Pagrindinis diskusijų puslapis

Nacionalistas - Tautininkas - Patriotas - Žygeivis - Laisvės karys (Kalba - Istorija - Tauta - Valstybė)

"Diskusijų forumas" ir "Enciklopedija" (elektroninė virtuali duomenų bazė)
Pagrindinis diskusijų puslapis
Dabar yra 03 Geg 2024 19:42

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]




Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 
Autorius Žinutė
StandartinėParašytas: 24 Kov 2009 17:43 
Atsijungęs
Svetainės tvarkdarys
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16
Pranešimai: 27126
Miestas: Ignalina

Linas V.Medelis: Kodėl nesu antisemitas?


2009.03.24 09:06
http://www.balsas.lt/naujiena/244601/li ... evisuomene

     Kalbos, jog  žydų nesutarimai dėl nuosavybės teisių atkūrimo ir kompensacijų  gali paskatinti buitinį antisemitizmą, man, tiesą sakant, sukelia ironišką ir kiek atlaidžią šypseną. Kuo stebėtis  – žydams nesvetimas turto troškimas. Kaip ir lietuviams:

Grumtynės dėl žydų turto
Autorius:  Tomas Čyvas
2009.03.16 10:59
http://www.balsas.lt/naujiena/243279/gr ... a-politika

     Tačiau nuolatinės antisemitizmo paieškos pradeda skaudinti galvą. Manau, ne man vienam. Šimtai komentarų, internete pasirodžius net ir nedideliam straipsneliui, susijusiam su žydais, vis dėl to rodo, kad klausimas aktualus. Ar egzistuoja „žydų klausimas“ šiandien?

     Daugumas jaunesnių žmonių tikro žydo tikriausiai net nėra matę. Mano su Leonidu Brežnevu, t.y. "brandžiais, jau bepūvančiais" sovietiniais, laikais buitinis kasdienis antisemitizmas jei ir buvo, tai buvo kažkur giliai paslėptas.Valstybinė (kitaip – kompartinė) propaganda sionizmą tapatino su rasizmu.  Man dėl to buvo nei šilta, nei šalta, tačiau vienaip, ar kitaip, visi man pažįstami žydai išvyko. Vieni į Izraelį, kiti – kas kur, į Vakarus... Šių metų sausio pirmą dieną pagal statistiką Lietuvoje gyveno 3,3 tūkstančio žydų. Tiek pat, kiek vokiečių, keliais šimtais daugiau nei latvių arba romų.

    Antisemitizmo problema atsirado kartu su šalies nepriklausomybe. Pamenu, kaip Izraelio ambasadorius bei vėliau Kneseto pirmininkas kalbėdami iš Seimo tribūnos pavadino mus žydšaudžių tauta ir valstybe, kurios žemė permerkta žydų kraujo. Susimąsčiau ir nesupratau, kaip nesuprantu iki šiol: oficialūs šalies atstovai įžeidžia mane ir mano tautą; kaltina mane ir mano artimuosius kruvinais, šlykščiais nusikaltimais... Kodėl? Ar oficialūs Izraelio įgaliotieji į kitą valstybę siunčiami (be abejo, su gerų ketinimų ir santykių vėliava) asmenys yra (pardon) kokie pusgalviai, nesuvokiantys ką, kam ir kur kalba, ar tokiu būdu pabrėžia oficialią savo valstybės poziciją?

    Tiek vienu, tiek kitu atveju, negalėčiau sakyti, jog pajutau jiems palankumą... Neabejoju, kad kai mūsų Prezidento atsiprašymas dėl lietuvių indėlio į holokaustą Izraelio knesete buvo „įvertintas“ trypimu bei švilpesiu, Lietuvoje galėjo pradėti virsti antkapiai apleistose žydų kapinėse...

    Susimąsčiau. Iš kur gi tas lietuviškasis antisemitizmas, jei 600 metų, kaip kalba istorikai, žydai ir lietuviai, kaip ir kitos tautos Lietuvoje sugyveno visai taikiai, bent jau tokios priešpriešos kaip gretimose šalyse tarp jų tikrai nebuvo. Jeigu antisemitizmas Lietuvoje yra, tai kodėl?

    Net paviršutiniškai gilinantis į pasaulio žydų istoriją tas „kodėl“ gerokai išsiplečia. Kodėl žydai taip persekiojami jau du tūkstančius metų, klausiau žinomo istoriko Liudo Truskos  prieš porą metų vykusiame kelių dienų seminare apie holokaustą. Ne du, o mažiausiai penkis tūkstančius metų, pataisė jis mane. Tik tiek.

    Toliau domėtis žydų ir lietuvių santykiais skatino pats gyvenimas. Tarkim tokia paskata buvo bene prieš pusmetį išsakyta žinomo publicisto, eseisto, patikimiausio filosofo (2007-ji) profesoriaus Leonido Donskio nuomonė apie mano gerbiamo rašytojo Jono Mikelinsko kūrinį: „Ar kas nors iš mūsų inteligentų ir politikų bent kartą atvirai ir principingai įvertino rašytojo Jono Mikelinsko esė „Mes ir jie“, kur juodu ant balto dėstomi žydiškos komunizmo kilmės teorija ir kiti Goebbelso propagandos perlai?
 
     Kodėl nebuvo įžvelgta grėsmė šalies tarptautinei reputacijai tada, kai būsimasis Nacionalinės premijos laureatas savo opuse juodu ant baltu išdėstė geltonojoje antisemitinėje literatūroje platinamą idėją, kad „Holokausto architektas“ Adolfas Eichmannas pats buvo žydas ir kad Holokaustas buvo pačių žydų užsakytas bei suplanuotas dalykas, leidęs visus žydus sugrąžinti į Palestiną ir įkurti Izraelio valstybę?“

     Šio esė nebuvau skaitęs. Puoliau ieškoti. Nėra tokio esė! J.Mikelinsko straipsnis vadinasi “Teisė likti nesuprastam, arba Mes ir jie, jie ir mes“. Labai įdomu pastebėti, kaip keičiasi ir loginis, ir emocinis akcentai nuo pilno pavadinimo pereinant į L.Donskio sutrumpinimą.

     Profesorius pasirenka antrą, mažiau reikšmingą straipsnio pavadinimo dalį (skirtuko „arba“ funkcija turėtų būti suprantama net pirmakursiui) ir atmeta pirmąją, kuria autorius tarytum sakosi nesąs beapeliaciškai teisus, kategoriškas, tik turintis tokią TEISĘ kaip ir kiekvienas žmogus... Profesoriaus sutrumpina pavadinimą iki maksimalios priešpriešos – „Mes ir jie“. Tokiu trumpinimu patikimiausias 2007 metų filosofas (taip rašo Vikipedia) atmeta ir savotišką dviejų informacinių blokų artimą ir neišskiriamą sugretinimą – Mes ir jie (lietuviai ir žydai), Jie ir mes (žydai ir lietuviai).

     Straipsnis pirmąkart paskelbtas „Metų“ žurnale 1996 metais. Dvylikai metų praėjus, L.Donskis 87 metų rašytojui sviedžia: savo opuse (sic!) šis dėstąs žydiškos komunizmo kilmės teorijas, naudojąsis Goebbelso propagandos perlais, skleidžiąs geltonojoje antisemitinėje literatūroje platinamas idėjas...

     Sunku patikėti. Nebent profesorius J.Mikelinsko „opuso“ yra neskaitęs. O jeigu skaitęs?

     Tada būtų atkreipęs dėmesį, kad visų pirma, kalbėdamas apie holokaustą ir lietuvių-žydų santykius, rašytojas klausia: KODĖL TAI ATSITIKO? Beje, straipsnių rinkinį (Vilnius, Mintis, 2004), kuriame radau šį esė, jis vėliau taip ir pavadino „Kada kodėl taps todėl? Holokaustas be politikos ir komercijos“.

     Kažkodėl Leonidas Donskis nedrįsta ar nenori atsakyti nė į vieną atsargiai, švelniai, stengiantis neįskaudinti ir neužgauti, J.Mikelinsko knygoje keliamų klausimų:

      ar tikrai 1935 -1936 metais iš Sovietų sąjungos kompartijos CK 59 narių 56 buvo žydai;

     
ar paneigtini žymaus Lietuvos rašytojo Jokūbo Josadės prisiminimai, kuriuose jis sako: „Atsimenu, kaip dirbdamas žurnalistu ateidavau į CK (Lietuvos kompartijos, 1940 m.- aut.) ir beveik kiekviename kabinete kalbėdavau  su aukščiausiais valdžios vyrais gimtąja jidiš kalba“;

     ar aktyvus žydų dalyvavimas  tremiant lietuvius į Sibirą negalėjo sukelti antisemitizmo?;

     ar tikrai Izraelio teisingumas nė piršto nepajudino, kad būtų patraukti atsakomybėn lietuvių budeliai žydai Dušanskis, Slavinas ir kiti?;

     arba, pavyzdžiui, kiek teisinga yra amerikiečio dramaturgo Arthuro Millerio frazė, jog kiekvienas nežydas jau iš prigimties yra antisemitas arba kad kai kuriais atžvilgiais žydų tikėjimas lygintinas su rasizmu...


     Visa J.Mikelinsko knyga persunkta nuoširdaus noro kalbėtis ir aiškintis. Tačiau, jeigu net toks intelektualas, filosofas kaip L.Donskis renkasi ne bendravimą, diskusiją, aiškinimąsi, o provokatorišką mėtymą purvu, antisemitizmo šaknys nebus sunaikintos niekada, nes niekada nebus atsakyta į klausimą – kodėl?

     Vis dėlto bent vieną moksliškai pagrįstą hipotezę „todėl“ galima pateikti.

     Rusų mokslininkas, istorikas etnologas, dukart mokslų daktaras – istorijos ir geografijos, poetas (poetų N.Gumiliovo ir A.Achmatovos sūnus), vertėjas Levas Gumiliovas (Lev Nikolajevič Gumiliov), teigia jog tautų gyvenimas vienoje valstybėje teoriškai gali vystytis trimis kryptimis: į etnosų susiliejimą, į asimiliaciją, kai vienas etnosas ištirpdo savyje kitą, ir sugyvenimą:

Труды Льва Гумилёва
http://gumilevica.kulichki.com/debate/Article16.htm

    L.Gumiliovas išskiria ir tris tokio sugyvenimo formas – simbiozę, kseniją ir chimerą.

     Simbiozė – kai etnosai darniai sugyvena, papildydami, stiprindami vienas kitą, kiekvienas turėdamas savą ekologinę nišą, kraštovaizdį, ir galėdamas visiškai išsaugoti etnografinę savastį.

     Kenija – kai vienas etnosas yra „svečias“, tarytum intarpas kitame, gyvuojantis izoliuotai ir nepažeidžiantis „šeimininko“ sistemos (Lietuvoje tokiu pavyzdžiu tikriausiai galėtų būti santykiai su totoriais ar karaimais). Ksenijos nedaro jokios žalos priimančiam etnosui.

     Tačiau „svečias“, išeidamas iš izoliacijos, gali virsti chimera – tuo, kas nesuvienijama ir nesujungiama. Chimera atsiranda, kai neigiamo komplimentarumo (kai abipusė antipatija tiesiog neįveikiama; teigiamas komplimentarumas – abipusė simpatija) etnosai įsiskverbia ir susimaišo vienas su kitu. Tada ima veikti siekis pakeisti arba sunaikinti partnerio struktūrą. Ekstremaliais atvejais galimas genocidas, vieno ar abiejų etnosų žūtis, arba lėtas, vieną du amžius trunkantis byrėjimas;  neutrali pozicija yra pakantumas, palaikomas abejingumo.

     Etninė chimera labai pavojingas reiškinys. Visai kitokios patirties, kitokį gyvenimo kelią nuėjęs, kitokios energetikos etnosas gyvena ne izoliuotai, o kartu su vietiniais. Kitaip tariant, skirtingų elgsenos stereotipų  ir nesuderinamų vertybinių sistemų etnosų atstovai gyvena, dirba, mokosi kartu.

     Gumiliovo teorija pabrėžia, kad griaunantis chimeros poveikis yra nulemtas ne žmonių skirtumų, kai vienas geras, o kitas blogas, bet gamtos dėsningumų. Tiesiog žmonės skirtingi tiek, kad negali susitarti, susiderinti.

      Kiekvienas etnosas turi nepakartojamų kultūrinių tradicijų ir vertybinių sistemų (pagal Gumiliovą etnoso formavimuisi didžiausios įtakos turi kraštovaizdis), tad iš etnoso atėjūno neverta tikėtis, kad jis pripažins, vystys ir gerbs vietinės tautos tradicijas. Chimeros atveju negalima tikėtis ir patriotizmo – atskiri pavyzdžiai to negali paneigti. Atėjūnui paprastai kyla noras pertvarkyti aplinką pagal save.

      Beveik įprasta, kad vos prakalbus apie etninius santykius, prisimenami žydai ir „žydų klausimas“. Pagal L.Gumiliovą  svarbiausias žydų santykių su kitomis tautomis bruožas – chimeros pobūdžio santykiai, ir tai ne kokių nors neigiamų bruožų, o tiesiog šio „klajojančio superetnoso“ charakterio esmė.

      Išblaškytos žydų kolonijos visose šalyse mieliau apsigyvendavo miestuose, ir tai natūralus siekis atsiriboti nuo svetimos gamtos. Tačiau šitaip buvo atsisakoma užimti tam tikrą ekologinę nišą, vadinasi simbiozė su vietiniais buvo iš esmės negalima.

      Užtat atsirado taip reikalingas mobilumas, o gyvenimas antropogeniniame kraštovaizdyje (mieste) leido žydams tarytum užkonservuoti savo etninę energiją aukštame lygmenyje. Šio etnoso arealu tapo visa oikumena (visuma, kur gyvena žmonės), o kontaktai su vietiniais gyventojais tapo ne simbiotiniais, netgi ne kseniškais, o chimeriškais.

      Tokios aukštos energetikos etnosas kaip žydų negali gyventi izoliuotai, jis neišvengiamai pradeda veikti, ir tai ne kartą įrodyta istorijos. O pradėjęs veikti, jis visiškai natūraliai bando savo poreikiams pritaikyti tautos-šeimininkės etninę sistemą.

      Levą Gumiliovą sunku apkaltinti antisemitizmu. Kaip tik chimeriškas žydų santykių su kitomis tautomis pobūdis įrodo visišką samprotavimų apie antisemitizmą, kaip žemų, tamsių instinktų apraišką, nepagrįstumą. Chimera – tiesiog neigiamo komplimentarumo etnosų santykių forma, todėl jei ir verta kalbėti apie „anti“, tai reikia kalbėti ne apie vienašališką, o apie abipusį „anti“.

      Ką besakytume, L.Gumiliovo teorija leidžia pakilti aukščiau prietarų, mitų ir fantasmagorijų, o santykius su žydais aiškinti ne vienos ar kitos tautos gerais-blogais bruožais, gerais-blogais kažkieno ketinimais, bet gamtos dėsningumais.

      Štai kodėl, nepaisant visokeriopo spaudimo, aš vis dar nesu antisemitas ir į daugelį dalykų galiu pažvelgti su humoru – galiu, juk mano pavardėje tereikia įterpti vieną „n“, kad išvydęs rabiną nepulčiau žegnotis ar slėptis krūmuose.

      Argi nekelia šypsenos „opera kvailiams“ – žydų kapinių paieškos dešiniajame Neries krante, prie Mindaugo tilto? Reikalingas politinis sprendimas, sakė dabar jau buvęs Seimo Užsienio reikalų komiteto pirmininkas – kapines reikia grąžinti, net jeigu žydai sklypą būtų pardavę dar caro valdžiai. Ar nekelia šypsenos sklypo ribų nustatymo būdas XXI amžiuje – virgulė rabino rankose, ir įsakmus draudimas neliesti, nesuteršti to, kas buvo ar bus surasta ir atkasta...

      Mūsų žydų bendruomenės nesutarimai dėl grąžintino turto labai lietuviški, tik įdomu stebėti, kaip jie plūduriuoja pasauliniame lygmenyje.

      Pasak vyriausybės konsultanto V.Vinokuro, dabar svarstomą Kompensacijos už žydų bendruomenių nekilnojamąjį turtą įstatymo projektą šiuo metu yra pasiėmę skaityti JAV ir Jungtinės Karalystės ambasadoriai.

      Ar jų ekscelencijos jau įstojo į žydų bendruomenę? Ar tokio pobūdžio jų veikla tapo prioritetiniu šių valstybių reikalu?


      O gal verčiau paspaudus ne mažąja Lietuvą, o didžiąsias Rusiją bei Vokietiją, labiausiai kaltas dėl mūsų žydų, mūsų litvakų, o ne Amerikos, Vokietijos, Britanijos, Prancūzijos judėjų turto nuniokojimo mūsų šalyje?

     Išties, vertėtų paskaityti Joną Mikelinską. Gal tada „kodėl“ taps todėl...

     Autorius visiškai atsiriboja nuo bet kokio antisemitizmo ir kitų panašaus pobūdžio nuodėmių.

---
Verta paskaityti:

Vytautas Visockas.
Neapginta tautos garbė
http://www.tinklink.lt/neapginta_tautos_garbe

Linas V.Medelis

Komentarai
http://www.balsas.lt/komentarai/244601

Žygeivis
2009-03-26 14:51:09


-----------------------------------------------------------------
To contra
2009-03-26 11:42:23

Zydas, pagal apibudinima, yra zmogus ispazistantis judaizma, kai kuriom kalbom ta religija-krikscionybes pirmtake, ivardindavo kaip judaizma. Antijudaizmas (pries zydu tikyba) kilo tuomet, kuomet zydai, is kuriu tarpo kilo krikscionybe, nepanoro i krikscionybe pereiti, laikydami ja klaidinga sekta, sudievinusia zmogaus atvaizda. kadangi krikscionybe tapo valdanciaja religija daugelyje saliu, ji persekiojo nenorincius krikstytis zydus, kaip ir eretikus, kaip ir kitamincius. Ypac inirtingai tai dare inkvizicija. Taigi, naciai ir antisemitai yra, tam tikra prasme, inkvizicijos nepakantumo paveldetojai (nors kai kurie ju tai neigtu).
------------------------------------------------------------------

    Šį tavo argumentą labai lengva sugriauti.

    Kas ir kada persekiojo karaimus, kurie jau 700 metų gyvena ne tik Kryme, bet ir Lietuvoje, Lenkijoje, Baltarusijoje?

    O juk pačių žydų-judaistų teigimu karaimai irgi yra judaizmo išpažintojai, taigi tokie patys žydai.

    Tačiau patys karaimai (tiurkai) nelaiko savęs jokias žydais - jie tiurkų kilmės, o ne semitų. Žinoma, be jokios abejonės, jų religija karaitizmas yra judaizmo atšaka - jų protėviai juk buvo "apkrikštyti" judaizmą (jo atšaką - karaizmą) skleidusių žydų misionierių daugiau kaip prieš 1000 metų.

    Tačiau net karo metu naciai karaimų (tiurkų) nepersekiojo ir jų žydais nelaikė.

    Šis elementarus pavyzdys labai aiškiai įrodo, jog religija čia niekuo dėta. Yra kitos, žymiai svarbesnės, priežastys.

    Tačiau šių priežasčių kaip tik ir stengiamasi nevardyti ir nenagrinėti, o pabandžius - tuoj pat esi apšaukiamas antisemitu (kažkodėl pamirštant, kad pati skaitlingiausia semitų tauta pasaulyje yra visai ne žydai, o arabai), naciu, fašistu, ir tave "kviečia" į policiją bei prokuratūrą "aiškintis", kelia bylas ir skiria baudas.

    O tarptautinės žydų organizacijos "daro" milžinišką "spaudimą" Lietuvos Valstybės valdžiai: Vyriausybei, Seimui, prokuratūrai, policijai, teismams, žiniasklaidai, netgi konkrečioms įmonėms ir jų vadovams.

vvx
2009-03-26 15:05:01


    Peržiūrėjau ir aš tą Genocido centro konferencijos medžiagą:

***********************************************************
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras

LIETUVIŲ-ŽYDŲ SANTYKIAI. ISTORINIAI, TEISINIAI IR POLITINIAI ASPEKTAI
http://www.genocid.lt/GRTD/Konferencijos/lietuvi.htm

Stenograma
PRAKTINIS SEMINARAS-DISKUSIJA
1999 m. balandžio 23 d.
************************************************************

    Labai gerai pasakęs prof. Genzelis, ir jo žodžiai galėtų būti pradžios taškas diskusijoms, jeigu judėjai norėtų:

   "Aš manau apie tai, kad atsakomybė turi būti visapusiška. Arba mes manome, kad tai yra atskiri žmonės, arba, jeigu mes prisiimam už savo tautą - mes, lietuviai prisiimam, - tai žydai taip pat turi prisiimti atsakomybę už savo tautiečių veiksmus.

   Ir tik tada mes galėsime sėstis, diskutuoti labai lengvai, kad iš tikrųjų yra problema.
Bet tada reikia viską labai tiksliai daryti, o ne mėtytis kaltinimais vieni kitiems".

Zygeiviui
2009-03-26 15:59:43


    Prie faktu.

    Tavo "elementarus pavyzdys" yra perdem klaidingas

    Karaimai nera zydai, nes, ispazindami senaji testamenta (sia knyga kaip sventa pripazista ir krikscionybe, o kai kuriuos S. testamento pranasus ir islamas) jie neturi testamenta etikoje, teiseje, bendruomeniniame gyvenime reglamentuojanciu knygu-talmudo (40 tomu).

    Ne karaimai, (atsirade tukstantis metu po to, kai viena is judaizmo sektu tapo krikscioniska ir eme vis sekmingiau apastalauti) o zydai sukure krikscionybe ir krikscionys (is pradziu tai buvo kiti zydai) konfliktavo su juos pagimdziusia religija. Todel ir atsirado krikscioniskasis antijudaizmas, grynai religiniu pagrindu.

     XIX amziaus antroje puseje antijudaizmas buvo pradetas naudoti populistines politikos tikslais, pasitelkiant ir rasizma ir nacionalizma, taip eme formuotis antisemitizmas, kartais naudojantis ir senovinius antijudaistinius prietarus bei nusistatymus.

     Karaimai gyveno negausiai, kulturai, politikai ir ekonomikai itakos neturejo, todel ir neapsimokejo eksploatuoti ju klausimo tam, kad susikrautum politini kapitala.

    Naciu antisemitizmas buvo rasistinis - todel tiurku ir nepersekiojo. Taciau naciu propaganda panaudodavo, ten, kur mane tai esdant efektyvu, ir religinius-antijudaistinius prietarus (mitas apie krauja macams).

    Taip kad religija cia "deta" ir net labai, todel ir prireike 1964 Vatikano susitinkimo Nostra Aetatis sprendimu, atsizvelgiant i ilgaamzi baznycios nepakantuma, -- o tai viena is idejiniu Holokausto prielaidu Europoje -- draudzianciu kunigams kolektyviai kaltinti zydus. Sia baznytine politika aktyviai tese Jonas Paulius II ir tesia dabartinis popiezius.

    Taip, arabai taip pat yra semitai, bet antisemitizmas nera susijes su rase (beje, tarp zydu, istoriskai, yra visokiu rasiu atstovu, siais laikais yra ir etniniu lietuviu, perejusiu i judaizma).

    Tai politine pakraipa, viena is nacizmo (bet ne italu fasizmo, nes nera duomenu, kad Musolinis butu antisemitas) istaku.

    Naujieji Lietuvos istatymai yra taikomi prie ES ir kt. vakarietisku istatymu, persekiojanciu uz antisemitizma, kuris paliko kruvina pedsaka naujausioje Europos istorijoje, taip kad nesistebek, jei uz tai kviecia i prokuratura. Rusijoje arba kokiam nors Jemene tau del to butu maziau nepatogumu.

    Uz nacizma (antisemitizmas yra viena jo sudedamuju daliu) Europoje bausti butina. Kaimynines salys i Vakarus nuo musu daro ta pati.

    Dekoju uz dalyvavima pamokoje.

Žygeivis
2009-03-26 16:45:26

----------------------------------------------------------------
Zygeiviui
2009-03-26 15:59:43

Prie faktu.

Tavo "elementarus pavyzdys" yra perdem klaidingas
Karaimai nera zydai,
------------------------------------------------------------------

     Jei taip teigi, vadinasi nesi žydas-judaistas, blogai susipažinęs su dabartine padėtimi netgi Izraelyje bei oficialiu judaizmo požiūriu į karaimus.

     Pasiskaityk, ką rašo pačių žydų enciklopedija (jei moki rusiškai):

**************************************************************
Источник - Энциклопедия Кругосвет
http://www.krugosvet.ru/articles/52/100 ... 5267a1.htm

КАРАИМЫ, еврейская секта, основанная в 8 в. в Персии Ананом бен Давидом. Его последователи сначала именовались ананитами; название «караимы» происходит от еврейского слова «кара» («читать»), связанного со Священным Писанием («Микра»), и вошло в употребление в 9 в.

Главная особенность секты состоит в строгом, буквальном соблюдении ее приверженцами библейских предписаний и в полном неприятии талмудической и раввинистической традиции.

Караимская практика гораздо строже раввинистической, например, в части библейских установлений, касающихся субботы и законов о ритуальной чистоте левитов.

Из среды караимов вышли видные ученые и писатели, например Авраам Фиркович (1786–1874).

Караимы распространились от Вавилонии и Палестины до Египта, Сирии и Константинополя, их общины возникли в Крыму, Литве, Испании и Польше. Начиная с 10 в. их численность пошла на убыль; в 1932 насчитывалось около 12 тыс. караимов. В России они не подпадали под ограничения, которые устанавливало царское правительство на евреев в 19 и 20 вв.
**************************************************************

    Tai tik vienas šaltinis, tačiau tokių yra daugybė - oficialiai judaizmo teoretikai laiko, kad karaimai yra judėjai, nors patys karaimai (tiurkai) to nepripažįsta.

    Taigi, nėra reikalo sureikšminti religinį faktorių dėl šimtmečius besitęsiančio antižydiškumo.

    O tikrąją antižydiškumo priežastį tu pats jau labai tiksliai ir įvardijai:

    "Karaimai gyveno negausiai, kultūrai, politikai ir ekonomikai įtakos neturėjo, ...." - kaip tik todėl niekas niekada karaimų ir nepuolė, ir niekada niekur nebuvo ir nėra antikaraimiškų nuotaikų.

     O būtent žydų didžiulė kultūrinė, politinė, ekonominė ir finansinė įtaka visada ir iššaukdavo antižydiškumą - niekas nemėgo, nemėgsta ir nepamėgs aršių ir galingų konkurentų, ypač viduje savos valstybės.

To zygeivis
2009-03-26 17:24:49


   Is kur paemei, kad as tureciau buti "zydas judaistas", judaizmo ispazinejas ar apskritai zydas?

   Palikim tai tavo vaizduotei.

   Antra, del karaimu. Lietuviskas dokumentas. Vilniaus Zydu teologu ir istoriku, grupe, sudaryta naciu, pateikti pazymai apie karaimus, pateike pazyma, kad karaimai nera zydai.

   Karaimai taip pat teige, kad nera zydai. Galbut tuomet jie tai teige is bailumo.

   Taciau karaimams taip pat nebuvo taikomi caru diskriminaciniai apribojimai, kurie buvo taikomi zydams, tai reiskia kad caru ekspertai taip pat ju nelaike zydais.

   Taciau rimciausias argumentas yra tas, kad judaizmo tradicijos karaimai netesia ta prasme, kaip tai daroma zydu dvasinese seminarijose (jesibotuose). Tikintys zydai yra tie, kurie laikosi daugybes (virs sesiu simtu) talmudo istatymu, reglamentuojanciu mano anksciau minetas sritis. Ir tie, prie mokytesniu, kurie tesia rasytine ir zodine talmudo komentaru ir interpretacijos tradicija ir ta tradicija papildo-todel ir judaizmas kaip "-izmas", nera vystoma skaraimu. Karaimai, kiek zinau, netgi neturi rabinu.

    Lygiai taip pat zydais pagal judaizmo apibrezima, nera tie, nebutinai karaimai, kurie nesilaiko siu radiciju, nors ir galetu buti zydais pagal etnine kilme.

    "Niekas nemego arsiu ir galingu konkurentu viduje savos valstybes."

    Islindo yla is maiso. Laikaisi nacionalistinio ir archajisko vienai etnikai priklausancios valstybes modelio. Tuomet zinoma tau kitu tautu pilieciai - nebutinai zydai - visados bus konkurentai. O tu noretum pilieciu diskriminacijos? Tos kulturines politines tautos, kuriu dalimi buvo zydai, turejo didzius zydu kilmes austrus - Froidas, vokiecius - Einsteinas, britus - lordas Disraeli, karal. Viktorijos laiku D. Britanijos premjeras ir rasytojas ir pan.

    O tos tautos, kurios skirste savo salies piliecius pagal religine ir etnine kilme, ir atsiribojo nuo ju, noredamos "grynos" tautines valstybes, neturejo tokiu pajegumu. Nacistine Vokietija neteko eiles Nobelio laureatu geriausiu profesoriu, kurie pasitrauke i JAV ir praturtino JAV moksla. Prieskario Kaune buvo juristas Robinzonas, kuris buvo Lietuvos delegacijos deryboms del Klaipedos krasto su naciu Vokietija narys. Vokieciai ikalbinejo lietuvius ji pasalinti is delegacijos, nes negaledavo jo iveikti prie derybu stalo. Vokieciai zinojo, kad be Robinzono Lietuvos delegacija bus daug silpnesne. (Emigracijoje jis dirbo Niurnbergo tribunole ir JT).

    Prierasas: O "stipriu konkurentu" apskritai, nemegsta tik nevykeliai, nepasitikintys savo jegomis - nes stiprus konkurentai pakelia bendra konkurencijos lygi, ir galu gale laimi vartotojas.

Žygeivis - "To zygeivis"
2009-03-26 18:03:47


    Kaip matau, rusiškai mano pateiktą tekstą neperskaitei.

    Tavo žiniai karaimų sektos narių (žydų) yra nemažai Izraelyje ir jie ten laikomi pačiais tikriausiais žydais - judaistais. Tai pripažįsta net įvairūs žydų (judėjų) fundamentalistai.

    Ne kartą esu su jais diskutavęs ir jie "apsiputoję" tvirtino, kad visi karaimai yra judėjai. Netiki - pats susisiek su jais Izraelio judėjų saituose.

    Dėl mano nurodytų priežasčių - tai iškart "užsivedei", kada aš nurodžiau realias priežastis (kurių egzistavimą tu ne tik kad nepaneigei, o tik patvirtinai). Šios ekonominės-politinės priežastys ir yra tikroji esmė, o ne visokios išgalvotos apie religinius skirtumus ar kažkokią atskirą "žydų-judėjų" rasę (puikiai žinai, kad tokios nėra).

    Beje, Lietuvos totorių-sunitų (musulmonų) nei Lietuvoje, nei Lenkijoje, nei Baltarusijoje, nei Rusijoje irgi niekas niekada nepersekiojo. Nors jų religija, kaip žinai, taip pat kilusi iš judaizmo ir krikščionybės, ir yra visai kitokia nei katalikybė ar pravoslavija.

    Nepersekiojo dėl tos pačios priežasties - jie niekada nebuvo gausiai paplitę, turtingi ir įtakingi.

    Tačiau dabar visoje Vakarų Europoje kyla galinga antiislamiška banga. Priežastis ta pati - musulmonai jau tapo gausiais, įtakingais ir galingais vietinių gyventojų konkurentais.

    Lygiai taip pat Indonezijoje ir Pietryčių Azijoje yra nemėgstami kinai. Nes jie yra ekonomiškai ir politiškai įtakinga ir gana gausi etninė mažuma to regiono valstybėse. O visai ne dėl jų religinių pažiūrų.

To zygeivis
2009-03-26 19:14:26


    As neneigiu jokiu priezasciu, o tik iskeliu tavo ignoruojama. Istoriskai taip ir klostesi, nuo antijudaizmo prie antisemitizmo. Tu neigi vienas priespriesos priezastis (antijudaizma), o tvirtini esant kitas (antisemitizma).

    Negi nezinai, kad zydai kartu su eretikais budavo deginami ant lauzu. ju kvartalai niokojami per kryziuociu pogromus. nesi girdejes apie rusu pogromus juodasimtininku su religiniais kaltinimais (tariama kolektyvine kalte uz Kristaus nukryziavima ir tariamas kraujo vartojimas mazams-Beilio procesas, 1916, pralaimetas kaltintoju, tarpo kuriu, beje, buvo ir lietuviu kunigas Pranaitis) Tai antijudaizmo, religiskai motyvuoto, pavyzdziai.

    Bet istorijoje yra ir viena ir kita, naujausioje istorijoje daugiau politinio antisemitizmo, nors atsilikusiuose krastuose ir atsilikusiuose gyventoju sluoksniuose cirkuliuoja ir antijudaistiniai (religinio pobudzio) stereotipai.

    Del antros priezasties. (Politine ir kulturine itaka.)

    Tai akivaizdi tiesa, nacizmo ir Holokausto prielaidos Vakaruose yra detaliai istyrinetos, kad etniniams ivairiu tautu nacionalistams zydai, kurie dalyvavo lygiomis teisemis demokratinese visuomenese su kitais pilieciais valdyme, kulturoje, menuose atrodydavo pavojingi. Tokiais atvejais nacionalistai budavo antisemitiskai nusiteike.

    Rasau butajam laike, nes Vakaruose si nacionalizmo forma beveik isgyvendinta. Dabar antisemitizmas dazniau kyla del isoriniu veiksniu, kolektyviskai kaltinant zydu bendruomenes del Izraelio veiksmu-bet cia aktyviausi Europos arabai imigrantai, kaip rodo ispuoliai pries sinagogas ir zydu mokyklas Prancuzijoje.

    Siaip desinieji Europoje nera antisemitai, jie greiciau noretu sajungos su zydais, kaip kad olandu desinieji, konfliktuojantys su islamistais.

    Rusiskai skaitau, bet man tai -- paauglystes laikotarpis. Rusai politines minties srityje yra konceptualiai riboti arba pasene, griztantys prie caristiniu teiginiu.

    Manau, kad paneigciau teze, kad karaimai yra zydai gince su bet kuriuo zydu-karaimai nevysto judaizmo, tai sustingusio mokymo sekta. Tuo tarpu judaistinio mokymo tesimas ortodokso akimis yra pagrindinis zydo pozymis (tokio turetu buti ir motina zyde). Taciau net ir klausimas, kas yra laikomas zydu siais laikais diskutuotinas, ir apie tai yra diskutuojama Izraelyje.

Žygeivis - "To zygeivis"
2009-03-26 22:27:05


     Aš juk neatmetu religinį faktorių, tačiau tvirtinu, kad jis yra tik antrinis (iš esmės jis visada būdavo skirtas liaudies masių propagandai) . Ir toks jo "vaidmuo" buvo taip pat ir viduramžiais.

     Labai aiškiai tai įrodo mano pateikti pavyzdžiai (karaimai, totoriai-musulmonai ir kiti) - jiems dėl jų skirtingos religijos niekas pogromų nerengė, jų turto nekonfiskavo, o jų pačių netrėmė iš daugybės valstybių, kaip kad trėmė žydus viduramžiais iš Ispanijos, Portugalijos, Prancūzijos, Anglijos, Vokietijos ir t.t.

     Beje, musulmonai turkai persekiojo krikščionis armėnus irgi ne dėl jų tikėjimo (nors tai irgi buvo įvardijama kaip priežastis), o dėl to, jog būtent armėnai Osmanų imperijoje vaidino tą patį vaidmenį, kaip ir žydai Europoje: buvo pirkliai, prekybininkai, amatininkai, sudarė turtingų bei įtakingų asmenų sluoksnį.

     Būtent todėl krikščionis armėnus musulmonai turkai ir kurdai persekiojo ypač žiauriai (daugumą tiesiog išžudė), o krikščionims graikams leido persikelti į Graikiją.

     Lygiai taip pat naciai buvo sumąstę "rasinio grynumo" teoriją, tačiau tikroji priežastis buvo ta pati - labai žymi ekonominė ir finansinė, politinė bei kultūrinė žydų įtaka Vokietijoje.

**************************************************************

"kas yra laikomas zydu
2009-03-26 19:53:50

siais laikais diskutuotinas, ir apie tai yra diskutuojama Izraelyje".

Tai žydai yra, ar jų nėra?
------------------------------------------------------------

     Jei moki rusiškai, tai pasiskaityk, ką apie tai rašo patys žydai:

Kas yra žydas?
viewtopic.php?t=2636

nijole
2009-03-27 16:31:09


    Lankiausi Izraelyje ne viena karta, labai gerus jausmus patiriu zydu valstybeje. Bet giliau susipazinusi su ten visiskai legaliai esancia tvarka, turiu padaryti keistas isvadas.

    Tarkim, jei i salies kariuomene saukiami VISI pilieciai, tai zuvus uz tevyne, garbingose tam tycia skirtose kapinese gali buti palaidotas tik ZYDES MOTINOS vaikas. Misrunams - paprastos kapines.

    Mano pazystamos tikros zydu seimos dukrai santuokos leidimas buvo gautas tik po metu, mat, mamos vardas slaviskas, tai slaptosios tarnybos rinko duomenis net salyje, is kurios pries 25 metus ji emigravo - tikrino kraujo grynuma. Misrunai cia tuoktis neturi teises.

    Bjaurus klausimas, bet kyla labai naturaliai - kas tai, jeigu ne nacizmas?

    Nacionalizmas tik menkas tokios tvarkos seselis.

    Ar galima isivaizduoti, kad tokia tvarka butu toleruojama kitoje valstybeje? Ir kas is ko nacizmo mokesi? Turiu omeny vokiecius.

nijolei
2009-03-27 20:59:49


    ar lietuvius Lietuvoj laidoja zydu kapinese ir atvirksciai? Jus pazistamos dokumentus slaptos tarnybostikrino? Nejuokinkit svieto - Izraelyje santuoka galima tik rabinate, kai abu santuokiniai yra zydai - tam reikia gimimi liudijimo.

    Kadangi 25% is atvykusiu is TSRS yra ne zydai, tai jie dazniausiai turi problemu tokius liudijimus pateikt. Tokie zmones registruoja santuokas keliose atstovybese.

    Siaip, jei nepatinka ta salis, gal daugiau ten nebevaziuokit, dar palaidos jus, lietuve, ne misriose, o zydu kapinese...

nijole
2009-03-27 22:47:50


    Kapines, apie kurias kalbejau, skirtos tik kovojusiems ir zuvusiems uz Izraelio valstybe.

    Vargu ar dar yra kur pasaulyje salis, kur gyvybe uz ja atidave zmones separuojami pagal tautybe. Kas tai, jei ne nacizmas?

    Apie koki pakantuma gali samprotauti zmones, kuriu vastybeje galima tik vienos tautybes zmoniu santuoka, o kitatauciai niekinami, verciami vaziuoti tuoktis i uzsieni?

    Tai ne kaltinimas, tai keista zydu valstybes gyvenimo tiesa. Gal de to tiesmuki ir negudrus lietuviai turi stai tokia bendrabuvio patirti: zydas musa, zydas rekia.

Žygeivis
2009-03-29 13:38:45


    Dėl mito apie "dievo išrinktuosius" realių "šaknų".

    Jei įdėmiai perskaitysite pirminį šaltinį, tai yra Senąjį testamentą, tai pamatysite, jog visos kalbos apie "dievo išrinktuosius" yra propaganda. Tiesa, jau labai seniai sukurpta.

    Iš tikrųjų, tai skaitant Senąjį testamentą visiškai aiškiai matyti, jog ne Dievas ("vienintelis ir nepakartojamas") išsirinko žydus, o patys žydai pasirinko vieną, jiems labiausiai patikusį, dievą Jahvę iš daugybės tuo metu semitų genčių garbintų dievų.

    O po to netgi sudarė raštišką oficialią sutartį, tai yra sandėrį, kurį dabar lietuviškai padorumo dėlei vadina Sandora.

    Beje, sutartis tarp žydų pasirinkto dievo Jahvės ir žydų tautos sudaryta pagal visas to meto prekybinių sandėrių sudarymo taisykles. Žinoma, kaip ir priklauso - dviem egzemplioriais. Abu šiuos sutarties egzempliorius ir nešiodavo taip vadinamoje Sandoros skrynioje, kurią teisingiau reiktų vadinti Sandėrio sutarties saugojimo skrynia.

    Šioje sutartyje labai aiškiai surašyta, kokios kiekvienos, sutartį sudariusios, pusės pareigos bei teisės.

    Pvz., žydai įsipareigoja, jog nuo sutarties pasirašymo dienos garbins tik šį vieną dievą, o kitus negarbins ir nešlovins, aukų jiems nebeaukos. O pasirinktasis dievas savo ruožtu apsiima ginti žydus ir jiems padėti.

    Tiesą sakant ir lietuviai, kad ir dabar, galėtų sudaryti panašią sutartį su kokiu nors savo dievu, pavyzdžiui Perkūnu, Patulu arba Patrimpu (čia jau matyt, reiktų surengti referendumą, kurį būtent dievą mums derėtų pasirinkti - mano nuomone aiškų tokį, kuris duotų didesnes nuolaidas bei garantijas).

     Sutartį (abu egzempliorius - Lietuvių Tautos ir Dievo) galėtų pasirašyti naujai išrinktas prezidentas, o pasirinkto dievo vardu, sakykim, Romuvos vyriausias krivis Jonas Trinkūnas.

     O sutartį po to iškilmingo pasirašymo, manau, reikėtų saugoti naujai pastatytuose Valdovų rūmuose, centrinėje salėje - po neperšaunamu stiklu.

     Ir, žinoma, informuoti visą pasaulį, kad nuo šiol ir lietuviai yra Dievo išrinktoji Tauta. Tik, žinoma, nebūtina visiems aiškinti, kokio būtent dievo.

_________________
Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
 Pranešimo tema:
StandartinėParašytas: 01 Bir 2009 21:58 
Atsijungęs
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: 19 Bal 2008 09:46
Pranešimai: 3774
    Visos problemos kyla, mano supratimu, iš to, kad visi laiko po pasaulį pasklidusius ir įvairiais pavadinimais bei įvairiomis savo kalbomis kalbančius judaizmo pasekėjus viena tauta kartu su etnine Izraelio tauta, kurios tikras pavadinimas nuo senų senovės yra ivrim, o kalba - ivrit.

    Kaip lietuviai yra tik tie, kurie gyvena Lietuvoje, o užsienyje gali būti tik tos kilmės asmenys, daugiau ar mažiau nutautėję, taip ir ivrimai gyvena TIK Izraelyje, o pasaulyje jų kilmės žmonių yra labai mažai - tai pripažįsta ir jie patys.

    Taigi iš esmės kiekvienoje šalyje yra atskiros rūšies kosmopolitiniai judaizmui save priskiriantys žmonių susivienijimai, besistengiantys tarpusavyje pasaulio mastu jungtis, nes tai jiems yra naudinga turtine prasme. Kaip tai gerai matosi, kada tie susivienijimai tarpusavyje pradeda kovoti dėl galimo turto.
:img06:

_________________
K.Čapekas: Įsivaizduokite, kokia būtų tyla, jeigu žmogus kalbėtų tik tai, ką žino.


Į viršų
 Aprašymas Siųsti asmeninę žinutę  
Atsakyti cituojant  
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 

Visos datos yra UTC + 2 valandos [ DST ]


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 17 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
Powereddd by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007