Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 01 Geg 2024 16:53

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 30 Geg 2009 20:01 
Atsijungęs

Užsiregistravo: 14 Lap 2006 22:44
Pranešimai: 502
Miestas: Kėdainiai
Šaltinis - http://www.delfi.lt/news/daily/lithuani ... d=22404008
Romuvos krivis: krikščionybė lietuvius padarė dviveidžius


Mindaugas Jackevičius, http://www.DELFI.lt
2009 gegužės mėn. 30 d. 11:20

    Krikščionybė lietuvius pavertė baudžiauninkais ir padarė dviveidžius. Tuo įsitikinęs Lietuvos Romuvos bendrijos krivis, etnokultūrinio judėjimo dalyvis Jonas Trinkūnas, teigiantis, kad krikščionybė teatnešė pavojų visos tautos išlikimui. Prieš savaitę knygą „Lietuvių senosios religijos kelias“ pristatęs J. Trinkūnas interviu DELFI sakė manantis, kad jei ne krikščionybės primetimas, šiandien Lietuva galėjo būti Rytų Europos Japonija.

    -Rašydamas knygą apie lietuvius, jų istoriją, labai daug ką supratau. Mane truputį stebina, kai mėginama samprotauti, kas yra lietuviai – sakoma, kad tai valstiečiai, katalikai, neišlaikę ir neturintys jokių tradicijų. Man tokius samprotavimus liūdna girdėti.

     Supratau, kad lietuviai – labai atspari, gyvybinga, stipri tauta. Dėl to, kad ji patyrė tiek daug puolimų. Tūkstantis Lietuvos metų – nuolatinė kova už išlikimą. Šv. Brunonas (šv. Brunonas Bonifacas - DELFI) pareiškė atėjęs sugriauti stabų ir nešantis kitą Dievą, religiją, tačiau lietuviai pareiškė turį savo tradicijas, tvarką.

     Pagalvokite, kokia buvo tvarka: 3000 piliakalnių, kurie demonstruoja kultūros, civilizacijos vieningumą didžiulėje teritorijoje nuo Vyslos iki Dniepro ir dar toliau. Svarbiausia tradicijos vertybė – dorovinė, moralinė – būti laisviems, gyventi pagal savo būdą, papročius, tradicijas. Tai lietuviai visą laiką gynė, o juos visokiais būdais spaudė, gniaužė.

     Įprasta sakyti, kad lietuvius sugadino sovietmetis. Man juokinga to klausytis – tokie pat sovietiniai laikai buvo ir 100 metų prieš tai – carinėje priespaudoje. O ar iki carinės priespaudos lietuviams buvo gerai? Juk atėjusi nauja religija, kultūra lietuvius pavertė baudžiauninkais.

     - Apie kokią religinę baudžiavą kalbate?

     Lietuviai turėjo atlaikyti didžiulį bažnytinį spaudimą. Įsivaizduokite – jei neini į bažnyčią, tave gali prirakinti prie bažnyčios vartų, gali viešai niekinti, smerkti. Ne tik sovietai engė žmones, bet ir visa istorija.

     Dabar mes švenčiame tūkstantmetį – šimtais metų tai buvo priespaudos ir persekiojimo metai. Aš nežinau, kuo ten didžiuotis, jeigu tokia prievarta Lietuvoje klestėjo. Ne tik socialinė, bet ir religinė – reikėjo atsisakyti savo papročių. Ar žinote, kad iki pat XIX a. visokiais būdais buvo draudžiama dainuoti liaudies dainas?

     Padariau svarbią išvadą – lietuvius kaltina, kad jie – prisitaikėliai, dviveidžiai, slapukauja, nėjo į kovą prieš komunistinę priespaudą. Man labai aišku, kodėl taip yra – keli šimtai metų krikščioniško laikotarpio lietuvius pavertė dviveidžiais. Motiejus Valančius savo knygose rašo: „kas tie lietuviai? Ateina į bažnyčią, čia atrodo didžiausi katalikai, meldžiasi, gieda, ašaras nuleidžia. O tik išėjo iš bažnyčios – viskas – jie jau kiti“.

     Pastebėjau ne vieną tokį pasipiktinimą, kad jie slapta laikosi savo papročių ir neklauso, ką jiems kunigai liepia. Padariau išvadą, kad dviveidystė išsivystė per kelis šimtus metų. Tai – ne sovietų išradimas. Dviveidystę išugdė prievarta.

    - Kalbate apie krikščionybės prievartą?

    Klausimas būtų toks – kodėl lietuviai nepasidarė geri katalikai, geri europiečiai? Todėl, kad juose slypėjo labai stiprus instinktas išlikti, išsaugoti protėvių tradicijas. Išlikimas buvo svarbiausias jų tikslas – lietuviai sugebėjo tą padaryti.

    Ir užsienio mokslininkai stebisi, kaip mums pavyko išlikti – aplinkui slavų jūra, germanų galybė...

    Dabar mes gyvename demokratinėje, laisvoje Europoje. Čia lietuviams iškyla problema – kaip gyventi laisvoje Europoje, kur nėra buvusios priespaudos. Uždavinys lietuviams – kaip įveikti tą savo dviveidiškumą. Tačiau dviveidiškumas nėra kažkokia neigiama savybė – tai gana efektyvi, išlikti padėjusi apsigynimo forma.

    Nepasakyčiau, kad dabar puikūs laikai, gali gyventi labai gerai, demokratiškai, patogiai. Dabar yra visai kito pobūdžio priespauda ir prievarta. Tai – šiuolaikinė Vakarų civilizacija, kurioje klesti reklama, idėjinis manipuliavimas. Prieš tokias jėgas kartais galime pasijusti bejėgiai.

    - Kaip galėjo klostytis lietuvių likimas, jei 1009 m. čia nebūtų atkeliavęs šv. Brunonas? Ar būtume išgyvenę be jo skleistos krikščionybės?

    Puikiausiai. Geriausias - japonų pavyzdys. Jie pamatė, kaip krikščionys skverbiasi, kokie pavojai ateina ir staigiai, griežtai užkirto kelią, sustabdė visą misionierių veikimą. Ir paskui jie gyveno savo civilizaciją – dabar visi žavimės, kokia savita, išvystyta jų kultūra, šalis puikai priima mokslinius, techninius civilizacinius dalykus.

    Mums krikščionybė nieko nenešė – tik pavojų visos tautos išlikimui. Kas liko iš didžiulės tautos nuo Dniepro iki Vyslos? Tik Lietuva ir Latvija – mažos tautelės. Aplinkui – nutautinti Rytų baltai, kurie buvo provoslaviškai apkrikštyti ir surusėjo, suslavėjo. Į Vakarus buvo lenkėjimas arba vokietėjimas. Viskas ėjo per bažnytinę politiką.

    - Tačiau daugybė istorikų Brunonui dėkoja ir sako, kad jei ne krikščionybė, savo šventuose miškuose būtume likę be civilizacijos, mokslo ir žinių...

    Yra Styveno Rowello knyga apie lietuvišką Gedimino laikų imperiją. Jis žavisi ja – Lietuva ne tik kad nebuvo atsilikusi nuo Vakarų, bet netgi demonstravo daugybę pranašumų. Gedimino valstybės daugiatautiškumas, leidęs visiems laikytis savo papročių, savo būdu gyventi – visai modernus. Tik dabar mes vėl sulaukėme tokios galimybės.

    Bet prievarta siekta viską pavergti ir pajungti. Jokio atsilikimo nebuvo – mūsų tiesiog kita kultūra. Istorikai taiko vienintelius kriterijus – kiek buvo universitetų, miestų, kiek gamino produkcijos ir panašiai. Tai – tik ekonominiai, mechanistiniai kriterijai, tačiau mūsų kultūra, civilizacija buvo visai kita – turėjo potencialą.

    Mes galime tik spėlioti, kad Lietuva galėjo pavirsti Rytų Europos Japonija su savo išvystyta kultūra ir kitkuo. Bet ją tiek užgniaužė, kad liko tik mažos tautelės.

    - Savo idėjas skleidžiate įkūrę Lietuvos Romuvos bendriją. Kiek dabar Lietuvoje skaičiuojama pagonių, kaip į jus žiūrima?

    Noriu paprašyti nevartoti „pagonių“ termino. „Pagonių“ terminą, kaip priešų, išplatino Bažnyčia. „Pagonys“ pirmiausia reiškia nekrikščionys – tamsūs, atsilikę, velnio išperos. Aš knygoje parodžiau, kad žmogiškumo mūsų protėviuose baltuose buvo daug daugiau nei krikščionių užkariautojuose.

    Todėl ir šiandien reikia vartoti terminus „lietuvių religija“, „lietuvių tradicija“. Kas šiandien Lietuvoje krikščionybė – su tauta nieko bendra neturi. Bendra tai, kad daug žmonių save laiko krikščionimis ir eina į bažnyčią. Bet bendrai krikščionybė nei su Lietuva, nei su baltais nieko bendra neturi.

    Dažnai pasiklausau Marijos radijo. Padariau vieną išvadą – nė karto negirdėjau minint žodžius „Lietuva“, „lietuviška“, „tėvynė“. Čia egzistuoja tik „krikščionybė“, „katalikybė“.

    Kada manęs klausia, kiek Lietuvoje yra senosios religijos žmonių, atsakau, kad maždaug 3 milijonai. Dėl to, kad kiekvieno lietuvio sąmonėje, savimonėje slypi ta tradicija. Krikščionybė uždėta tik paviršiuje, jos išmokstama per katekizacijas, religijos pamokas. Tikra tradicija ta, kuri žmonėse gyva – kalba, papročiai, ryšys su žeme, protėviais.

    Visoje Lietuvoje, apie 25 romuviečių bendruomenėse, yra keli tūkstančiai, kurie tą dalyką suvokia sąmoningai. Štai lietuviai švenčia Vėlines – žmonės sako, kad tai – krikščioniška mirusių pagerbimo šventė. O mes, romuviečiai, aiškiname, kad tai – giliausio senovės lietuvių papročio išraiška minėti, gerbti protėvius. Tai neturi nieko bendra su krikščionybe. Žmonės įsitikinę, kad ir Velykos, ir Kalėdos krikščioniškos. Betgi jos iš esmės tėra senos lietuviškos tradicijos, neturinčios nieko bendra su krikščionybe.

    „Romuvos“ judėjimas atveria žmonėms akis, kad jie suprastų, kokiai tradicijai priklauso. Apie 80 proc. romuviečių – jaunimas, kurie jaučia, kas yra kas. Šimtai jaunimo kasmet nori būti pagal senovinį paprotį įšventinti į tikėjimo bendriją. Tai rodo, kad čia – ateitis. Jų kaskart daugėja.

    O krikščionybė – dirbtinė religija – doktrinos, principai ir tiesos kalami, bet geriausi dalykai žmonėse yra natūraliai.

Komentarai DELFI
http://www.delfi.lt/news/daily/lithuani ... &com=1&s=1

_________________
Kosmopolitas nėra tas žmogus, kuriam vienodai rūpi visi.
Kosmopolitas - tai tas, kuriam vienodai į visus nusispjaut.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 15 Gru 2009 23:05 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27114
Miestas: Ignalina
Katalikai neįsileidžia pagoniškų tuoktuvių į Valdovų rūmus


http://www.delfi.lt/news/daily/lithuani ... d=26870155

Ieva Urbonaitė, http://www.DELFI.lt
2009 gruodžio mėn. 15 d. 12:30

     Lietuvoje didelę įtaką turintys katalikai pagonybės išpažinėjų neprileidžia prie Vilniaus arkikatedros požemiuose esančio aukuro vietos ir tiesiog veja iš Šventaragio slėnio, DELFI teigė senojo lietuvių tikėjimo bendruomenės „Romuva“ vyriausiasis krivis Jonas Trinkūnas. Pasak jo, Lietuvoje daugėja pagoniškų tuoktuvių, tačiau šioms apeigoms Valdovų rūmuose neliko vietos.

     Etnologas priminė, kad Šventaragio slėnyje ne tik kūrenta aukuro ugnis, bet ir būta Perkūno šventyklos.

    „Čia iškilo didžiuliai Valdovų rūmai, tačiau juose mums taip pat neatsirado vietos. Kai direkcijos paprašėme patalpų, kuriose galėtume atlikti apeigas, sulaukėme pasiūlymo eiti į kalnelius ir miškelius, nes esame gamtos garbintojai“, – piktinosi vyriausiasis krivis.

     Vasarą senojo lietuvių tikėjimo išpažinėjai taip ir daro, tačiau, J. Trinkūno žodžiais, pusė metų lietuviško oro tam netinka.

Neturi kur tuokti jaunavedžių


    „Kai atšąla, mes turime apeigas atlikti uždaroje aplinkoje. Pvz., dabar gauname daugybę užsakymų senovinėms santuokoms. Anksčiau žiemą nebuvo, o štai šį šeštadienį turėsim, nors, žiūrėkit, jau sniegas sninga! Būtinai reikia nors vienos patalpos, o mums sako: eikit į kalnus ir miškelius“, – komentavo „Romuvos“ vadovas.

    Statistika rodo, kad norinčių tuoktis pagal senovinius papročius daugėja. Pernai taip sutuokta 30, o šiemet – jau beveik 50 porų.
J. Trinkūnas priminė, kad Gedimino laikais Vilnius garsėjo tolerancija, visos tautos čia galėjo turėti savo šventyklas ir pagal savo tradicijas garbinti Dievą.

Paveikslėlis

© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)

     „Bet Gediminas mirė, prasidėjo kovos, galų gale Jogaila su Vytautu ėmė įvedinėti krikščionybę, užgesino šventą ugnį, išgriovė Perkūno šventyklą ir tolerancija baigėsi, – prisiminė etnologas, tačiau pridūrė, kad senojo tikėjimo išpažinėjai nepasidavė ir nepasiduos.

     „Nereikalaujame, kad būtų leista atkurti Perkūno šventyklą, bet reikalaujame bent jau leisti kai kada ją aplankyti“, – sakė krivių krivaitis.

Stumia į užribį


      Ruošiantis Lietuvos tūkstantmečiui J. Trinkūnas pora kartų lankėsi Arkikatedroje, su dvasininkais tarėsi dėl galimybės laiptais nusileisti prie Šventaragio slėnio aukuro ir pagerbti valdovų šventybes, tačiau veltui.

     „Tuometinis arkikatedros administratorius Ričardas Doveika sakė, kad bažnyčia neįsileidžia kitų konfesijų atstovų atlikti apeigas ir viskas“, – sakė etnologas.

     J. Trinkūną guodžia tai, kad Lietuva įstojo į Europos Sąjungą: „Jei liktų tokia pat valstybė, kur šeimininkauja Katalikų Bažnyčia, nieko gero negalėtume tikėtis. Tačiau dabar žmonės keliauja po pasaulį ir mato, kad gyvenimas – daug įvairesnis, nei mums buvo teigta“.

     Vis dėlto, „Romuvos“ vadovo nuomone, Lietuvoje senojo tikėjimo išpažinėjams daug sunkiau, nei svetur: „Kai apie mus sužino pasaulis – pripažįsta, sveikina, kviečia, o namuose jaučiamės stumiami į užribį“.

Pakvietė į Pasaulio religijų parlamentą


     „Matot, kaip įdomiai išeina: pasaulyje Romuvą pripažįsta kaip etninę religiją, o Lietuvoje ne, nes čia šeimininkauja įtakingi katalikai“, – apibendrino krivių krivaitis, ką tik grįžęs iš Melburne vykusio Pasaulio religijų parlamento, kuriame pirmą kartą dalyvavo ir Lietuvos atstovai.

     Pasak J. Trinkūno, prieš šimtą metų surengtame Parlamente dalyvavusių nekrikščionių buvo mažuma, tačiau induisto Svami Vivekanandos kalba amerikiečiams tuomet padėjo suvokti, jog ne tik judėjų ir krikščionių dvasinės tradicijos, bet ir kitos religijos turi vertę.

     „Šventumas, skaistumas ir labdara nėra kurios nors vienos išrinktosios religijos nuosavybė. Sakau jums – ant kiekvienos religijos vėliavos turėtų būti užrašyta: „Padėkime, bet ne nukariaukime“, „Harmonija ir taika, o ne ginčai ir vaidai“, – sakė mokytojas.

     Šiūmetiniame kongrese taip pat kalbėta apie planetą ir žmoniją, kurią derėtų jausti ir suvokti kaip visumą, kurioje reikia ne tik gyventi, bet ir sugyventi.

     „Ekumenizmas jau dabar peržengia krikščioniškųjų religijų ribas“, - įsitikinęs J. Trinkūnas.

Protestavo graikų ortodoksai ir žydai


     Be tradicinių religijų, į Parlamentą kviesti pagoniškųjų, ir neopagoniškųjų religijų atstovai, tarp kurių – Amerikos indėnai (Nativ Americans), nors prieš šimtą metų į Parlamentą jų niekas neįleido, nes tuo metu indėnams buvo tiesiog draudžiama praktikuoti etninę religiją.

    Vis dėlto, pagonių pasirodymas sukėlė tikrą sumaištį. Protestuodami prieš naujųjų pagonių dalyvavimą Parlamentą paliko graikų ortodoksų atstovai.

     „Prieš Juodųjų musulmonų dalyvavimą protestavo žydų atstovai. Tačiau dominavo nuostata, jog pasaulinės krizės akivaizdoje visi dvasiniai judėjimai turi vienytis“, – pasakojo etnologas ir pacitavo Dalai Lama žodžius: „Daugelis mano, jog būtent jų religija yra geriausia. Aš jaučiu, jog man geriausias yra budizmas, bet nemanau, jog budizmas yra geriausias visiems kitiems“.

http://www.DELFI.lt

Komentarai DELFI
http://www.delfi.lt/news/daily/lithuani ... &com=1&s=1

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 3 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007