi Biec-: Bieciškis, Biecionys (oficiali forma Bėčionys) ir Bieciūnai (oficiali forma Bėčiūnai). Palyginti netoliese, Ignalinos raj., Vidiškių sen., yra kaimas Betiškė, o Zarasų raj., prie Žukliškių, yra kaimas Betiškės. Panašu, kad šie vietovardžiai irgi yra „sulietuvinti“, o vietine tarme jie turėtų skambėti: Bieciškė ir Bieciškės.

     Šie vietovardžiai (gyvenvietės) - Bieciškis, Bieciškė, Bieciškės, Biecionys ir Bieciūnai - yra išsibarstę aplink Ignaliną ir yra palyginti netoli vienas nuo kito. Tokia vietovardžių (gyvenviečių pavadinimų) su ta pačia šaknimi Biec- sankaupa, gana mažame ir kompaktiškame plote, leidžia spėti, jog šioje teritorijoje kažkada yra buvusi bendra Biecių giminės, genties, o gal būt bajoro (kunigaikščio), vardu Biecys, valda.

     Įdomu tai, kad Ignalinos apylinkėse ir dabar nuo seno gyvena nemažai giminių, turinčių pavardes, kurios gali būti susijusios su mūsų aptariamais vietovardžiais. Lietuvių pavardžių žodyne (I d., 1985) rašoma, jog Ignalinos ir Švenčionių rajonuose paplitusi pavardė Bečelis (prieš II pas. karą rastos 32 giminės su šia pavarde). Taip pat Lietuvoje ir Latvijoje yra nemažai giminių, turinčių pavardę Bėčius (kitos formos- Bečius, Bėčas, Bečas, Bėčis). Deja, žodyne nepateikta pavardės Bėčius etimologija (tik nurodyta, jog analogiška pavardė ir kaimai tokiu pavadinimu yra ir Latvijoje).

   Istorikai, nagrinėdami XII-XV amžius, dabartines Ignalinos apylinkes priskiria lietuviškai Nalšios žemei.

    Politiniu požiūriu tai neabejotinas faktas (bent jau nuo XIII a.), tačiau etniniu požiūriu,  XII-XIII a. Ignalinos apylinkėse dar galėjo gyventi nemažai sėliškai tebekalbančių žmonių.  

    Manau, jog iki mūsų dienų išlikę vietovardžiai (o gal būt ir pavardės, pvz. Bečelis) tai įrodo. Pavyzdžiui, šaknis biec- akivaizdžiai yra ne lietuviškos, o sėliškos kilmės. Ne be reikalo, norminant Vilniaus krašto vietovardžius, Biecionys ir Bieciūnai  buvo pakeisti į „lietuviškas“ formas Bėčionys ir Bėčiūnai, o Bieciškė ir Bieciškės – į Betiškę ir Betiškes.

    Labai įdomu būtų rasti prieškarinių, o dar geriau caro laikų, dokumentus (kuo senesnius), kuriuose būtų įrašyta pavardžių Bečelis arba Bėčius to meto forma.
 
    Panašu, jog toks „sulietuvinimas“ istoriniu-kalbotyriniu požiūriu nėra teisingas, kadangi baltų prokalbės minkštieji k ir g sėlių kalboje buvo išvirtę į c ir dz, o lietuviai k ir g išlaikė. Pasak kalbininko Zigmo Zinkevičiaus, sėlių c, kilęs iš senesnio k, matyt, buvo labai minkštas, todėl ateiviai lietuviai jį keitė savuoju č.

   Taigi, senesnė, istorinė, šaknies Biec- forma tikriausiai turėtų būti Biek- (arba dar senesnė baltų prokalbės forma būtų Beik-, gal net Baik-), o ne Bėč- arba Bėt-, Bet-, kaip buvo „sunorminta“ XX a. viduryje.

   Apibendrinus, matyti, kad kitos galimos šaknies Biec- formos, tame tarpe ir „sulietuvintos“, buvo „sunormintos“ XX amžiuje, „norminant“ šio krašto vietovardžius ( sėlių c pakeitė lietuvių č arba t): Bieč-, Bėč-, Beč-, Biet-, Bėt-, Bet-; bei senovinės, dar išlaikiusios senąjį k vietoje vėlesnio c: Biek-, Bėk-, Bek-, gal ir Beik-, Baik-.

   Čia gyvenusios Biecių giminės (genties) ar bajoro (kunigaikščio) vardo Biecys visas senovinis baltiškas atitikmuo būtų Biekis arba Beikis (vietinės tarmės naudojamą galūnę –ys bendrinė lietuvių kalba keičia į –is).

   Lietuvos TSR teritorinio-administracinio suskirstymo žinyne (II d, 1976) yra pateikta nemažai vietovardžių su šaknimis Beč-, Bėč-, Beič- (dalis jų akivaizdžiai „sulietuvintos“, tarp jų ir mūsų nagrinėjami Bėčionys ir Bėčiūnai): Bečiai (Ukmergės raj., prie Veprių), Bėčiai (viensėdis Švenčionių raj., prie Pabradės), Bėčiakelniai (kaimas Šalčininkų raj., prie Akmenynės gyv.), Bėčionys (Ignalinos raj., mūsų aptariamas), Bėčionys (Šalčininkų raj., prie Dieveniškių), Bėčiūnai (Ignalinos raj., mūsų aptariamas), Bėčiūnai (Biržų raj., prie Nemunėlio Radviliškio), Beičiai (Rokiškio raj., prie Ragelių), Beičiūnai (Kaišiadorių raj., prie Žaslių).  Taip pat  yra keli vietovardžiai su šaknimis Bič- ir Byč-: Bičionys (Anykščių raj., prie Anykščių), Bičiušiai (viensėdis Joniškio raj., prie Rudiškių), Bičiūnai (Trakų raj., prie Onuškio), Byčiai (Kupiškio raj., prie Noriūnų), bei šaknimis Bek-, Bėk-: Bekešiai (Molėtų raj., prie Giedraičių), Bekupė (Molėtų raj., prie Giedraičių),  Bėkinčiai (Utenos raj., prie Užpalių). Su „sunorminta“ šaknimi Bet- yra jau minėti Betiškė (Ignalinos raj., Vidiškių sen.) ir Betiškės (Zarasų raj., prie Žukliškių).

    Praktiškai beveik visi šie vietovardžiai yra iš senojo sėlių arealo. Du vietovardžiai su šaknimi Bėč- yra iš Šalčininkų rajono Dieveniškių apylinkių, kuriose yra išlikę labai archainių lietuvių kalbos reliktų.

    Be to Ignalinos rajone netoli Šiūlėnų yra kaimas Baikeliai,  o Švenčionių rajone netoli Strūnaičio yra kaimas Baikovščizna. Įdomu, jog daugiau vietovardžių su panašia šaknimi Lietuvoje nėra.

    Įdomu, ką galėtų reikšti žodis Biecys, kokia jo kilmė?

    Įprastai Biečys, Bėčys yra kildinamas iš žodžių bitė, bičiulis, tačiau ši etimologija mūsų atveju yra labai abejotina, kadangi senesnė baltiška šaknies forma yra ne Biet- ar Bit-, o Biek-, Beik-.

    Lietuvių kalboje (tarmėse) yra vartojamas žodis bečyti „neduoti kitam kalbėti“. Dar vienas įdomus žodis yra bikis „striukis“ - gal būt jis susijęs su mūsų tiriamu vardu?

    Slavų kalbose žodis baika reiškia „pokštas“.

    Vis tik reikia pripažinti, kad pavadinimo Biecys (Biečys) kilmė kol kas nėra aiški.

     Kadangi lietuvių kalbos pagalba šaknies biec- etimologiją išaiškinti sunku, gali būti, jog ši šaknis yra tiesioginis sėlių kalbos palikimas, o kažkada sėliškai kalbėję vietiniai gyventojai gerai žinojo, ką reiškia žodžiai su šia šaknimi.  

                                      Bieciškis

     Bieciškiu dabar vadinama pieva (su nedidele pelke) šiaurrytiniame Ignalinos pakraštyje, tačiau priesaga ir galūnė -iškis rodo, jog kažkada tai buvo gyvenvietė. Namų pamatai ir dabar dar yra išlikę, tačiau ši vieta bent jau paskutinį šimtmetį buvo administraciškai priskirta Budrių kaimui.

     Greta yra ežeras Ilgys, o jame pusiasalis Rudakumpis. Atrodo, jog pusiasalyje ankstyvaisiais viduramžiais (maždaug IX- XII a.) stovėjo nedidelė medinė pilis.

                                       Biecionys

     Biecionių oficiali („sulietuvinta“) forma yra Bėčionys. Tai nedidelis kaimelis Ignalinos seniūnijoje. Greta jo teka upelis Narsupė. Upelio pakrantėje yra labai senos Biecionių kapinės, vadinamos Kapeliais. Šalia Biecionių yra keli ežerai: Viksvojis (kitos formos: Viksvojas, Viksvojus), Paviksvojis, Daržinėlės (pavadinimas kilęs iš dviejų kupetos formos kalvelių, esančių ežero pakrantėje) ir Krakinis.

                                       Bieciūnai

    Bieciūnų oficiali („sulietuvinta“) forma yra Bėčiūnai. Šiuo metu tai nemažas kaimas Ignalinos seniūnijoje. Greta jo teka upelis Narsupė, tačiau šioje atkarpoje jo pavadinimas jau yra Rudynė (kitos formos -  Rūdynė, Rudinė). Bieciūnuose nuo senų laikų buvo nemažas dvaras, yra keletas kapinių: dvaro („ponų“), senosios kaimo („baudžiauninkų“, vadinamos Kapeliais) ir naujosios kaimo kapinės.

    Kraštotyrininkas  Kęstutis Čeponis

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 16 Spa 2009 14:48 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27098
Miestas: Ignalina
    Šaltinis - Lietuvių pavardžių žodynas, 1 tomas (A-K), Vilnius, Mokslas, 1983.

    Žiūr. psl. 218 - yra pateiktas pavardės Bėčius ir jai giminingų (Bečius, Bečas, Bečelis, Bėčis ir taip toliau) geografinis pasiskirstymas (pagal situaciją iki WW2).

    Pavardės kilmė pagal pavardžių žodyną neaiški, nes yra pateikiami keli variantai - vienas jų sieja su latvių kalba pavardėmis Beces, Becis, kitas su vokiečių pavardėmis Betz, Bezzo ar pan..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Aš manau, kad kilo iš lietuvių žodžio bečyti - barti:

×bèčyti, -ija, -ijo plg. becinti.
1. barti: Tėvas vaiką tep bečijo, kad tas net pradėjo verkti Švnč.
2. refl. lažintis, eiti lažybų: Bečykimės, jeigu aš nelaimėsu Lk.
×subèčyti
1. tr. sumušti: Subèčijo žmogų Krsn.
2. refl. susilažyti: Galiam susibèčyti, jei šią žiemą būs šaltà Varn.

×bẽcinti, -ina, -ino (l. becić) tr. niekinti, neduoti kitam kalbėti: Kad tik kiek, jis tuoj visus bẽcina Sb.
×subẽcinti tr. Tršk suniekinti kalboje, sukirsti: Jis norėjo dar ką kalbėti, bematant jį subẽcino, ir turėjo nutilti Slm.

Lietuvių kalbos žodynas - http://www.lkz.lt/startas.htm

-------------------------------------------------------------------------------------------

    P.S. 1. Šiuo metu manau, kad siejimas bec-, beč- su žodžiu "bitė", mano nuomone, yra klaidingas ir nepagrįstas.

    P.S. 2. Taip manau, kad šie žodžiai - bečyti, becinti, pakliuvo į lietuvių kalbą per tarmes, kurios savo ruožtu juos "paveldėjo" iš senųjų vakarų baltų kalbų (pvz., Švenčionėliai buvo sėlių gyvenamo arealo dalis).

Kęstutis Čeponis (Žygeivis)

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 03 Vas 2021 20:04 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27098
Miestas: Ignalina
"Utenos apskrities žinios" išspausdino ir paskelbė internete mano straipsnių ciklą apie Sėlą ir sėlius, jų istoriją bei kalbą:

Kęstutis ČEPONIS. Sėlos politinės-istorinės ribos
http://www.utenoszinios.lt/2016/10/15/s ... nes-ribos/

Sėlos politinės - istorinės ribos / Kęstutis Čeponis - Protakos: Utenos krašto alchemija // Utenos apskrities žinios. - ISSN 1392-9399. - 2016, spal. 13, p. 6.

Apie Ignalinos - Švenčionių krašto istorinę praeitį.

Kęstutis ČEPONIS. Besiformuojančios Lietuvos gynybinis įrenginys
http://www.utenoszinios.lt/2016/10/28/b ... irenginys/

Protakos: Utenos krašto alchemija // Utenos apskrities žinios, 2016 spalio 28.

Apie Rėkučių gynybinį pylimą ir visą čia 13 amžiuje buvusią gynybinių įtvirtinimų liniją.

Plačiau Rėkučių gynybinis pylimas yra aprašytas Aleksandro Graželio straipsnyje „Kas apgins Rėkučių gynybinį įtvirtinimą?“

Kęstutis ČEPONIS. Sėlių kalba ir jos palikimas mūsų tarmėse, vietovardžiuose, vandenvardžiuose, varduose

Protakos: Utenos krašto alchemija // Utenos apskrities žinios, 2016 lapkričio 10.

http://www.utenoszinios.lt/2016/11/19/s ... -varduose/

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 03 Vas 2021 20:34 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27098
Miestas: Ignalina
Kęstutis Čeponis

Mūsų istorijos ir kalbotyros tyrinėtojų esminė bėda tame, kad jie įpratę prie senų sovietmečiu (ir dar anksčiau) suformuotų stereotipų, kurių pagrindinis - tvirtai tikėti, kad Lietuva visada buvo toje pačioje vietoje kaip ir dabar. :)

Kitaip sakant visos aplinkinės gentys keliavo po visą Europą, ir tik lietuviai buvo "namisėdos", ir jei kur ir pajudėjo, tai tik 13 amžiaus gale.

Tačiau kalbotyriniai ir kiti duomenys rodo, kad senieji lietuviai (ir kitos senosios baltų genčių grupės) lakstė po Europą ne ką mažiau, nei kokie germanai gotai, ar slavai serbai su chorvatais (beje, šie abu slavų genčių pavadinimai yra kilę iš iranėnų kalbų - skitų ir sarmatų).

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 16 Rgp 2021 22:54 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27098
Miestas: Ignalina

https://www.facebook.com/groups/1533380 ... nt_mention

Kęstutis Čeponis

----Arwi Rakecky каменные выкладки (ятвяжские) ----

У селяй (селонов) были такие же каменные могильники (вымощенные камнями илди с кругами из камней) - к примеру, в Игналине.

А селяй (селоны) в свое время жили вплоть до реки Мяркис (Мероч - это из селонского названия реки - upė Merotys, в родительном падеже Meročio upė (Мярочио упэ)).

Вильня (Вильнюс) находится на древней земле селяй (селонов).

Arwi Rakecky

Kęstutis Čeponis, в Игналине каменных могил не обозначено. на моей карте их нет. В Девянишках селоны не обнаружены

Kęstutis Čeponis

Arwi Rakecky, в Игналине каменных могил не обозначено. на моей карте их нет. ---

Надо смотреть не старые карты, а описания, которые я сам и сделал, когда 10 лет работал в Игналинском районе в системе охраны культурного наследия.

В Игналине, на территории бывшей деревни Будряй, несколько десятков курганов. Все они были брукованы (накрыты) полевыми камнями.

Но когда строили ж.д Санкт-Петербург-Варшава в 1858-1862 г. камни с них (и с множества других могильников недалеко от ж.д) собрали на стройку ж.д.

Окончательно "добили" поляки в 1924-30 г., когда мощили дорогу из Игналины в Дукштас, а также многие другие дороги в Восточной Литве.

Поляки готовили рокадные дороги на случай войны, и на всей ими занятой в 1920 г. территории мощили грунтовые дороги - именно тогда они и собрали камни со многих молильных курганов. Камни скупали и у местного населения, которое тоже свозило их со всей округи. Да и советы в 1939-41 г. скупали камни, когда строили новую оборонительную линию ("Молотова").

Мои родственники сами мне все это рассказали (именно мой прадед руководил строительством отрезка ж.д у Игналины в 1858-62 г.), и его внук, мой дедушка (он родился в 1902 г., умер когда ему шел 93 год), рассказал мне много интересного как происходило строительство - сам он, конечно, не видел, но с детства слышал рассказы про это от своего деда и отца, других родственников.

Ну а то, как поляки разбирали камни с могильников, когда мощили грунтовки в 1924-30 г., видел он сам. Да и камни тоже собирал и продавал полякам.

Вообщем исследуя историю любой местности всегда необходимо собирать и местные краеведческие данные, рассказы старожилов, а также исследовать документы, статьи в старых газетах и книгах...

Местные люди в деревнях часто по рассказам своих предков знают то, что никакие археологи и историки не могут узнать из своих исследований.

Я по таким рассказам нашел более 100 ранее неизвестных исторических и археологических объектов только в Игналинском районе, в том числе немало могильных курганов и два укрепленных городища в оборонительной линии, которая проходила севернее Швянчионис (Švenčionys).

----Arwi Rakecky в Девянишках селоны не обнаружены ----

Обнаружены. :)

Местный литовский аукштайтский диалект имеет те же селонские свойства, как и на территории севернее - вплоть до Даугпилиса.

Это прекрасно видно на карте литовских наречий:

download/file.php?id=159

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 26 Rgp 2021 16:53 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27098
Miestas: Ignalina

https://www.facebook.com/groups/4086684 ... &ref=notif -

Kęstutis Čeponis

Новые исследования показывают, что селонский язык был близок к дайнавскому (один из ятвяжских) языку-наречию. И должен причисляться к западнобалтским языкам (В. Топоров).

Однако селонский язык рано (примерно начиная с 7 века) претерпел летто-литовское языковое влияние.

Kęstutis ČEPONIS. Sėlių kalba ir jos palikimas mūsų tarmėse, vietovardžiuose, vandenvardžiuose, varduose
https://www.utenoszinios.lt/2016/11/19/ ... -varduose/

Ištrauka:

"Kalbininkai yra nustatę tam tikrus dėsningumus, būdingus sėlių kalbai: „Manoma, kad sėliai, kaip ir kuršiai, buvo išlaikę sveikus an, en, in, un dvigarsius, tačiau minkštuosius k, g, priešingai negu dalis žiemgalių, buvo pavertę į c, dz. Vietoje š, ž jie tarė s, z.

Tai rodo sėliškos kilmės ežerų pavadinimai: Zirnajai, Zalvas, kurių atitikmenys kitur tariami su ž: Žirnajai, Želva, taip pat Zarasų miesto vardas, kuris kilęs iš sėliško bendrinio žodžio ezaras ar azaras (ežeras), nukritus žodžio pradžios balsiui.“

C, dz ir s, z buvo būdingi sėliams, ir, matyt, tai išliko vietinėse lietuvių tarmėse, patarmėse ir šnektose. Taip aplink Ignalinos Budrius atsirado trikampiu išsidėstę Biecionys, Bieciūnai, Bieciškis – gana akivaizdus sėlių kalbos palikimas.

Sėlių kalba buvo gana artima jotvingių kalbai, o taip pat ir prūsų bei kuršių kalboms. Ir tiriant sėlių kalbą vertėtų į tai atkreipti dėmesį.

Tiek buvusiose jotvingių (dainavių), tiek ir sėlių žemėse yra išlikęs dzūkavimas ir „ciksėjimas“ (jį perėmė ir suslavintų rytų Lietuvos dalių gyventojai „tuteišiai“).

Šiaurės rytų Lietuvoje daugelyje kaimų iki šių dienų vis dar „ciksima“. Jotvingiai, kaip prūsai bei kuršiai, tebeturėjo išlaikę senovinį baltišką ei, nebetarė š, ž (vietoje jų tardavo s, z).

Su prūsais juos siejo ir daugelis leksikos paralelių (Kirsna (upė – plg. prūsų kirsnan „juodas“; Garbus, Garbingiai (kalnai) – plg. garbus „kalnas“; Gailintas (ežeras) – plg. gaylis „baltas“; Azagis (ežeras) – plg. assegis [azegis] „pūgžlys“; Stabingis (ežeras) – plg. stabis „akmuo“).

Kai kurių lenkų ir pietinių lietuvių kalbų tarmėms yra būdingas „mozūravimas“ (s, z tarimas vietoj š, ž: zasis, zvėris, as), kuris dalies kalbininkų laikomas jotvingių kalbos substratiniu palikimu.

Lietuvoje šis reiškinys pastebėtas Kabelių ir Musteikos kaimuose (Varėnos r.), taip pat jau išnykusioje Zietelos (netoli Naugarduko) lietuvių šnektoje.

Jotvingių gyventame areale kalbininkai gana vieningai vadinamąjį dzūkavimą („mozūravimą“) susieja su jotvingių kalba kaip jos substratiniu palikimu.

Manau, kad lygiai toks pats palikimas yra ir Šiaurės rytų aukštaitiškas dzūkavimas – „ciksėjimas“. Tik tai jau ne jotvingių, o sėlių substratas.

Šiuo metu manoma, kad ne tik prūsai, jotvingiai ir kuršiai, bet ir sėliai buvo vakarų baltai – pvz., galima atkreipti dėmesį į Žeimenos upės pavadinimą: iki šiol vadiname Žeimena, o ne Žiemena.

Ir tokių senovinių dvigarsių (-ei, o ne -ie) mūsų krašto vandenvardžiuose yra išlikę ir daugiau.
Tarmių tyrimai rodo, jog vadinamasis dzūkavimas yra paplitęs visoje toje teritorijoje, kur kažkada gyveno būtent jotvingių ir sėlių gentys (bei, matyt, jiems artimos).

Tai stebima ne tik dabartinėje Lietuvos rytinėje dalyje, bet ir Šiaurės rytų Lenkijoje bei Vakarų Baltarusijoje, dalyje Latvijos teritorijos („aukščiau“ Šiaurės rytų Lietuvos).

Tarmių specialistai išskiria specifinius skirtumus įvairiuose dzūkavimo arealuose.

Gali būti, jog tie arealai atspindi senųjų, čia kažkada gyvenusių, giminingų baltų genčių apytiksles ribas."

Sėlių kalba
https://lt.wikipedia.org/wiki/S%C4%97li%C5%B3_kalba

"Sėlių kalba – mirusi baltų kalba, kuria iki XV a. kalbėjo sėliai. Kilo iš baltų prokalbės.

Sėlių kalba buvo paplitusi dabartinėje pietryčių Latvijoje ir šiaurės rytų Lietuvos dalyje, vadinamojoje Sėloje (apie Biržus, Kupiškį, Rokiškį, Zarasus, sėlių riba siekė Salaką, Tauragnus, Uteną, Svėdasus, Pasvalį, Saločius ir dabartinės Latvijos pietryčiuos (padauguviu bemaž ligi Rygos).

Būta sėlių ir dešiniajame Dauguvos krante – tai rodo dabartinių aukšzemiekų tarmės sėliškųjų patarmių arealas.

Kairiajame Dauguvos krante, kaip matyti iš metraščių, svarbus sėlių centras buvęs Sėlpilis."

Traditional Classification of Lithuanian Dialects

Paveikslėlis

New Classification of Lithuanian Dialects

Paveikslėlis

Селонский язык
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0 ... 1%8B%D0%BA

Kęstutis Čeponis. Sėlos politinės-istorinės ribos.
https://www.utenoszinios.lt/2016/10/15/ ... nes-ribos/

Ištrauka:

"Maždaug iki V–VI a. sėliai gyveno žymiai piečiau negu X–XIII a. Sėlių piliakalniai buvo net dabartiniuose Trakų ir Vilniaus rajonuose. Padėtį pakeitė klajoklių (hunų-akacirų ir kitų genčių) invazija į Centrinę Europą IV–VI a., sukėlusi kelias masinio tautų kraustymosi bangas. Tuo metu į baltų žemes įsiveržė ir slavai, savo ruožtu pastūmę ir įvairias baltų gentis, tarp jų – ir lietuvius.

Pasak archeologo Gintauto Zabielos archeologiniai radiniai rodo, jog lietuvių (leičių) gentys maždaug nuo VI a. vykdė invaziją į nuo seno sėlių apgyvendintas žemes. Tokie radiniai (sėliams priskiriami įmoviniai užbarzdiniai įsmaugta plunksna ietigaliai, datuojami VI–VII a.) rasti Aukštadvario (Trakų raj.), Moškėnų (Rokiškio raj.), Velikuškių (Zarasų raj.) ir kituose piliakalniuose, taip pat ir dabartinėje Latvijos teritorijoje. Ietigalių padėtis ir sudegusių pastatų liekanos rodo, jog sėliai šiuose piliakalniuose nesėkmingai gynėsi nuo užpuolikų.

Faktiškai didžioji dalis vėlesnės lietuviškos Nalšios žemės yra buvusios sėlių žemės, palaipsniui užimtos lietuvių genčių, kurios pamažu asimiliavo sėliškai kalbėjusias vietines gimines ir gentis.

Lietuvių ekspansija, prasidėjusi VI a., tęsėsi iki pat XIV a., kada pietiniai sėliai iš esmės jau buvo galutinai sulietuvinti."

Сейчас часть древней северной Селонии считается южной Латгалией
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... Selija.jpg

Если же говорить о более ранних временах чем 12-14 века, то до прихода древних летто-литовских племен (примерно в 5-6 веках, со стороны территории, где сейчас Брянск - Орел - Калуга) селоны, или им родственные по языку племена, занимали и те территории, которые сейчас считаются центральной и северной Латгалией.

P.S. В совковые времена существовала как бы аксиома, что древние балтские племена сидели каждая на своей территории и никуда не двигалась. :)

Однако разные исследования, особенно языковедческие и мифологические (а сейчас уже и исторические, археологические и генетические) доказывают, что балтские племена шастали по миру не менее чем кельты, германцы, тюрки, а позже и славяне...

Могу уточнить :) - кочевали (используя современный термин - мигрировали) по Европе и Северной Африке (уже доказано что галинды туда пришли вместе с вандалами из Испании
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0 ... 0%BE%D0%B2 ).

Paveikslėlis

Топоров В. Н. Галинды в Западной Европе
Опубликовано в:
Балто-славянские исследования 1982 года. - М., 1983. - С. 129-140.

ТАРАСОВ ИЛЬЯ МИХАЙЛОВИЧ. БАЛТЫ В МИГРАЦИЯХ ВЕЛИКОГО ПЕРЕСЕЛЕНИЯ НАРОДОВ, 2017
https://www.elibrary.ru/item.asp?id=35303983

Algirdas Patackas. Apie galindus, baltų gentį, ir jų kelionę į vakarus, pasaulio pakraštį (nuotraukos)
https://www.lrytas.lt/kultura/istorija/ ... --4681476/

Algirdas Patackas. Galindiana, 2010 (KELIONĖ PASKUI MŪSŲ PROTĖVIUS GALINDUS)
https://www.vydija.lt/straipsniai/knygos/Galindiana.htm

Paveikslėlis

----Linard Linard Но разве селы не были частью летто-литовских племён ? ---

Нет, конечно. :)

Они вообще не восточные балты по своему древнему языку, а западные - если исходить из языковедческих признаков деления балтских языков-наречий.

Просто традиционно считали что в Литве и Латвии живут с незапамятных времен именно восточные балты - литовцы и латыши (и современные латгалы, как этногруппа латышей), а западные балты - это прусы и ятвяги. Позже к ним добавили и куршей.

Однако сейчас уже ясно, что такое примитивное географическое деление явно не соответствует языковым свойствам разных древнебалтских диалектов, на разных территориях и в разное время.

Да и сами понятия "прусы" и "ятвяги" тоже скорее географические чем языковедческие.

К примеру, ятвягами называют очень разные в языковедческом смысле объединения балтских племен - дайнавой, судувов, палекяй (чаще их неправильно называют полексянами - от латинского Polexia, которое произошло от имени реки Лека - сейчас это река Ełk https://pl.wikipedia.org/wiki/E%C5%82k_(rzeka) в Польше) и группа племен, жившая на юг от Гардина (Гродно).

Также не надо путать древних латгалов и современных латгалов.

Исторически именно древние латгалы были теми племенами, которые вместе с литовскими племенами, покинули свою восточную родину под напором гуннов и пришли в свою новую западную родину, где смешались с местными балтскими племенами (селонами, дайнавами, судувами, земгалами, куршями, ламатами, надрувями, скальвами, сембами, натангами и другими), а латгалы и с финноязычными ливами.

Все эти древние племена оставили свои языковедческие следы (субстрат) в современных литовских и латышских наречиях.

Практически Латгалией сейчас называют именно ту територию, где до прихода древних латгалов жили северные селонские племена (и им близкие по наречию).

Paveikslėlis

На карте современных литовских наречий древние южноселонские земли - это восточноаукштайтские наречия (вильнюсский, утянский и другие аукштайтские говоры http://tarmes.lki.lt/ - на этой карте они отмечены разными оттенками синего цвета; древняя территория дайнавов - фиолетовым цветом, а древняя территория судувов - зеленым цветом, а также надо смотреть продолжения на современной территории Польши и Беларуси), а на карте латышских наречий https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... galian.png - это так называемые верхнелатышские наречия - селонские говоры (2aa, 2ba) и латгальские говоры (2ab, 2ac, 2bb).


Žiemgaliai
https://lt.wikipedia.org/wiki/%C5%BDiemgaliai

Земгалы
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0 ... 0%BB%D1%8B

Vakarų pusėje sėlių kaimynais buvo žiemgaliai.

Paveikslėlis

Pietų Žiemgalos ribos


Lietuvos Žiemgalos teritorijoje yra šie miestai ir miesteliai: Joniškis, Žagarė, Naujoji Akmenė, Akmenė, Venta, Papilė, Gruzdžiai, Verbūnai, Meškuičiai, Naisiai, Pakruojis, Rozalimas, Žeimelis, Linkuva, Pušalotas, Girsūdai, Pasvalys, Saločiai.

Manoma kad žiemgalių pietuose buvo gyventa iki dabartinių Šiaulių.

Traditional Classification of Lithuanian Dialects

Paveikslėlis

New Classification of Lithuanian Dialects

Paveikslėlis

Pietinės Žiemgalos ribos daugiau ar mažiau sutapo su Mūšos baseino teritorija, kuri turėtų būti vedama linija Kuršėnai – Šiauliai, šių miestų šiauriniu pakraščiu.

Nuo Šiaulių į rytus eitų dabartinio Pakruojo rajono pakraščiu (Stačiūnų, Šukionių, Meldinių kapinynai) ir Panevėžio rajono šiauriniu pakraščiu palei Lėvens upę.

Rytinių ir pakraščių ribos, dėl tirtų paminklų stokos, tebėra sunkiai nusakomos.

Atrodo, jog rytinę žiemgalių ribą galima vesti nuo Vabalninko palei Apaščios upę iki jos santakos su Nemunėliu.

Manoma, kad vakarinis žiemgalių pakraštys siekė Ventą, bent nuo Papilės iki Virvytės žiočių, o kai kurie gyveno net ir kairiajame Ventos krante.

Lielupės žiotyse žiemgaliai turėjo uostą. Lielupės ir Dauguvos upėmis palaikė ryšius su kitomis baltų gentimis, skandinavais bei slavais.

Žiemgaliai statėsi gerai įtvirtintas pilis. XIII a. Mežuotnės pilį saugojo net 8 metrų pylimas.

Žiemgalių laidojimo papročiai

Žiemgaliai nuo kitų baltų skyrėsi savita laidosena. Jų kapinynai įrengti kalvelėse netoli upelių. Mirusieji buvo laidojami eilėmis, tarp jų paliekant iki pusės metro tarpą. Kapai plokštiniai, duobės gana negilios (iki metro), suapvalintais galais. Mirusieji būdavo susupami į drobules ar kailius.

Nuo VIII a. atsirado skobtiniai karstai.

Žiemgaliai laikėsi mirusiųjų nedeginimo tradicijos. V – VII a. vyrai buvo laidojami galva į pietus ar pietvakarius, o moterys – į šiaurę ar šiaurės rytus. Vyrų kapuose rasta iečių, kalavijų, kaplių.

VII – VIII a. įvyksta pokyčių. Vyrai laidojami galva į šiaurę, o moterys – į pietus.

Žiemgalių laidojimo tradicijos latgaliams artimos tuo, kad su kariu nelaidojo žirgo.

Tačiau kaip ir kitose baltų gentyse, ilgą laiką laidojama viename kapinyne – toje pat teritorijoje gali būti V a. ir XII – XIII a. kapai, o kartais esti ir XVI – XVII a. kapų.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 26 Rgp 2021 17:18 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27098
Miestas: Ignalina
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... galian.png

Paveikslėlis

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 26 Rgp 2021 17:54 
Prisijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27098
Miestas: Ignalina
https://alkas.lt/wp-content/uploads/201 ... kacija.gif

Paveikslėlis

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 8 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 0 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007