Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 02 Geg 2024 19:15

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 27 Kov 2011 23:01 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27122
Miestas: Ignalina
Apie mūsų kaimynus ir mus (1)


http://www.balsas.lt/News/print/531381
http://www.balsas.lt/naujiena/531381/ap ... s-ir-mus-1

Vytautas Karpuška
2011.03.27 20:34

      Kodėl šios ūkio krizės metu ekonomikos nuosmukis Estijoje, Latvijoje, Lietuvoje buvo bene didžiausias Europoje ir, ko gero, pasaulyje?

      Kodėl šiuo metu Estijoje vidutinis atlyginimas „į rankas“ didesnis negu Lietuvoje trečdaliu arba maždaug 700 litų? (Statistikos duomenimis vidutinis estas 2010 m. III ketvirtyje uždirbo per mėnesį 660, o lietuvis – 460 eurų.)

      Kodėl pensijos Estijoje didesnės, o migracija žymiai mažesnė negu pas mus?

      Kodėl Estijos vyriausybės skolos nedidelės, o mūsų ypač sparčiai didėja?

      Todėl, kad mes panašūs. Taip trumpai galime atsakyti į pirmąjį klausimą.

      Todėl, kad skiriamės. Tai paprastas atsakymas į kitus.

      Pabandysime nuodugniau panagrinėti, kuo mes panašūs ir kur mūsų keliai išsiskyrė.

      Daugelis lietuvių, matyt, neįvardintų, kokios yra, tarkime, Beniliukso valstybių ypatybės.

      Olandija, Belgija, Liuksemburgas atrodo vienodai turtingos ir klestinčios. Tačiau Belgija prasiskolinusi, o Liuksemburgas ne. Katalikiškoje Belgijoje flamandai vis bando atsiskirti nuo valonų, nes flamandai, atseit, turtingesni ir artimesni protestantiškajai Olandijai.

      Trys Baltijos valstybės tolimesnių užsieniečių akimis irgi panašios. Visos kažkada priklausė TSRS. Kartu iš jos pasitraukė. Kartu įstojo į NATO ir ES. Vienu metu – XX a. dešimtajame dešimtmetyje pertvarkė ar kūrė naujai ūkio bei visuomenės organizavimo sistemas. Tai daryti buvo sudėtingiau negu kitoms buvusioms socialistinėms šalims, kadangi tos bent jau turėjo valstybingumo pradmenis.

      Teko skaityti rimtų žmonių rimtą diskusiją apie atskirų Europos valstybių perspektyvas šiame amžiuje. Mūsų regiono ateitį beveik visi pasisakiusieji paišė šviesiomis spalvomis, bent jau šviesesnėmis negu daugelio kitų.

      Darbštūs, motyvuoti, prie sunkumų įpratę gyventojai; mažesnė, negu vidutiniškai ES biurokratija ir mokestinė našta; susiformavęs žmonių įprotis mokytis, aplink Baltiją įsikūrę ypač turtingi kaimynai, su kuriais galima bendradarbiauti arba semtis patirties. Dėl šių ir kitų dalykų, diskusijos dalyvių nuomone, esame pasmerkti gyventi gerai.

      Revoliucijos visada skausmingos. Jų metu daug kas nukenčia. Ligonį operuojant jis nusilpsta, po operacijos reikia atstatyti jo jėgas, ir tik po to ligonis sveiksta ir stiprėja.

      Taip yra ir pertvarkant ūkį. Tik palyginti nedideles ligas geras gydytojas išgydo neskausmingai. O, mūsų ekonomikos ligos buvo ypač didelės.

      Todėl, pereinamuoju laikotarpiu pirmaisiais nepriklausomybių metais, visų trijų valstybių ūkis smuko dar daugiau negu dabar.

      Tiesą sakant, pasaulyje nebuvo gydytojų, kurie žinotų kaip pereiti nuo socialistinio ūkininkavimo būdo prie privataus. Sakysime, skurdžios ir valstietiškos Kinijos patirtis mums netiko. Receptus teko kurti greitai, kartais ir nepataikant bei klystant. Tiesa, jau buvo galima mokytis iš buvusių socialistinių valstybių: Čekoslovakijos, Lenkijos ar Rytų Vokietijos.

      Didžiųjų reformų laikotarpis Baltijos valstybėse baigėsi XX paskutinio dešimtmečio pabaigoje.

      Svarbiausias to laikotarpio pasiekimas ne tai, kad kažkas kažką sėkmingai privatizavo, bet tai jog dauguma žmonių suprato, jog procesai negrįžtami ir ne tik galima užsiimti verslu, bet netgi būtina tai daryti dėl savo ir šeimos gerovės. Kartais šeimos galvos net kitos išeities neturėjo.

      Pulta verslauti, ypač prekiauti, kūrėsi daugybė naujų įmonėlių. Lietuviai pasirodė esą aktyvesni už kaimynus. Veikė ne tik savame krašte, bet ir Rusijoje, Ukrainoje, bei kituose buvusios SSRS regionuose.

      Tos kartos verslininkai sukūrė didžiulius prekybos tinklus, transporto, statybines organizacijas, kurių dėka ekonomika augo pastarąjį dešimtmetį.

       Maždaug nuo 2000 m. prasidėjo ypač sparti ūkio plėtra. BVP augo 6–10 procentų per metus. Pradėta kalbėti apie Baltijos „tigrus“. Tai patiko. Atrodė, kad taip bus amžinai.

       Tačiau buvo keletas nesveikų reiškinių, į kuriuos mažai kas kreipė dėmesį.

       Visos trys valstybės nuolat žymiai daugiau importavo, negu eksportavo. Nors eksportas didėjo, bet lėčiau už importą.

       Tiesa, jei besivystanti valstybė daugiau importuoja, bet įsiveža įrangą ar tokius daiktus su kuriais ji kažką kurs ir ateityje uždirbs – tai teigiamas reiškinys. Visa bėda, kad didesnę importo dalį sudarė vartojimo prekės arba tokie suvartojami produktai kaip kuras ar statybinės medžiagos.

       Šis užsienietiškų prekių vartojimas buvo finansuojamas skolintais iš užsienio pinigais. Kiekvienoje valstybėje „dirbo“ po keliasdešimt milijardų litų, pasiskolintų daugiausiai iš Skandinavijos.

       Skolintis yra labai gerai, jei už pasiskolintus pinigus kuri produktus ar paslaugas, kurie padeda uždirbti ir grąžinti skolą.

       Kaip rašė specialistai tarpukario Lietuvoje, tada didžiausias ūkio augimo stabdys buvo kapitalo stoka. Trūko pinigėlių.

       Baltijos kraštuose paskolos padėjo daugeliui įmonių ir gyventojų atsistoti ant kojų ir be jų dabar būtume žymiai skurdesni. Tačiau kiekvienas gėris gali būti ir blogiu.

       Blogai, kada skolinti pinigai pravalgomi. Tam tikru laipsniu taip nutiko visose trijose valstybėse. Ištrūkus iš deficitų laikų labai norėjosi tų vakarietiškų (kinietiškų) daiktų – pradedant batais, baigiant telefonais, automobiliais ir naujais būstais.

      Ypač smarkiai plėtėsi vidaus vartojimas ir tą vartojimą aptarnaujantys nekilnojamojo turto, prekybos bei paslaugų sektoriai. Šiose srityse, beje, sparčiausiai vijomės turtingus kraštus.

       Kitos sritys, gal išskyrus tarptautinių pervežimų automobiliais sektorių Lietuvoje, augo silpniau arba net stagnavo. Formavosi disproporcijos. Šalys mažiau pagamindavo, sukurdavo, negu suvartodavo.. Ekonominė plėtra atsiliko nuo socialinės.

       Pradžioje disproporcijos buvo neryškios, bet vėliau padidėjo ir maždaug nuo 2005 metų ypač sustiprėjo. Tik didėjančios būsto kainos padėjo disproporcijoms užsimaskuoti.

       Kai pasiskolinus ir nusipirkus būstą, jį galima parduoti daug brangiau ir po to vėl pirkti, tai skaičiuojant pinigais atrodo, kad sukuriama daugiau. Tokia spiralė dailina statistiką.

       Panaši situacija kaip šiuo metu Baltijos kraštuose po praėjusios Rusijos krizės buvo Lenkijoje. Tuomet ten daug prekybos įmonių bankrutavo, prekybos centruose koks trečdalis plotų stovėjo tušti.

       Lenkijos verslininkai po to greitai persiorientavo ir pradėjo ieškoti ką gaminti, iš prekybos perbėginėti į gamybą ar kitas sritis. Todėl dabartinę krizę lenkai sutiko jau turėdami įvairesnį, o tai reiškia, ir atsparesnį sukrėtimams ūkį.

       Lenkams pasisekė dar ir todėl, kad krizės pradžia sutapo su pasiruošimu Europos futbolo čempionatui ir milžiniškomis investicijomis rekonstruojant kelius statant stadionus ir kitus objektus. Statybose investicijų multiplikacijos koeficientas (toks skaičiukas, kuris parodo kiek pradinės investicijos į vieną sritį išsiplečia į gretimas) yra bene didžiausias tarp visų ūkio šakų.

       Investicijos į infrastruktūrą yra senas, klasikinis, dar XIX a. viduryje didžiojo vokiečių ekonomisto F. Listo aprašytas būdas skatinti ekonomikos plėtrą. Jis daugelyje valstybių daug kartų išbandytas praktiškai.

       Tiesa, nuo tų laikų infrastruktūros sąvoka labai prasiplėtė. Prie gamybinės (keliai, geležinkeliai, įvairių komunikacijų tinklai ir t.t) prisidėjo socialinė (būstai, bendruomeninės paskirties objektai bei kt.).Prieita iki tokio laipsnio, kad infrastruktūra pradėta vadinti visa išorinė bendra kokiai nors veiklai aplinka konkrečioje teritorijoje.

       Laikraštis „Financial Times“ 2010 m. vasarą suorganizavo internete diskusiją apie tai, ką įvairioms valstybėms šios krizės metu geriau daryti: taupyti ar skatinti (austerity versus stimulus).

       Diskusija įnirtinga, pasisakymai kartais ideologizuoti, bet išryškėjo tokia nuomonė.

       Giluminė dabartinės pasaulinės krizės priežastis yra tai, kad Vakarų šalys: JAV ir dauguma Vakarų Europos valstybių ilgai gyveno ne pagal kišenę. Šios valstybės ir jų gyventojai jau prasiskolino be galo daug. Toliau skolintis ir skatinti vartoti jau nėra kur. Reikia taupyti ir susitaikyti su tuo, kad turtingų valstybių istorijoje pirmą kartą per paskutinius du šimtus metų, būsimoji karta gyvens prasčiau negu jų tėvai.

       O besivystančiuose kraštuose, ypač Kinijoje bei Indijoje, kur žmonės gyvena skurdžiai, o valstybės daugiau uždirba negu išleidžia, reikia skatinti žmones vartoti ir taip stimuliuoti tų kraštų ūkį.

       Yra ir kita hipotezė, aiškinanti gilumines pasaulinės krizės priežastis.

        Sparčiai auga besivystančių šalių ekonomika ir žemėje daugėja turtingų žmonių, o gamtos ištekliai, žaliavų gamyba nespėja paskui šį augimą ir yra riboti.

       Todėl naftos, metalų, kitų žaliavų (išskyrus dujas), taip pat žemės ūkio produkcijos kainos didėja ir artimiausiais dešimtmečiais didės. Krizė yra signalas, kad žmonija turi prisitaikyti ir pakeisti savo gyvenimo būdą.

       Sunku pasakyti, ar šios hipotezės teisingos. Pagyvensime – pamatysime.

       Tačiau aišku, kad net kovodamos prieš tą pačią krizę valstybės naudoja skirtingus būdus.

       Baltijos kraštai krizės pradžioje sureagavo taip, kaip patyrusios valstybės tai darydavo savo jaunystėje. Akcentavo, kad svarbiau subalansuoti valstybės biudžeto pajamas su išlaidomis, o ne skatinti ūkį ar vartojimą. Taip elgiantis rezultatas dažniausiai būna priešingas planuotam.

       Ūkio nuosmukis padidėja, valstybės pajamos sumažėja dar stipriau,biudžeto deficitas išauga.

       Todėl turtingos valstybės, prasidėjus krizėms, jei gali beveik automatiškai naudoja skatinimo priemones,

        Baltijos valstybių ūkis, plėtęsis ypač greitai, prieš porą metų paprasčiausiai „perkaito“. Sparčiai augančios nekilnojamojo turto kainos ir pigūs bei lengvai prieinami kreditai kilstelėjo infliaciją bei suformavo „burbulą“, kuris „susprogo“.

        Turto vertė staiga pasirodė esanti mažesnė, negu buvo investuota į jį. Vadinasi, investicijos nebuvo efektyvios. Dauguma nekilnojamojo turto įmonių dabar egzistuoja tik todėl, kad bankai joms padeda. Tų, kurioms nepadeda, likimas aiškus.

        Tai kas įvyko mūsuose – nieko naujo seniems turtingiems kraštams. Jie jau žino, kad ūkis neauga vien tiesia linija aukštyn, įpratę prie pakilimų ir nuosmukių.

        Bet mums tai neįprasta. Žinome, kad sirgti nenormalu. Kita vertus, žmogui pragyventi visą gyvenimą be ligų nenormalu. Nors sudėtinga, tai irgi reikia suprasti.

        (Pesimistams, kapitalizmo kritikams, smalsučiams siūlau pasižiūrėti švedo H. Roslingo statistiką ir jo vaizdo klipus apie pasaulio valstybių ekonominės raidos tendencijas http://www.gapminder.org/videos/ ).

        Nekilnojamojo turto burbulo „sprogimas“ sutapo su pasauline krize, buvo jos nulemtas. Gavome dvigubą smūgį. Todėl BVP krito net 15–25 procentais, nedarbas pasiekė dviženklius skaičius. Taikos metu tai ypatingai daug. Atsirado pesimistinių nuotaikų, padidėjo migracija.

        Ar galėjo nuosmukis būti ne toks didelis? Taip, galėjo.

        Jei geraisiais laikais valdžios būtų sekusios situaciją ir laiku taisiusios atsirandančius nukrypimus ar jų simptomus. Tokie valdžios veiksmai vadinami makroekonominiu reguliavimu. Kas tai per dalykas?

        Paprastai pagrindiniai reguliuotojai yra du: vyriausybė ir centrinis bankas. Centrinis bankas gali reguliuoti paskolų išdavimo sąlygas, kaitalioti palūkanas ar pinigų kiekį, patenkantį į apyvartą. Pavyzdžiui, praėjusių metų pavasarį Kinijos valdžia pastebėjo, kad, panašiai kaip ir pas mus, jų valstybėje bręsta nekilnojamojo turto „burbulas“.
Jie iš karto sureagavo: bankams leido skolinti tik pirmajam būstui, pareikalavo, kad perkantys būstą skirtų daugiau nuosavų lėšų ir, kas svarbiausia, nustatė kad bankų privalomi rezervai turi sudaryti ne mažiau kaip keliolika (pradžioje 17, vėliau – 20 proc.) bankų turimų lėšų palyginti su įprastais 5–8 procentais.

       Ar galėjo kažką panašaus daryti mūsų centriniai bankai? Manau, kad taip. Ar jie ir mes tam buvome pasiruošę? Manau, kad ne.

       Prieš krizę teko bendrauti su Lenkijos politikais, jų seimo nariais. Paklausiau, ką jie galvoja apie Lešeką Balcerovičių, tuometinį Lenkijos centrinio banko valdytoją. Geriau būčiau neklausęs. Garbūs politikai banko valdytoją išvadino ir juokdariu, ir streiklaužiu ir dar kažin kokiais žodžiais. Ir tai todėl, kad jis pora procentinių punktų padidino palūkanas, kuriomis centrinis bankas skolino komerciniams ir kalbėjo (tik kalbėjo, bet nedarė), kad reikia griežtinti paskolų išdavimo sąlygas.

       Pagalvokime, ką mes ir mūsų nekilnojamojo turto veikėjai būtų kokiais 2006 ar 2007 metais kalbėję apie mūsų centrinio banko vadovą, jei jis darytų kažką panašaus kaip Kinijoje.

       Jei centrinis bankas pakilimo metais būtų pūtęs prieš vėją, manau, kad vien žodžiais ir rašinėjimais laikraščiuose nebūtų apsiribota. Be to labai lengva vaizduoti protingą dabar. Ar daug kokių nors pasiūlymų buvo 2007 metais?

       Beje, mūsų bankininkų pateisinimui galime pasakyti, kad jie buvo nustatę didesnes komercinių bankų privalomų atsargų normas, negu kitose ES šalyse.

       Ir žmonės Lietuvoje skolingi mažiau už estus ir latvius.

       Vyriausybė turi daugiau svertų reguliuoti ūkį vienus procesus skatindama, kitus slopindama. Jos rankose biudžetas, mokesčiai, valstybės turtas, ūkininkavimo taisyklės ir dar daug kas.

       Pavyzdžiui, brangstant būstui galima „išmesti“ į rinką daugiau sklypų ir taip sumažinti jų kainą, galima apmokestinti būsto registraciją, (taip buvo tarpukario Lietuvoje ) ar visą nekilnojamajį turtą ir t.t. ir mažinti paklausą.

       Ta pati Kinijos valdžia šiuo metu planuoja panaikinti draudimus savo piliečiams prekiauti ateities sandoriais pasaulio žaliavų biržose . Vienas iš šios priemonės tikslų yra perkelti pinigus iš vietinio nekilnojamojo sektoriaus į išorę ir taip sumažinti paklausą būsto rinkoje.

       Tiesa, vyriausybės gali ir suklysti. JAV valdžia, nepaisant to, kad daugiau kaip 65 procentai amerikiečių šeimų jau gyvena nuosavuose namuose, vis skatino juos statyti. Namus pradėjo statyti net neturintys pakankamai pajamų, vis tikėdami, kad būstai brangs ir jie vis tiek nepralaimės.

        Užteko menko kryptelėjimo, kad prasidėtų atvirkštiniai kumuliatyviniai procesai, sužlugdę ir tuos, kurie skolinosi ir tuos, kurie skolino. Tai sukrėtė visą pasaulį.

        Kitas pavyzdys. Kažkada buvo stengiamasi biudžeto pajamas ir išlaidas kiekvienais metais subalansuoti.

        Atsirado ekonomistų, kurie pasakė, kad tai nemodernu, kad subalansuoti galima per ilgesnį laikotarpį, pavyzdžiui dešimt metų. Atrodo, protinga. Bet politikams tik parodyk plyšelį. Jie tuoj paaiškins, kad šiuo metu reikia pinigus išleisti, o surinkti galima vėliau. Skolas gali atiduoti ir tie, kurie ateis po jų. Taupyti reikia, bet ne dabar. Ateityje. Rezultatas – daug prasiskolinusių valstybių, kurios grąžinti skolų, ko gero, jau nebesugebės.

        Paprastas valstietis seniau žinodavo, kad būna gerų ir blogų laikų ir pastariesiems reikia pasiruošti. Šių laikų gudrūs valstybių veikėjai to kažkodėl nedaro.

        Todėl ne tik mums, bet ir daugeliui pasaulio valstybių reikia papildomai galvoti, kaip tvarkyti valstybės finansus, kad neatsakingi politikai, gyvenantys nuo rinkimų iki rinkimų, jiems nekenktų (apie pasaulio valstybių skolas žiūrėti čia http://www.economist.com/content/global_debt_clock ).

        Kaip padaryti, kad būtų siekiama ne tik trumpalaikės, bet ir ilgalaikės naudos.

       Tai, kad auksas ypač smarkiai pabrango, rodo, jog valstybių vertybiniais popieriais nebepasitikima.

       Kai kas sako, kad yra geriau, kada valstybėje mažiau valdymo ir lėšų perskirstymo. Tačiau ta diskusija, kas geriau – daugiau ar mažiau valdymo – tęsiasi jau porą šimtmečių.

       Nuo tada, kai atsirado oficialios ekonomikos teorijos. Kaip paprastai būna tokiose diskusijose, geriausia paskelbti lygiąsias ir nesivelti į abstrakčius ginčus.

       Dabar jau aiškinama, kad rinka ir vyriausybės papildo viena kitą, turi pašalinti viena kitos trūkumus.

       Sakysime XX a. pabaigoje, bent jau angliškai kalbančiuose kraštuose buvo madingos „mažos“ vyriausybės koncepcija. Tų laikų šūkis – privatizacija, dereguliacija.

       JAV ekonomistas J. Wiljamsonas (J.Williamson) 1989 metais suformavo dešimt priemonių, kuriomis turėtų vadovautis Lotynų Amerikos valstybės formuodamos ekonominę politiką. Tos priemonės žinomos „Vašingtono konsensuso“ vardu. Nors jos pakankamai nuosaikios, be to skirtos šalims, kurių politikai korumpuoti, o vyriausybės įpratusios populistiškai išlaidauti ir prasiskolinti, pats pavadinimas su žodeliu „Vašingtonas“ J.Busho prezidentavimo metu kai kurių žmonių buvo sutapatintas su metodais diegiamais prievarta, o minėtos priemonės su rinkos fundamentalizmu.

        „Vašingtono konsensusui“ pripaišius tuos dalykus, užvirė ideologizuoti ginčai. Ypač jį puolė įvairūs kairieji. Galų gale, G–20 valstybių vadovų susitikime Seule 2010 metais priimtos naujos rekomendacijos, kaip geriau elgtis besivystančioms šalims, pakeitusios Vašingtono konsensusą. Atrodo, didesnės ir stipresnės vyriausybės šalininkai laimėjo.

       Tačiau „Seulo konsensuso“ plėtros variklis – pagrindinė rekomendacija besivystančioms valstybėms yra investicijos į infrastruktūrą.

        O viena iš dešimties J. Wiljamsono suformuluotų rekomendacijų skamba taip: „Pakeisti viešųjų išlaidų prioritetus nuo subsidijų ir tiesioginės pagalbos į skatinančius ūkio augimą, tai yra pradinį švietimą, bazinę sveikatos apsaugą bei infrastruktūrą“.

       Uždenkite pavadinimuose žodžius „Vašingtono“ bei „Seulo“ ir pabandykite paieškoti kuo tos rekomendacijos skiriasi. Vargu, ar atrasite.

       Deja, abu konsensusai turi vieną didelį trūkumą. Jie ignoruoja tą faktą, kad vienodo visoms valstybėms taisyklių rinkinio kaip elgtis negali būti.

       Žmonės žino turtingų valstybių sėkmės receptus bei raidos etapus, bendrus principus, analizės būdus ir gali perimti bei pasinaudoti tuo, kas tinka jų kraštui, konkrečiam to krašto raidos etapui. Tačiau, jokiu būdu negalima kopijuoti elgesio taisykles automatiškai.

       Lietuvoje per valstybinį ir „Sodros“ biudžetus perskirstoma apie 30 milijardų litų ir tai sudaro maždaug trečdalį pastarųjų metų BVP. Palyginti su kitomis valstybėmis tai vidutinis dydis, negalima sakyti, kaip kad buvo teigiama anksčiau, kad mes perskirstome mažai.

        Čia svarbus kitas aspektas. Didžioji valstybės pinigų dalis surenkama ir paskirstoma per vyriausybę. Visų savivaldybių biudžetai kartu sudėjus sudaro kokius tris ar keturis milijardus.

        Be to, didžioji lėšų dalis į savivaldybes patenka su nurodymais kaip jas panaudoti.

       Tai yra, beveik visa valstybės ekonominė galia yra sukoncentruota vyriausybės rankose. Miestų ar rajonų savivaldybės iš tikrųjų yra tik centralizuoto administracijos aparato dalis.

        Be to, savivaldos pagrindinis elementas, jos pirminė grandis yra nedidelės, apimančios kelis šimtus ar tūkstančius gyventojų teritorinės bendruomenės. Mūsų atveju tai būtų seniūnijos ar net dar smulkesnės gyvenvietės. Lietuvoje seniūnai yra valstybės tarnautojai.

       Kaimyninėje Lenkijoje seniūną renka gyventojai. Seniūnija disponuoja tam tikromis lėšomis– tai yra turi savo savarankišką biudžetą. Seniūnas turi tartis su gyventojais kaip tas lėšas panaudoti bei atsiskaityti ką pavyko padaryti.

       Esant tokiai tvarkai gyventojai yra aktyvūs proceso dalyviai, įtakojantys ir kuriantys savo bendruomenės gerovę. Tai yra pati didžiausia pilietiškumo mokykla.

       Be to, tie seniūnai, kurie pasižymi darbais, yra potencialūs didesnių teritorijų vadovai. Galima ne partine priklausomybe, gražiais žodžiais ar pažintimis, bet praktine veikla paremta atranka.

       Punsko, esančio prie pat Lietuvos, seniūną išrenka patys gyventojai. Punios, kurios išeiviai kažkada įkūrė Punską, seniūnas skiriamas. Jokiomis lėšomis jis savarankiškai nedisponuoja. Kaip jis dirba vertina ne gyventojai, bet viršininkai.

       Esant centralizuotai administracijai už viską atsako vyriausias administratorius, mūsuose tai ministras–pirmininkas. Jis turi pasirūpinti net paprasčiausiais dalykais: kad kiemuose valytų sniegą, kad sąskaitos už šilumą būtų nedidelės ir t.t. Kaip kitaip, jei visos galios sutelktos viršuje. Juk tada žmogus yra tik sraigtelis, tik komandų vykdytojas.
Tokioje sistemoje stiprėja nuostata, kad viskuo turi pasirūpinti valstybė.

        Sportininkai gali sakyti, jog valstybė privalo remti sportą, nes kitaip jo neliks, menininkai, kad būtina jais rūpintis nes kitaip neliks kultūros, mokslininkai ypač argumentuotai gali paaiškinti, kodėl reikia skirti pinigus jiems, studentai aišku už tai, kad valstybė juos išlaikytų ir net įdarbintų. Beje, verslininkai irgi turi kaip paaiškinti kodėl jiems reikia padėti. Remiant tuos, kuriems sekasi likusi visuomenės dalis greičiau turtėja ir progresuoja.

       Centralizacijos pasekmė–iniciatyvumo stoka, visuotinis noras būti išlaikytiniais.

       Šie dalykai ne smulkmena.

       Žmonių nusiteikimas veikti, motyvacija yra svarbiau už bet kokias investicijas.

       Galima teigti, kad nors atstumas tarp Punios ir Punsko tik keliasdešimt kilometrų, pastarojo gyventojai yra daug arčiau pilietinės ir demokratinės visuomenės.

        Vyriausybių arsenaluose yra pakankamai daug reguliavimo priemonių. Bet reikia noro ir sugebėjimų tomis priemonėmis naudotis.
O, tada buvo taip gerai, atrodė, kad viską išspręs visagalė rinka ir valdantiesiems nereikia nė piršto pajudinti.

        Taip galvojome ne tik mes, bet ir mūsų kaimynai. Sėkmė užliūliavo visus. Užmigome. Todėl ir sugriuvom visi beveik vienodai.

        Kai dabartinis premjeras kaltina prieš tai buvusią vyriausybę neatsakingai išlaidavus, tai tiesa. Bet ne visa.

        Privatizacijos ir rezervinis fondai, kurių pinigus valstybė turėjo naudoti juodai dienai atėjus iki 2008 metų pabaigos buvo ištuštinti.
Prasidėjus krizei juose lėšų praktiškai nebebuvo.

        Estai savo stabilizacijos fondo pinigus išsaugojo ir sunkmečiu jie labai pravertė.

        Kita tiesos pusė, kad didesnė privatizacijos fondo pinigų dalis Lietuvoje buvo panaudota kompensacijoms už nuvertėjusius rublinius indėlius.

        Kokia partija pasiūlė juos kompensuoti?

        Kokia politinė srovė pradėjo tą madą išmokomis maloninti rinkėjus dar nepriklausomybės pradžioje?

        Tokia jau žmonių natūra, jog dėl savo nesėkmių jie mėgsta kaltinti kitus ar išorines jėgas. Prieš kaltinant kitus, vertėtų pasižiūrėti į save.

        Tiems, kurie sako, kad kiekviena valdžia bloga ir ji visai neturi kištis į ekonomikos valdymą teks priprasti, kad aukštai kilęs, žemai ir pulsi ir, jei nieko nedarysime, taip bus ir toliau.

        Tiesa, yra tokia teorija, kurią suformulavo austras Jozefas Šumpeteris, kad krizės tai šaltas dušas, kurio pagalba ūkis atitaiso atsiradusius iškraipymus ir bet koks valdžios kišimasis tik trukdo spręsti problemas ar jas perkelia į ateitį.

       Mūsų dienomis žinomiausias šios teorijos atstovas yra JAV ekonomistas, Nobelio premijos laureatas R.Lucas. Jo dėka ši pažiūra ypač paplito ir per paskutinius keliolika metų tapo vyraujanti tarp ekonomistų– teoretikų.

       Jei sutikti su šia teorija, tai susirgęs žmogus turėtų sveikti pats, be vaistų ir gydytojų. Žmonės taip nesielgia. O, gyvi organizmai ir ekonomika turi daug ką bendro.

       Kiti argumentai prieš reguliavimą yra tokie:

– sunku prognozuoti nuosmukius ir ypač tų nuosmukių laipsnį, sąlygotą vidaus procesų, o išorinės valstybei aplinkos poveikio numatyti beveik neįmanoma;

– dažni atvejai kai vyriausybės nepataiko ir priemones naudoja ne laiku, skatina kai reikia stabdyti ir atvirkščiai;

– skatinimo priemonės: mokesčių mažinimas ar valstybės investicijos veikia tik esant tam tikromis papildomoms sąlygomis, apie kurias dažniausiai pamirštama;

– krizės metu padidinę valstybės vaidmenį, gerais laikais jo nesugebame sumažinti ir taip tampame priklausomi nuo biurokratijos, kuri kartą paragavusi nebegali sustoti plėstis;

– dauguma žmonių tikisi idealios, viską žinančios ir galinčios valdžios, o nepagalvoja apie tai kad valstybės pareigūnai gali būti nekompetentingi, nerūpestingi ar net korumpuoti.

        Be to, pernelyg didelis ekonominių galių sutelkimas valstybės valdininkų rankose mažina žmogaus gebėjimą ir norą kliautis savimi. To pasekmė yra veržlumo stoka, stagnacija, ištisai trunkanti krizinė būsena.

        Šių ar panašių argumentų autoriai siūlo orientuotis į ilgalaikius tikslus, taikyti automatines antikrizines priemones: taisykles, įstatymus o ne kurti valstybines biurokratines organizacijas. Tačiau ir jie neneigia, kad reguliuoti reikia.

        „Burbulai“ ūkyje formuojasi nuolat. Žiūrėk, senas sprogsta, o greta jau gimsta kitas. Juos reikia stengtis pamatyti kol jie dar neišsipūtė per daug ir atitinkamai sureaguoti.

       Tiesa, tai pakankamai sudėtinga. Galima elgtis paprasčiau. Gerais laikais kaupti rezervus. Prasidėjus nuosmukiui juos panaudoti.
Iki šiol net to daryti nesugebėjome.

       Gal ateityje būsime protingesni?

       Lietuvių ir estų pensininkų bei darbuotojų ekonominės galimybės skiriasi ir, deja, bent jau artimiausiame dešimtmetyje, jos pasikeis ne mūsų naudai. Tokia padėtis susidarė ne iš karto, bet palaipsniui. Mūsų keliai kažkaip išsiskyrė.

Šaltinis: „Ekonomika.lt“

Komentarai
http://www.balsas.lt/komentarai/531381/ ... i-apacioje

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
StandartinėParašytas: 22 Kov 2012 23:53 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27122
Miestas: Ignalina
Apie mūsų kaimynus ir mus (2)


http://www.balsas.lt/naujiena/532314/ap ... s-ir-mus-2

Vytautas Karpuška
2011.04.01 19:04

Mūsų, lietuvių yra daugiausiai. Kitataučių valstybėje mažiausiai. Estų kaimynė Suomija – sudėtingo likimo, bet jau turtinga valstybė. Estai moka pasigirti savo pasiekimais. O Latvija yra regiono centre. Tokie kiekvienos šalies privalumai. Tiesa, ar tai, kad mažai kitataučių yra privalumas – ginčytina.

Kultūrų įvairovė yra vienas iš ekonominės sėkmės veiksnių. Manau, kad jei pas mus žydų būtų tiek kiek prieš karą, tai mes gyventume geriau. Verslumu jie pranokdavo lietuvius. Bet pereinamuoju laikotarpiu, kai latviams ir estams teko galvoti apie savo tautos išlikimą, atrodė, kad monolitiškumas geriau.

Kažkada buvome lyderiai


Tarybiniais metais Lietuva iš skurdžiausios regiono valstybės sugebėjo tapti jo ekonomine lydere.

Estijoje buvo tik viena tikrai didelė pramonės įmonė užsiimanti skalūnų kasyba ir panaudojimu.

Latvija, jau turėjusi stipresnę pramonę tarpukaryje, vėliau beveik nieko naujo nesukūrė.

O pas mus buvo ir atominė elektrinė, ir „Mažeikių nafta“, ir trąšų gamyklos. Turėjome stiprias, to meto sąlygomis, metalo apdirbimo, staklių gamybos, elektronikos, prietaisų gamyklas, tekstilės, maisto perdirbimo įmones.

Pavyzdžiui, Vilniuje buvo tokia „Radijo matavimo prietaisų gamykla“, vilniečiams labiau žinoma kaip „penketukas“. Vien šios gamyklos tyrimo ir projektavimo institute dirbo apie dešimt tūkstančių žmonių, antra tiek gamyboje (su filialais ne Vilniuje). Darbuotojų skaičiumi dabar tai prilygtų kokiam tarptautiniam koncernui.

Tiesa, šios „radijo matavimo prietaisų“ gamyklos pagrindinė produkcija buvo ne oscilografai, akmenų inkstuose skaldymo įtaisai ar kokie kiti gudrūs prietaisai, bet tarybinių sparnuotųjų raketų valdymo sistemos. Šių sistemų bazė ne mikroelektronika, bet bangos ir kieto kūno fizikos pagrindu sukurti bangolaužiai.

Tokios technologijos dar ir dabar kokiai nors „Toshibai“ ar „Intel“ yra tik ateities svajonės - bent jau civilinėse, ne karinėse srityse.

Didelė elektronikos įmonė buvo mokslinis gamybinis susivienijimas „Venta“, kurio centras įsikūrė Ateities gatvėje Vilniuje. Tos įmonės institute ir gamykloje dirbo po du tūkstančius žmonių. Tai mažiau negu „Sigmoje“, „Vilmoje“ ar „Kuro aparatūroje“, tačiau daugiau negu bet kurioje dabartinėje į mokslą orientuotoje įmonėje. Aišku, šis susivienijimas buvo panašus į daugumą tarybinių gamyklų. Produktus ne kurdavo patys, bet kopijuodavo. Imdavo daugiausiai amerikiečių „Motorolos“ mikroschemas, jas ardydavo, nagrinėdavo ir taip projektuodavo savas.

Kokybiškos produkcijos išeiga buvo labai maža. Išteklių panaudojimo efektyvumas menkas. Bet „Venta“ tada gamindavo daugiau elektroninių mikroschemų negu visokie „siemensai“, „philipsai“ ir kiti Europos gamintojai kartu.

Matyt ne be reikalo buvo slaptas dar TSRS vadovo Jurijaus Andropovo pasirašytas nutarimas „Ventą“ smarkiai išplėsti.

Negiriu senųjų laikų. Tiesiog noriu pasakyti, kad ir to meto sąlygomis žmonės dirbo, kūrė ir kai ką mes darėme geriau už kaimynus.

Lietuvos pramonė nepriklausomybės pradžioje buvo stipriausia. Mūsų miestai geriausiai tvarkomi, gamyklos statomos ne tik sostinėje kaip kitur, bet ir provincijos miestuose – taip šie buvo ugdomi.

Keliai, telefono ryšys, kita infrastruktūra, išskyrus uostus bei geležinkelį, Lietuvoje buvo geriausi.

Vilniaus „Žalgiris“ žaidė TSRS aukščiausioje futbolo lygoje ir atrodė ten visai neprastai.

Rygos “Daugavai“ iki jo buvo toli, apie estų komandas iš vis nieko nesigirdėjo.

Nors kaime pas mus gyveno daugiausiai žmonių, visose respublikose kaimiečių gyvenimo sąlygos buvo panašios. Tiesa, Estijos maži miesteliai ir gyvenvietės buvo tvarkingesnės negu mūsų, vienkiemiai turtingesni.

Mes pirmi pasiskelbėme nepriklausomi.

Greičio privalumai


Estai pirmieji pradėjo ekonomines reformas. Jie darė jas greitai ir drąsiai.

Greitis turi privalumų. Nespėja susidaryti grupės, kurios pradeda kovoti už savo interesus.

Kai be nuskausminimo tvarkoma gyvo organizmo žaizda, geras chirurgas daro tai greitai.

Estai pirmieji paleido kainas plaukioti laisvai, įsivedė savo pinigą, pririšo jį prie pasaulinių pinigų ir įkūrė valiutų valdybą, atsisakė importo ribojimo ir, gal net per drąsiai, atsivėrė laisvai tarptautinei prekybai. Pirmieji pradėjo privatizaciją ir greičiau ją užbaigė.

Visa tai darydami estų politikai nuosekliai laikėsi vieno žinomo principo. Su skurdu neturtingoje valstybėje reikia kovoti ne parama ir išmokomis, bet sparčia ūkio plėtra. Geriausia socialinė politika yra racionali ekonominė. Kasdienėje veikloje, jie nuo šios taisyklės nenukrypo.

Mes, kaip ir latviai reformas pradėjome vėliau, jas darėme stabčiodami ir užtrukome keliais metais ilgiau. Kai ką darėme kitaip. Vieni mūsų politikai svajojo apie švedišką socializmą, kiti apie Smetonos laikus, treti apie dar kažką.

Estai iš karto atsisakė importo muitų. Latviai toms prekėms, kurios buvo gaminamos jų krašte įvedė vienodą muitų tarifą. Lietuvoje buvo importo kvotos ir įvairūs tarifai skirtingiems produktams.

Litą mes įsivedėme vėliau. Prieš lito įvedimą buvo hiperinfliacijos laikotarpis ir jei estai stengėsi greičiau pabėgti iš rublio zonos, tai Gedimino Vagnoriaus vyriausybė kurį laiką elgėsi atvirkščiai. Ji siekė, kad kainos pas mus didėtų sparčiau negu kituose buvusios TSRS regionuose.

To meto sąlygomis atrodė, kad tai pakankamai protinga, nes prekės teka ten kur už jas daugiau mokama. Bent jau aš tada taip maniau, nes kai visas ūkis buvo orientuotas į rytus, greitai pabėgti iš rublio zonos sudėtinga ir net avantiūristiška. Tenka prisipažinti, kad klydau.

Mūsų politikai, tuo metu buvę valdžioje, paskelbė, kad reikia kompensuoti nuvertėjusius dar tarybiniais laikais rublinius indėlius ir tai įtvirtino įstatymais.

Šitie du dalykai sunkiai suderinami. Kaip galima beveik vienu metu skelbti, kad reikia padėti nukentėjusiems nuo infliacijos ir kartu tą infliaciją palaikyti? Arba kairė nežino ką daro dešinė, arba, kaip spėju, vienu žingsniu stengtasi pamaloninti rinkėjus, kitu – spręsti ūkines ir socialines problemas, nesukant sau galvos dėl šių sprendimų dvilypiškumo, tai yra dėl principų ir moralės.

Apie valstybių turtą


Truputį nukrypsiu nuo temos.

Ekonomistai jau kelis šimtmečius aiškinasi kodėl vienos valstybės turtingos, o kitos ne. Kokie veiksniai tai įtakoja. Prirašyta begalė knygų, išskirta daug veiksnių: turimi gamtos ištekliai, žmonių darbštumas, rinkos dydis ir jo sąlygota darbo pasidalijimo bei specializacijos galimybė, mokėjimas taupyti ir kaupti kapitalą, mokėjimas sujungti kapitalą, darbą bei kitus išteklius-tai yra verslumas, techninė pažanga, žmonių išsilavinimas, žmogiškasis kapitalas, žinios, kūrybiškumas ir t. t.

Tačiau dabar sakoma, kad daugelis aukščiau išvardintų dalykų yra ekonomikos augimo pasekmė, o ne priežastis ir aiškinama, kad ilgalaikės sėkmingos ūkinės plėtros pagrindas yra verslo motyvacinė aplinka.

Nors dar nėra iki galo apibrėžta ir sudėliota kokie elementai tą aplinką sudaro, bet dėl kai ko dabartiniai šios srities autoritetai jau sutaria.

Sutariama, kad yra svarbūs šie dalykai:

1. stipri įstatymų valdžia ir bešališka, teisinga teisėtvarka, garantuojanti nuosavybės išsaugojimą teisėtiems savininkams.

2. Kuo mažesnės neproduktyvios vyriausybių išlaidos ir mokesčiai.

3. Makroekonominis stabilumas (nedidelė infliacija, tolygi, be didelių nuosmukių, plėtra).

4. Ypač akcentuojama papročių, moralės normų įtakojančių tokias vertybes kaip darbštumas bei sąžiningumas, svarba.

Pabrėžiama, kad ten kur žmonės sąžiningesni ir gali pasikliauti vienas kito žodžiu, nereikia sudėtingų sutarčių ir sandorių kaštai yra mažesni, žmonės nebijo vienas kito ir nereikia neproduktyvių išlaidų apsaugai ir t.t.

Tarp ekonomistų atgimsta susidomėjimas Adomo Smito „Moralinių sentimentų teorija“ ar tokiais Makso Veberio veikalais kaip „Pasaulio religijų ūkinė etika“ ar „Protestantizmo etika ir kapitalizmo dvasia“. Kuriamos bendros ekonomistų grupės su psichologais, sociologais ir net teologais. Aiškinamasi kaip stiprinti moralias vertybes, skatinti darbštumą, aktyvumą. Kaip geriau derinti individo ir bendruomenės interesus.

Perfrazuojant žinomą išsireiškimą galima pasakyti, kad moralė ir sąžinė yra tiesioginė gamybinė jėga.

Ten, kur valdžios veiksmai prasilenkia su moralės normomis, nėra apie ką kalbėti.

Nacionaliniai korupcijos ypatumai


Greitai valdžia Lietuvoje atiteko kitiems – labiau patyrusiems.

Jie spėriai susitvarkė su infliacija, įvedė litą, įkūrė valiutų valdybą. Taip stabilizavo situaciją ekonomikoje ir tai, be abejo, yra jų pasiekimas.

Kitose srityse jie tęsė savo pirmtakų pradėtus darbus.

Išmokų ir kompensacijų taip pat negailėjo. Būtent tada atsirado kompensacijos nepasiturintiems už šildymą.

Viena jų veikla vis dėlto buvo ypatinga. Jų pačių žodžiais ji vadinosi „partijos ekonominės bazės stiprinimu“. Aišku, šiuo atsakingu darbu užsiėmė ne visa partija, bet tik ypač patyrę jos nariai.

Pradžioje „stiprinant“ tą bazę galima buvo „vyriškai“ patarti kam nors Telšiuose kurti statybinę organizaciją ir po to ją „pašefuoti“, paskolinti iš jau turimų ir kažkodėl Vokietijoje laikomų pinigėlių savam verslininkui, kad jis Pašilaičiuose pastatytų vieną pirmųjų Vilniuje prekybos bei verslo centrą, pareguliuoti, kad sklypai benzino kolonėlėms statyti būtų skirstomi „teisingai“.

Didžiausi pinigų srautai buvo ten kur tekėjo nafta bei dujos. Taip pat privatizacijoje. Protingi žmonės tai, aišku, suprato. Reikėjo pasirūpinti, kad tie srautai netekėtų bet kaip.

Buvo toks momentas kai pirkti dujas iš rusų norėjo kažkokie neaiškūs verslininkai. Teko į pačius aukščiausius kabinetus iškviesti principingą prokurorą ir pavesti jam jais pasidomėti. Jis pavedimą suprato ir tuos verslininkus sulaikė. Nebijokite, nieko blogo nenutiko. Tiesiog pabuvo žmogeliai Lietuvos kalėjime, kol kiti, savi, pasirašė Maskvoje reikiamas sutartis.

Po to juos išleido ir jie toliau laimingai gyveno. Mes arčiau Europos. Pagalvokite, kaip su tokiais konkurentais pasielgtų Rusijoje.

Kaip ir kiek ta savo partijos, o kartais ir savo bazė buvo kuriama, matyt, žino tik Dievas.

Tada atsirado posakis, kad „pelningiausias Lietuvos verslas – būti valdžioje“.

Lietuvoje įsigaliojo tokie papročiai, kada esantys valdžioje labai rūpinasi skurstančiais išmokomis, verslininkais lengvatomis ar dirbančiaisiais leisdami ilgai nedirbti.

Kartu jie neužmiršta pasirūpinti ir savo partija bei savimi. Kaip sakoma, gyvenk pats ir leisk gyventi kitiems.

Net miesteliuose buvo žinoma, kad jei rinkimus laimėjo viena partija, tai mokyklas remontuos ar langus joms įstatinės viena įmonė, jei kita – tai darys kiti.

Kažką keisti, pertvarkyti, kad visiems būtų geriau tokioje sistemoje beveik neįmanoma. Pertvarkant visada yra nukentėjusių ir jie paprastai garsiai šaukia. Tie, kas laimėtų ateityje, dauguma, tyli. Tai taisyklė tinkanti beveik visoms reformoms. Valdantiesiems reikia drąsos ir valios nugalėti pasipriešinimą ir veikti būsimai visų naudai.

Nieko nedarantys nepadaro klaidų ir su nieku nekovoja. Taip paprasčiau ir ramiau.

Po 2000 metų Lietuvoje daug kalbėta ir rašyta apie įvairias viešojo sektoriaus reformas. Praktiškai nieko nepadaryta.

Bergždžias dešimtmetis


Galime pasakyti, kad pirmasis XXI a. dešimtmetis iki krizės, reformų, judėjimo į priekį prasme, mūsų valstybėje buvo bergždžias.

Tik dabartinė vyriausybė pradėjo kai kurių sričių pertvarką.

Estai po ūkio pertvarkos ėmėsi racionaliuzoti viešąjį sektorių: sveikatos apsaugą, policiją ir kt.. Dalį įstaigų privatizavo, mažino darbuotojų skaičių ir t. t. Taip jie sumažino neproduktyvias valstybės išlaidas. Atsirado galimybė mokėti likusiems darbuotojams didesnius atlyginimus ir kaupti rezervus, kurie labai pravertė šios krizės metu.

Mes išlaidas viešajame sektoriuje bandėme mažinti savaip. Jūs, matyt, galvojate, kad mūsų ligoninės gydo, o valstybė per ligonių kasas sumoka joms už paslaugas.

Bet kas būtų, jei nesusipratę ligoniai daug sirgtų, o neatsakingi gydytojai juos gydytų?

Tada valstybė neišsimokėtų. Argi protingi vadovai tai gali leisti. Aišku, ne. Todėl jie kiekvienai ligoninei nustato paslaugų planus. Dabar daktarai žino kiek ko jiems suplanuota.

Jei tau, sakysim, numatyta 100 operacijų per metus ir tu jas padarei per dešimt mėnesių tai iki metų pabaigos gali ir nebedirbti. Už viršplanines operacijas ligoninei nemokės.

Tik sergantieji niekaip nesupranta ar jų liga planinė, ar viršplaninė. Todėl jei savo poliklinikoje nori nemokamai patekti pas specialistą teks palaukti keletą savaičių ar net mėnesių. Visi specialistai užimti. Žinoma, jei susimokėsi, papulsi iš karto ir nustebsi, kad tie specialistai, pasirodo, turi laiko.

Gydymo įstaigų vadovai gerai prisitaikė. Ir teisė į nemokamą gydymą užtikrinta, ir pinigėliai renkami. Viskas įstatymiška.

Viešasis sektorius Lietuvoje liko beveik toks, koks buvo tarybiniais laikais. Bet specialistams jau reikia mokėti daugiau.Kitaip išvažiuos. Pinigų trūksta. Tenka skolintis arba naudoti valstybės rezervų lėšas ir taip užmaskuoti nesugebėjimą tvarkytis.

Visose Baltijos valstybėse buvo privatizuojama už investicinius čekius, bet truputį skirtingai.

Čekai, kurie pirmieji pradėjo taip privatizuoti, už investicinius čekius pardavinėjo tik dalį didelių įmonių akcijų. Kontrolinius tokių įmonių akcijų paketus jie stengėsi parduoti strateginiams investuotojams iš užsienio arba vietiniams investicijų fondams, kurie buvo specializuoti, turėjo atitikti kvalifikacinius reikalavimus ir įrodyti , kad gali valdyti atitinkamos srities įmones.

Tai yra, čekai suprato, jog bet kas vadovauti negali, tam reikia specialių žinių ir gabumų.

Estai elgėsi panašiai. Jie greitai įkūrė agentūrą, kuri investuotojų, galinčių valdyti įmones, ieškojo užsienyje. Dideles įmones iš karto pradėjo pardavinėti užsieniečiams organizuodami varžytines. Privatizuojant už čekius elgėsi taip kaip čekai.

Latvijoje nebuvo jokios aiškios tvarkos. Jie paskelbė, kad privatizuos už čekius, juos išdalino, bet praktiškai didelę dalį įmonių tiesiog pasidalijo buvę valdžioje ir įmonių direktoriai. Ten būdavo ir taip, kad įmonė dar vakar buvusi valstybinė, kitą dieną tapdavo privačia apie tai viešai nepaskelbus.

Lietuvoje tvarka buvo geresnė. Apie kievienos įmonės privatizaciją skelbiama viešai. Bet mažos ir didelės įmonės, skirtingai nuo čekų, privatizuojamos vienodai. (Tik pačioje pabaigoje keletas didelių įmonių parduotos strateginiams investuotojams). Jas galėjo įsigyti bet kas. Kvalifikacinių reikalavimų nebuvo jokių. Tiesa, vėliau vaistines buvo leista įsigyti tik turintiems vaistininko diplomą, o laikraščių redakcijos kažkokiu būdu atiteko ten dirbantiems.

Dauguma tarybinių gamyklų, palyginti su atitikmenimis kituose kraštuose dirbo neefektyviai.

Jų produkcija buvo prastos kokybės, technologijos pasenusios, darbuotojų per daug. Žlugus TSRS ir jos atskirtai nuo likusio pasaulio ekonomikai, įmones reikėjo pertvarkyti.

Vienu metu reikėjo keisti ar tobulinti produkciją, ieškoti kur ją parduoti, investuoti ir pertvarkyti technologijas, keisti darbo organizavimą ir mažinti darbuotuojų skaičių.

Net labai kvalifikuotiems vadovams spręsti tiek problemų vienu metu yra sudėtinga.

Didžiausia Europoje elektronikos gamykla, mano aukščiau minėta „Venta“, buvo parduota už čekius ir atiteko žmogui, prieš tai Gariūnuose prekiavusiam statybinėmis medžiagomis.

Jos likimas aiškus.

Kauno „Bangos“ susivienijimą nupirko EBSW. Jie pardavė gamyklos sporto kompleksą ir gavo už jį daugiau negu buvo investavę į visą įmonę. EBSW toliau pardavinėjo likusį turtą: pastatus, stakles ir t.t. ir tai jiems buvo pelninga. Apie gamybą ir įmonės ateitį net negalvota.

Panašus likimas ir mano minėtos vilniškės „radijo matavimo prietaisų gamyklos“. Tarp jos naujųjų savininkų buvo ir kriminaliniuose sluoksniuose žinomų asmenų. Ką jie sugebėjo, tai pardavinėti įmonės turtą.

Teko matyti, kaip japoniškos staklės, kainavusios daugiau negu milijoną dolerių, atiteko metalo supirkėjams kaip metalo laužas.

Čekai savo „Škodą“ privatizavo dviems etapais. Pradžioje pardavė dalį akcijų už investicinius čekius, o po to kontrolinį akcijų paketą strateginiam investuotojui „Wolksvagen“. Patyrę vokiečių vadybininkai pavertė „Škodą“ didžiausiu Čekijos eksportuotoju. Laimėjo visi privatizacijos dalyviai. Stipri įmonė moka didelius mokesčius, išsaugotos darbo vietos, akcijų vertė pakilo ir jas pirkę už čekius praturtėjo.

Sakoma, kad „Venta“ buvo prasta įmonė ir negalėjo išlikti. Gal būt. Bet „Škoda“ tarybiniais laikais irgi nežibėjo.

Dauguma tarybinių gamyklų šansų išgyventi atvirame pasaulyje turėjo mažai. Mūsų pasirinktas privatizacijos būdas juos dar sumažino.

Lengviau galėjo prisitaikyti tos įmonėms, kurios dirbo vietinei rinkai ar produkcija buvo technologiškai nesudėtinga. Tokių daugiau ir išliko.

Statistikos ypatumai


Lietuvoje pramonės produkcijos dalis BVP dabar yra didesnė negu Latvijoje ir panaši kaip Estijoje.

Bet statistika kartais pasako ne visą tiesą. Lietuvos vaizdą gerina išlikę senieji gigantai: „Mažeikių nafta“, trąšų gamyklos. Juos atėmus nuo Estijos smarkiai atsiliktume. Ten nepriklausomybės metais daugiau negu pas mus atsirado naujų įvairių įmonių, taip pat ir gamybinių.

Užsieniečiai Estijoje investavo vienam gyventojui apie tris kartus daugiau negu Lietuvoje, Latvijoje taip pat daugiau.

Žemės grąžinimas visose trijose valstybėse vyko sunkiai.

Estijoje iš užregistruotų 200 000 paraiškų iki 2000 metų dar daug buvo neišnagrinėta. Apie 60 procentų žemės dar valdė valstybė.

Latvijoje žemės nuosavybė suabsoliutinta ir ji grąžinta net miestuose. Nutiko taip, kad pastatus įsigydavo vieni, o žemė po jais būdavo grąžinama kitiems. Tuoj prasidėjo reikalavimai mokėti nuomą už žemę arba statinius iškelti, begaliniai ginčai, konfliktai ir teismai.

Valstybei teko įsikišti ir įstatymais nustatyti žemės nuomos kainas. Bet problema liko neišspręsta. Jei žemė ne jūsų, ar jūs galite investuoti ir ką nors joje statyti? Ir atvirkščiai. Jei jūsų žemėje yra statiniai priklausantys kitiems, jūsų rankos taip pat surištos. Nebent viena pusė nupirktų kitos turtą. Bet tam reikia pinigų, savitarpio supratimo ir laiko...

Lietuvoje pasiblaškėme: sodyboms priskyrėme po 3 hektarus, priiminėjome valstiečių ūkio įstatymą, po to pradėjome žemę grąžinti visiems buvusiems paveldėtojams. Nepaisėme nei to, kad du trečdaliai tų paveldėtojų jau gyveno mieste ir nuo ūkininkavimo buvo atpratę, kad pagal seną, iš vokiečių perimtą tradiciją, lietuviai ūkių neskaldydavo, o palikdavo vienam palikuoniui, kad tarybiniais metais pristatyta didelių fermų ir kitų dalykų, kuriems tvarkyti reikia specialios kvalifikacijos bei organizacinių išteklių.

Ypač dideli gudragalviai, kiek suprantu, kai kam paaiškinę, kad reikia sulietuvinti Vilniaus kraštą, sugalvojo nekilnojamąjį turtą kilnoti.

Tarpukario Lietuvos žemės reformos organizatoriai stengėsi stabdyti spekuliaciją žeme. Be vyriausybės leidimo gautos žemės negalėjai parduoti, keliant sodybas į vienkiemius buvo „pamirštama“ išrašyti žemės dokumentus ir juos ūkininkai paprastai gaudavo, kai jų trobesiai buvo baigiami statyti. Visaip siekta, kad ūkininkai „užsikabintų“ už žemės, ją dirbtų, turtėtų.

Kartu siekiant, kad stiprėtų vidutiniai ūkiai, buvo uždrausta įsigyti daug žemės. (Maksimalios normos buvo tokios pačios kaip parceliuojamiems dvarams. Pradžioje 80 ha, vėliau 150 ha.)

Žemės perkilnojimu mes paskatinome spekuliaciją. Kiek kartų po to buvo keičiami įstatymai ir tvarka, ypač miestuose, suskaičiuoti nesugebu. Jei reiktų vienu žodžiu apibūdinti svarbiausią tų pakeitimų motyvą, drįsčiau sakyti jog tai godumas. Daugiausia tų, kurie keitė. Greta didžiųjų miestų niekas net negalvojo ūkininkauti.

Tos, dar nebaigtos veiklos rezultatas toks. Statistikos duomenimis kaime gyvena apie trečdalis tai yra koks milijonas lietuvių. Žemės ir miškų ūkyje dirba apie 8 procentus šalies dirbančiųjų – maždaug šimtas dvidešimt tūkstančių. Jie sukuria maždaug 3 procentus šalies BVP.

Estijoje valstiečiai sudaro 4.1 procento dirbančiųjų, jie sukuria maždaug tokią pačią dalį BVP. Šie skaičiai ros, kad iš gyvenančių Lietuvos kaime ten dirba kas dešimtas.Tų dirbančiųjų produktyvumas palyginti su estais žymiai mažesnis. Jį skaičiuojant gauname, kad apie 5 procentai kaime dirbančių lietuvių, tai yra 70-80 tūkstančių žmonių, nieko nesukuria. Aišku, sąlyginai .
Tuo mes skiriamės.

Turime daug registruotų ūkių, vien ES paramą gauna 200 tūkstančių ūkininkų. (Beje, statistikai nurodo, kad dirbančių žemę yra tik apie 100 tūkstančių). Dauguma ūkių smulkūs: natūriniai, smulkiaprekiniai ar net fiktyvūs.

Iš kitos pusės yra keletas asmenų ar organizacijų valdančių tūkstančius hektarų.
Labai mažai kaimiečių rimtai ūkininkauja ir gamina prekinę produkciją. Likusieji vargsta, skursta. Situacija keistoka. Valstiečių daug, o dirvonuoja apie pusė milijono, ogal ir daugiau ha ariamos žemės. Produkcijos – ypač mėsos ir pieno – trūksta.

Žemės ūkis, turintis Lietuvoje ilgametes tradicijas ir didelį potencialą dabar kartu su energetika yra problematiškiausia ūkio sritis.

Apibendrinimai


Nesinorėtų, kad skaitytojai susidarytų įspūdį, jog estai viską darė gerai, o lietuviai bei latviai tik klydo. Klaidų buvo ir pas estus ir netgi Vokietijoje prijungus buvusią VDR. Tačiau geriau apgalvota, nuoseklesnė ir spartesnė ūkio pertvarka salygojo tai, kad 2008 metais vienas estas sukūrė Bendro Vidaus Produkto už 11987 eurų, o lietuvis už 9614 eurų arba 25 proc. mažiau.
Kriziniais 2009 metais atitinkamai už 10243 ir 7937 eurų – t. y. Lietuvoje 29 procentais mažiau.

Vidutiniai atlyginimai priklauso ne nuo konkrečios įmonės darbo našumo ar žmogaus atliekamų funkcijų, bet nuo viso tautos ūkio produktyvumo ir vidutinių pajamų. Jei Lietuvoje BVP vienam gyventojui yra tris kartus mažesnis, negu Vokietijoje (skaičiuojant realiomis kainomis) , tai ir lietuvio vidutinis atlyginimas turėtų būti tris ar daugiau kartų mažesnis.

Nieko keista, kad lietuvių atlyginimai trečdaliu mažesni už estų.

Estai pertvarkė ir racionalizavo savo viešąjį sektorių. Mes ne. Jie gali savo gydytojams, mokytojams, policininkams mokėti didesnius atlyginimus. Mes ne.

Turėdami stipresnį ūkį ir daugiau surinkdami lėšų į biudžetą jie galėjo mokėti didesnes pensijas ir dar atsidėti pinigų blogesniems laikams. Mes, tiems laikams atėjus, priversti ypač daug ir sparčiai skolintis. Todėl artimiausioje ateityje skolos mus slėgs, juos ne.

Blogiausia tokioje situacijoje mums toliau nieko nekeisti, galvoti tik apie tai, kaip išgyventi šiandien, dalinti dovanėles: kompensuoti, išmokėti, lengvatinti... Ir jei artimiausiuose Seimo rinkimuose išrinksime „rūpestingus“ gėrybių dalintojus, tai greitai atsiliksime ne tik nuo estų, bet ir nuo latvių.

Geriausiai – tiesiai šviesiai paaiškinti, kad situacija sudėtinga, kad laikai, kada prezidentas, seimas, vyriausybė skirstydavo gėrybes yra praėję. Keletą metų teks pagyventi susiveržus diržus ir pirmiausia tai padaryti reiktų patiems valdantiesiems. Realiai. Dėl moralės, ne dėl pinigų.

Po to, greitai racionalizuoti viešąjį sektorių. Kitaip teks kaip latviams, paskubomis uždarinėti ligonines ir kitas įstaigas.

Apsispręsti ar „Sodra“ gali išmokėti tai, ką jai prirašė politikai. Ar užteks tik sumažinti motinystės ir kitas išmokas, pailginti išėjimo į pensiją amžių ir taip išsaugoti esamo dydžio pensijas?

Gal padėtis tokia, kad be sudėtingų sprendimų, pavyzdžiui, mokėti tik minimalią valstybinę pensiją neišsiversime?

Norėtųsi tikėti, kad atsiras geresnė, mažiau skausminga išeitis.

Ir pagalvoti, ką daryti su likusiomis savivaldybių ir valstybės žinioje ūkinėmis įmonėmis.

Jos dar serga senomis tarybinių laikų ligomis: neracionaliai naudoja išteklius, turi daugiau negu reikia darbuotojų.

Anglijos bei Estijos geležinkelių ar Kalifornijos elektros sistemos nesėkminga veikla juos privatizavus rodo, kad privati nuosavybė arba nuoma privatininkams nėra panacėja.

„Visuomio“ idėja keista ir biurokratinė.

Vienai organizacijai, o ne atskirai kiekvienai žinybai, kaip yra pas mus, dažnoje valstybėje patikima tvarkyti nekilnojamajį turtą, kai kuriuos kitus dalykus.Tačiau neteko girdėti, kad viena struktūra pakeistų vyriausybę ir valdytų visą valstybės turtą bei įmones.

Tačiau iš tos idėjos aišku, kad problema bent jau nagrinėjama.

Galime pasižiūrėti, kaip tokios įmonės valdomos ten kur jų veiklos principai jau patikrinti gyvenimo, pavyzdžiui Vokietijoje.

Šioje valstybėje jos veikia kaip akcinės bendrovės, kurių kontrolinį akcijų paketą valdo miestų, žemių ar federacinė valdžia priklausomai nuo aptarnaujamos teritorijos. Įmonės ten dažniausiai sujungtos pagal atliekamas funkcijas.

Pavyzdžiui, jei Vilniuje keleivius perveža troleibusai ir miesto autobusai, ir yra dvi organizacijos – troleibusų valdyba ir autobusų ūkis, tai vokiečiai įkurtų vieną bendrovę, kurios didesnė akcijų dalis priklausytų miesto savivaldybei. Esant tokiai tvarkai, savivaldybė rūpinasi miestiečių interesais, o kiti akcininkai – kad įmonė dirbtų pelningai ir racionaliai ūkininkautų. Geriausias variantas, kai kiti akcininkai turi tos srities patirties ir žino, kaip valdyti įmonę, o nėra tik pasyvūs investuotojai.

Rusijos vyriausybė 2010 metais paskelbė, kad jie planuoja parduoti geležinkelių, naftos transportavimo ir kitų valstybės valdomų įmonių akcijas, sau pasiliekant kontrolę.

Rusai jau eina vokišku keliu. Jiems reikia ir pinigų iš privatizacijos, ir vadovavimo patirties. Nuo Vilniaus Berlynas yra arčiau, negu nuo Maskvos. Kaip ir Talinas. Reikėtų iš kaimynų mokytis.

Rezultatai rodo, kad estų ekonominė politika pastaruosius dvidešimt metų buvo geresnė.

Būtų gerai, jog per ateinantį dvidešimtmetį lietuvių vidutiniai atlyginimai bei pensijos augtų sparčiau negu estų, o ne atsilikinėtų kaip iki šiol.

Šaltinis: „Ekonomika.lt“

Komentarai
http://www.balsas.lt/komentarai/532314/ ... i-apacioje

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 8 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007