|
Svetainės tvarkdarys |
|
Užsiregistravo: 05 Spa 2006 01:16 Pranešimai: 27188 Miestas: Ignalina
|
Dominykas Čivilis. KAS TAS LITVINIZMAS IR KODĖL JIS PAVOJINGAS
https://www.facebook.com/groups/682427352158532
2024 Vasaris 24 d., 13:22
Rašau, nes žiniasklaidoje problema buvo garsiai aptarta, o esminės diskusijos Seimo Ateities komitete smarkiai nuvylė. Diskutantai suvėlė litvinizmo terminą - nebėra aišku kas tai, kodėl tai yra grėsmė ir kodėl kilo toks kipišas.
Praėjo daugiau nei 3 mėn., tačiau jokių konkrečių priemonių kovojant su litvinizmu nebuvo imtasi.
Paveiksliukas - litvinistų kūryba.
Tikslas: apibrėžti terminą, nupiešti detalų informacinį paveikslą, konkrečiais pavyzdžiais parodyti litvinizmo pavojų ir pasiūlyti sprendimo būdus.
Tekstas ilgas, daug išnašų, todėl padalintas skyriais - galite prasi’scroll’inti ir susirasti aktualiausią: 1. Apibrėžimas 2. Aktyvūs skleidėjai 3. Kaip litvinistai meluoja 4. Paplitimas (šiek tiek statistikos) 5. Informacinės atakos 6. Ekspertų nuomonės 7. Sukarintos organizacijos Lietuvoje 8. K. Kalinausko pulkas 9. Kodėl litvinizmas yra pavojingas? 10. Seimo nuveikti darbai ir mano klausimai Ateities komitetui 11. Mano siūlymai 12. Apibendrinimas
Komentarų skiltyje (mano profilyje) rasite informacijos šaltinius (nuorodas), kuriais remiuosi - būtinai peržvelkite.
Jei informacija pasirodys aktuali ir norite man padėkoti - paskambinkite 1485. Kas apie litvinizmą esate girdėję tik iš žiniasklaidos ar pažįstamų - laikykitės: bus baisu, pikta, liūdna, bet vietomis - ir juokinga.
APIBRĖŽIMAS
Litvinizmas - ideologija paremta klaidinga istorinių faktų interpretacija ir konspiracijos teorija;
Pagr. teiginys: tikrieji lietuviai yra baltarusiai, o mes - žemaičiai. Mes pavogėme jų tapatybę; padedami carinės rosyjos ir sovietų suklastojome istoriją, o moderniais laikais papirkome vakarų istorikus, jog šie toliau skleistų mūsų naratyvą;
Tikslas: atkurti istorinį teisingumą, t.y. susigrąžinti lietuvių ir Lietuvos vardą, LDK istoriją ir radikalesniais atvejais - Vilnių (teritorinė pretenzija);
Litvinizmas turi ksenofobijos ir šovinizmo elementų:
1. Lietuvius vadina „letuvysais“, „žmudais“ ir „žmudzinais“, Lietuvą „Letuva“, lietuvių kalbą „kalba“ (rašo калба, ne мове ar язык) - taip pabrėžia savo neva aukštesnės vertės slavišką tautybę;
2. Teigia, jog ilgai neturėjome metalo, rašto, gyvenome urvuose ir medžiuose iki kol mus prisijungė rusėnai - taip pabrėžia savo neva prigimtinį civilizacinį slaviško pasaulio pranašumą.
AKTYVŪS SKLEIDĖJAI
Nurodau pagrindinius litvinizmo ideologijos veikėjus, ‘ruski mir’ propagandistus, jų pasisakymus ir veiklas. Jei nemokate rusiškai ar baltarusiškai - naudokite Google Lens arba Google Chrome puslapio vertimo funkciją.
Kviečiu susipažinti:
1. Zianon Pazniak - žymus opozicijos politikas (Baltarusijos Liaudies Frontas), garsiai kritikuoja S. Tsikhanouskaya (žada jai kalėjimą), idėjinis litvinizmo lyderis: „letuvysai“ pavogė Lietuvos vardą, tačiau, kai Baltarusija taps laisva, viskas grįš į savo vietas. „Vilniaus klausimas“ pas mus sąmonėje užkoduotas, mes jokių teisių į jį neturime. Palaiko glaudžius ryšius su Baltarusijos Nacionalistų Judėjimu RUCH (panašūs į ultras), Kalinausko pulku, Lietuvoje gyvenančia žurnaliste ir migracijos ekperte Bella Fox (žr. nuotraukas). Pridedu citatų šaltinius ir Ž. Svitojaus tyrimą;
2. Vital Zanka ir Siarhei Kovalenka - litvinizmo Robinas ir Batmenas. Čia susipina nacizmas, kažkokios antisemitinės-rasistinės teorijos ir litvinizmas: žmudzinai pavogė istoriją, sudarkė Vilnių su savo dangoraižiais ir pan. Siarhei trumpam išgarsėjo, kai gavo 2 metus kalėjimo už tai, jog ant Kalėdų eglutės pakabino laisvos Baltarusijos vėliavą.
Personažai įdomūs tuo, jog rengia Švenčiausios Mergelės Marijos vertus apsireiškimus prie Lietuvos ambasados Varšuvoje ir vis įteikia kokį nors notą su piktais reikalavimais (vieną iš tokių notų nurodau komentaruose). Apsireiškimų įrašai komentaruose - tai talentai, kurių pasirodymų nevalia praleisti;
3. Alyaksandr Kraucevič - archeologas, viduramžių istorijos mokslų daktaras, 2020 per protestus Gardine buvo sulaikytas, bet atsipirko tik bauda; nuo 2015 veda laidą „Baltarusijos istorijos slėpiniai“.
Pagrindinės tezės: Vilnių pastatė slavai kriviai ir dregovičiai, kurie nukariavo baltus ir sukūrė LDK; Vytautas, Gediminas ir kiti valdovai buvo slavai, dabartiniai lietuviai yra žemaičiai. Panašu, kad A. Kraucevič šiek tiek susiprato, nes sumažėjo agresyviai litvinistiškų įrašų Youtube (greičiausiai ištrynė). Nurodau senesnį agresyvų įrašą ir porą santūresnių išvedžiojimų (yra subtitrai);
4. Aleh Auchynnikau - Kalinausko pulko karys. Puikiai derina litvinizmą ir nacizmą (žr. Telegram White Race skiltį). Kai reikia gauti dovanas ar karinį instruktažą - lietuviai jam tampa draugais. Pridedu, jo pasisakymus (jų herbas turėtų būti lokys, o ne Vytis) ir nuostabų hitlerinį merch’ą;
5. Cimafiej Akudovič - istorikas, vysto įvairius projektus skirtus ugdyti baltarusių tautinę tapatybę. Visa pynė litsvinistinio šovinizmo: „vientautis Vilnius - fignia“, „baltarusių atėjimas leis Vilniui vėl būti didžiam“, „jie mūsų bijo“ „Varšuva irgi mūsų miestas“.
Pastebiu, jog niekas iš pašnekovų neprieštarauja. Tiesa, istorikas dėl šių žodžių atsiprašė, tačiau juo netikiu: prieš 4 mėn. litvinizmą įvardijo kaip problemą ir melagienas, tačiau jau po kelių savaičių pasakoja šovinistinius blėnius - kas pasikeitė per tas kelias savaites?
6. Ekaterina Vodanosova ir „Budzma Belarusami!“ - „Niekas nepakeis to fakto, jog baltų vaidmuo LDK - beteisė tautinė mažuma“. Originalus straipsnis ištrintas, tačiau nurodau jo URL ir antrinį šaltinį. Labai pritariamai linksėjo C. Akudovič blėniams interviu metu.
Youtube turinyje antilietuviškumas nepropaguojamas (išvis baltiškas LDK pradas apeinamas lanku), tačiau išlenda per įvairias laidas ir publikacijas. Budzma registruota Vilniuje „Būkime Kartu“ vardu (nurodau rekvizitus ir FB puslapį). Ž. Svitojus atliko puikią Ekaterinos veiklos santrauką;
7. Ales Chaychyts - Baltarusijos Liaudies Respublikos narys, žurnalistas, vertėjas. Litvinizmą grindžia aliuzijomis į įvairias sąmokslo teorijas, pvz.: „šizofrenijos apie liutičius ir žamoitus nekeičia esminio fakto, kad Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė - baltarusių valstybė“, „kadangi rosyjanai falsifikuoja istoriją, kodėl ir lietuviai taip negalėtų“ bei „tarptautinis istorinis mokslas per letuvysų nacionalistų įtaką dabar skleidžia kitą žinią“. Pastebiu, jog A. Čajčyc istoriko C. Akudovič blėniuose nieko blogo nemato, su jais sutinka (prisegu komentarą);
8. Valery Tsepkalo - Baltarusijos High Tech Parko įkūrėjas, pakankamai žymus baltarusių politikas 2020 metais kandidatavęs į prezidentus. Toks įdomesnis variantas: nuosaikus litvinizmas per požiūrio į istoriją sugretinimą su kvantinės fizikos superpozicijos principu. Apart to, pasakoja tuos pačius blėnius kaip A. Kraucevič;
9. Natalija Radina - vyriausioji Charter97 redaktorė, viena pirmųjų bėgusi nuo Lukašenkos: praleido virš mėnesio KGB tardymo izoliatoriuje, o 2011 metais Lietuva jai suteikė politinį prieglobstį. Įmonė rekvizitai.lt išregistruota, o puslapyje adresas nurodytas Varšuvoje - persikėlė vykdyti veiklos į Lenkiją.
Ką apie Baltarusijos istoriją rašo Charter97: „Baltarusijos valstybė – Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė“, „šiuolaikiniai istorikai visiškai paneigia XIX amžiuje kilusią ir sovietmečiu vyravusią teoriją, kad baltarusių žemes užkariavo Lietuvos kunigaikščiai“, „Žemaitija – dabar Lietuvos Respublika“) ir daug kitų. Viską sukūrė rusėnai, baltarusių protėviai. Charter97 dalinai finansuojama Užsienio reikalų ministerijos (Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo programa);
10. TikTok’ininkų plejada - jų gan daug, visi kartoja tas pačias tezes: raštas rusėniškas, populiacija daugiausiai slavai ortodoksai, teritorija daugiausiai rusėnų žemėse - todėl ir valstybė buvo rusėnų (baltarusių). Dažnai remiasi A. Kraucevič teiginiais. Parinkau iškilesnius, profilių nuorodos komentaruose;
11. Alexei Dzermant - prorusiškas, Batkos režimą remiantis, sovietais besidžiaugiantis filosofas ir žurnalistas, anksčiau daug laiko praleisdavęs Lietuvoje: „Vilnius yra baltarusiškas miestas, kadangi čia gyvena žmonės kalbantys baltarusių kalba - tuteišai. Dabar, kai padidėjo baltarusių ir ukrainiečių gyventojų, būtina kelti klausimą kaip apsaugoti mūsiškių kalbines teises. Opozicija yra parsidavusi „lietuvių šovinistams“. A. Dzermant palaiko ryšius su ultra-dešiniosiomis partijomis Europoje;
12. Aliaksandr Lukashenka - Tarakonas Batka, Bulvinis Pikachu ir dar tūkstančio vardų savininkas, kurio didybės jie visi vis tiek neapsako. Karts nuo karto pasitrina dantenas krakmolu ir šauna: „baltarusiai buvo LDK stuburas“, „lietuviai privatizavo LDK istoriją“, „turime adekvačiai įvertintį šį istorijos etapą“.
Pradžiai Batka visiškai atmetė LDK ir rėmėsi vien sovietine istorija, tačiau dabar žongliruoja tarp litvinizmo, Dugino teorijų ir kitų prorusiškų naratyvų - jo nuomonė prieštaringa ir vis keičiasi.
Baltarusijoje mokoma „mitologizuota“ LDK istorija: ale galimi keli LDK gimimo variantai, tačiau visada peršamas litvinistiškas. Nurodau A. Ūsienės istorijos kurso Baltarusijos mokyklose analizę;
13. Aleksandras Duginas - žymus rosyjos filosofas, ‘ruski mir’ ideologas, imperializmo gerbėjas, porą metų iki karo atvirai skatino krėmlių pulti Ukrainą: „trečiame rosyjos istorijos etape atsiranda ne tik viena Rusia, mūsų (Maskvos), o dvi: dar viena Rusia taip pat yra - tai Lietuvos Rusia“.
Glaustai: nebuvo Lietuvos, buvo rosyja, tik labiau vakarietiška. Todėl Algirdą rosyjanai laiko savo kunigaikščiais (primenu apie Tūkstantmečio skulptūrą), Žalgirio mūšį - savo pergale prieš Vakarus.
Šiuos naratyvus Putka atkartojo savo interviu su Tuckeriu. Ne litvinizmas tiesiogine prasme, bet taip pat lietuviškos tapatybės trynimas per istorijos melagienas. Naratyvas papildantis litvinizmo ideologiją (LDK buvo slaviška, lietuviai - nereikšmingi) ir pakreipiantis baltarusių savimonę rosyjos link. Pridedu M. Laurinavičiaus ir A. Ūsienės analizę laidoje „Dekonstrukcijos“;
14. Egor Stanislavovich - istorikas, rosyjaniško nacizmo skleidėjas, aktyviai remia agresiją prieš Ukrainą, renka lėšas zekų ordai: „jei su šiuo sentimentu Aliaksandras Grigorjevičius (Batka) grąžins mums, pavyzdžiui, istorinį rosyjos miestą Vilnių - aš jam paplosiu“, „LDK istorija yra rusiškumo praradimo istorija“ ir pan. Atliepia Dugino bei Lukašenkos išvartymus, juos pagrindžia įvairių istorinių faktų pritempinėjimu. Už nuopelnus yra apdovanotas sankcijomis;
15. Bad Actors - asmenys su piktybiniais ketinimais, litvinizmo kontekste: kiršinti lietuvius ir baltarusius. Pridedu 12 profilių ir 13 grupių, kur jie daugiausiai reiškiasi. Dauguma paskyrų pagal tą patį šabloną: AI arba animacinės nuotraukos, lietuvius kaip tautinę grupę žeminantys postai ir komentarai, bandant eiti į diskusija varymas į šoną ir retoriniai klausimai. Grupės gana įvairios, kai kurių tikrai nepavadinčiau litvinistinėmis, tiesiog jose pasitaiko litvinistionio turinio. Labiausiai antilietuviškų postų autoriai dažnai skelbia anonimiškai;
16. Žemaičių separatizmas - judėjimas, kuris maždaug kas 10 metų vis dingsta ir vėl atgyja. Šie asmenys yra naudingi idiotai - žmonės, kuriais pasinaudojama propagandos tikslais, jiems patiems to nesuvokiant. Būta mitingų nepriklausomybės pradžioje, visokių norų atsiskirti su Putkos pagalba, o visai neseniai - pasiskelbti atskira tauta. Neįžvelgiu kažkokių tiesmukų sąsajų su litvinizmu, žemaičiai tiesiog muša į savus vartus. Mažai litvinistų apie šį judėjimą žino, tačiau bendram informaciniam paveikslui paminėti pravartu.
Pastebiu, jog tai aktyvūs ir žymiausi ideologijos skleidėjai. Kiek yra pasyvių - be apklausų ir profesionalios statistikos neįmanoma pasakyti.
Pradėjus litvinizmą aptarinėti žiniasklaidoje, baltarusiai kolosalių nesąmonių neberašo, o ankstesnius įrašus trina - darosi sunkiau prigauti. Todėl prašau, nepradėkite reportinti jų soc. tinklų paskyrų ir neužverskite įrašų komentarais.
Pridedu man labiausiai įsiminusius hitus kaip marškiniai „dirbk kruopščiai ir Vilnius bus čia“, „žmudziniai duoda kyšius leftistiniams vakarų profesoriams“ ir kt.
KAIP LITVINISTAI MELUOJA
1. Šaltinių falsifikavimas.
Jeigu tik yra galimybė - litvinistai savo teorijoms nepalankius įrodymus mėgins ištrinti. Paulius Remeika prigavo juos klastojant LDK istoriją Vikipedijoje - komentaruose detalūs įrodymai. Aišku, Vikipedija nėra patikimas šaltinis, tačiau ieškodami informacijos žmonės pirmiausia eina būtent ten. Beje, jie didžiuojasi tokia veikla, laiko tai kova su „vagimis letuvysais“;
2. Klaidingi literatūros vertimai su tikslu suklaidinti ir melavimai dėl pripažintų istorikų pasisakymų ar vertinimų.
Komentaruose rasite A. Ramanausko kelių tokių nutikimų apžvalgą ir puslapio Litvinism debunking įrašą. Jei jus užmėtys neva būtom istorikų citatom - nepasimaukite, greičiausiai nieko panašaus nesakė.
3. Litvinizmo reiškinio ir problemos neigimas.
Prispaudus uodegą, jie pradeda kalbėti, kad „jokio litvinizmo nėra, čia išpūstas burbulas, tai prieš rinkiminiai žaidimai“ ir pan.
Andrej Stryzhak neseniai Delfi laidoje aiškino „kad litvinizmas iš piršto laužtas“, nors prieš septynerius metus pats rašinėjo visokius litvinistinius blėnius.
Andrej Kazakevič (vienas iš diskusijos Seime dalyvių) sako, jog nesupranta, kas yra litvinizmas ir kame yra problema. Tuo tarpu jo Youtube kanale „Niagist“ galima rasti visą puokštę litvinistiškų komentarų (pridedu Litvinism debunking surinktą informaciją). Suprantu, jog gali pasikeisti žmogaus pažiūros, bet kaip galima sakyti, kad litvinizmo nėra, jei pats jį skleidi arba skleidžia tavo sekėjai?
Visą tai vertinti reikėtų atsimenant, jog istorijos falsifikavimas vyksta ir kitur - straipsniai, Youtube, TikTok’as, mokyklos ir t.t
PAPLITIMAS
Kadangi nėra jokių litvinizmo paplitimo tyrimų ar statistikos, apžvelgsiu jau aptartų veikėjų įrašus, kitus reiškinius ir palyginsiu jų populiarumą su lietuviškais atitikmenimis.
Litvinizmas pop muzikoje:
Šventinio Bankucheno idėjos gabalas litvinistišku naratyvu - viskas baltarusiška, lietuviškos (baltiškos) istorijos nė kvapo. Sukurta prieš 12 metų. Nurodau originalą ir su ENG subtitrais. Šios dainos įrašų Youtube yra bent šeši: vienas 422 tūkst., kiti po 3.8-100 tūkst. peržiūrų (bendrai 646 tūkst.).
Palyginimui „Lietuvos istorijos repas“ 8.2 mln. peržiūrų;
Žymusis Z. Pazniak „jie neturi jokių teisių į Vilnių“ interviu sulaukė 150 tūkst. peržiūrų, kiti jo interviu nuo 92 iki 375 tūkst., trumpi pasisakymai laidose po 20-50 tūkst. (jų labai daug).
Palyginimui populiariausias I. Šimonytės interviu 229 tūkst., S. Skvernelio 106 tūkst., „Nepatogūs klausimai“ su R. Mackevičiumi ir Butkute 286 tūkst.;
Vital Zenka Facebooke turi 298 followerius ir Siarhei Kovalenka Youtube renka po keliasdešimt peržiūrų. Tačiau juos traukia Ostorojno Virus: čia S. Kovalenka nesąmonės susilaukia vidutiniškai po 1.7 tūkst, Telegram kanale vidutiniškai po 1.1 tūkst. peržiūrų. Nežinau lietuviško atitikmens, neturiu su kuo palyginti;
A. Kraucevič įrašai kanale „Budzma Belarusami!“ vidutiniškai renka po 12 tūkst. (ir jų daug), Belsat History po 34 tūkst., savo asmeniniame kanale turi 1.5 tūkst. sekėjų, jame įrašai surenka po 1.5 tūkst. peržiūrų.
Egor Stanislavovich Youtube kanalas turi 18.1 tūkst. sekėjų, įrašai renka vidutiniškai po 3.9 tūkst. peržiūrų.
Palyginimui A. Bumblauskas vidutiniškai surenka po 30 tūkst. (neskaičiavau visiškai nepopuliarių įrašų - jų daug), pokalbiai su E. Gudavičiumi laidoje „Būtovės slėpiniai“ po 3.5 ir 4 tūkst.; įvairios laidos su V. Rakučiu vidutiniškai po 25 tūkst. (skaičiavau populiariausius įrašus), su T. Baranausku vidutiniškai po 10 tūkst. peržiūrų;
E. Vodanosova ir „Budzma Belarusami!“: 55.5 tūkst. sekėjų, įrašai surenka po 15-45 tūkst. peržiūrų (vidutiniškai po 27 tūkst.).
Palyginimui „Aisčių Archelogijos“ žymieji video vidutiniškai po 7.2 tūkst., LRT „Gustavo Enciklopedijos“ senieji epizodai apie istoriją vidutiniškai po 82 tūkst. (bet jų tik 3), naujieji po 2.5 tūkst., istorijos pamokos su Laura po 2 tūkst. Iš tikrųjų nelabai yra su kuo lyginti, E. Vodanosovos apimtis didesnė ir kokybė žymiai aukštesnė;
A. Chaychyts Facebook’e turi 2.8 tūkst. sekėjų; A. Dzermant Facebooke 3.5 tūkst., Tegrame 9.5 tūkst sekėjų, jo įrašai surenka vidutiniškai po 1 tūkst. peržiūrų (žymusis įrašas apie Vilnių 6.4 tūkst.); V. Tsepkalo Youtube turi 40 tūkst. sekėjų, vidutiniškai po 4 tūkst. peržiūrų.
Palyginimui Ž. Svitojus 10 tūkst., V. Bartkevičius 6.7 tūkst., T. Baranauskas (aktyvus ir politikoje, ne tik istorijoje) 9.5 tūkst. sekėjų;
N. Radina su Charter97 istorijos straipsniai renka vidutiniškai po 3.5 tūkst. su vienu kitu iššokimu iki 20 tūkst. Nėra su kuo palyginti pagal viešus duomenis;
Litvinistai Tik Toke vidutiniškai turi po 4 tūkst. sekėjų, išskirti galima tik Lex Bondar su 48.5 tūkst. ir Budzma su 30.3 tūkst.; Lex Bondar litvinistiniai įrašai surenka po 200 tūkst. ir daugiau peržiūrų, A. Kraucevič nuo 1 iki 62 tūkst.
Palyginimui žymiausia lietuvių istorijos komunikuotoja chistorike Tik Toke turi 68.6 tūkst. sekėjų ir vidutiniškai 24.4 tūkst. peržiūrų; Paul Duchy turi 1.7 tūkst. sekėjų ir vidutiniškai 14 tūkst. peržiūrų; Rūstus Gids 3.2 tūkst. sekėjų Facebooke;
A. Dugin turi 182.4 tūkst. sekėjų X platformoje, gausybę įvairių video Youtube (nuo 2.2 tūkst. Iki 1.1 mln. peržiūrų). Jei tik ką pasako - visa ‘rusky mir’ žiniasklaida iš susižavėjimo alpsta.
A. Tapinas Facebooke turi 261 tūkst., R. Janutienė 45 tūkst. sekėjų.
Taip pat primenu, jog nuosaikiai litvinistiškos istorijos baltarusiai mokomi mokyklose - daugiau info skiltyje apie Batką ir C. Akudovič.
Vertinant bendrai visos baltarusių tautos kontekste (9.5 mln.) skaičiai vidutiniški, tačiau vertinant tik opozicinės išeivijos kontekste (apie 350 tūkst. emigravo po represijų) - to tikrai niekaip nepavadinsi marginaliomis idėjomis.
INFORMACINĖS ATAKOS
Litvinizmo ideologiją informacinėms atakoms išnaudoja FSB ir Baltarusijos KGB:
1. Ginkluotų litvinistų video (Baltarusijos KGB provokacija) - grasinimai Kasčiūnui, Lopatai ir Lietuvai bendrai. Nuoroda su įrašu ir debunkinimu komentaruose;
2. Grasinimai Seimo nariams - visi gavo laiškus su reikalavimais pakeisti politiką baltarusių atžvilgiu, kitaip bus atimtas Vilnius. Tiesa, laiškai su grasinimais Seimui nėra kažkas reto ar unikalaus;
3 Peticija Nausėdai - reikalauja pripažinti Vilnių „gimtu Baltarusijos miestu“. Reikalavimo tekstas skirtas Vyriausybei, bet kažkodėl išsiuntė Prezidento kanceliarijai;
4. Kvietimai teplioti grafiti užrašus „litvinai ateina“. Tai reiktų vertinti kaip vandalizmo skatinimą.
EKSPERTŲ NUOMONĖS
Jei abejojate mano nuomone, kviečiu susipažinti su ekspertų:
1. Auksė Ūsienė (Lietuvos Kariuomenės Strateginės Komunikacijos Departamento vyr. specialistė, istorikė): litvinizmo ideologija derinama kartu hibridinėmis atakomis, „Zapad“ pratybomis ir realiais kariniais veiksmais; krėmliui litvinizmas yra naudingas, šią ideologiją pasigavo ir sau naudinga linkme pakreipė Baltarusijos KGB. Auksė taip pat įžvelgia daug paralelių tarp litvinizmo melagienų platintų apie Ukrainą karo pradžioje;
2. Saulius Guzevičius (Lietuvos kariuomenės Specialiųjų operacijų pajėgų įkūrėjas): laidoje „LRT aktualijų studija. Ar baltarusių litvinizmas pavojingas?“: „2013 metai per Zapad pratybas, pamatėme, jog per aktyviąją pratybų fazę, kai prie mūsų sienų prikaupta tiek iš Karaliaučiaus, tiek iš Baltarusijos pusės daugybė pajėgų, pradedami transliuoti iš rosyjos politikų, iš Baltarusijos pseudoistorikų tas pats naratyvas: tai Vilnius turi priklausyti Baltarusijai (Lukašenkai), todėl kad viduramžiais LDK buvo sukurta būtent baltarusių“. S. Guzevičius Laidoje „Suprasti Rusiją“: litvinizmas yra informacinio karo dalis, rosyjos propaganda nusitaikė į Lietuvos istoriją, naudojant naratyvą buvo dvi slaviškos Rusios: Maskvos ir Lietuvos;
3. Ričardas Gruodis - gidų ir kelionių vadovų profesinė sąjunga „Solidarumas“ pirmininkas. Kodėl jis svarbus? Nes gidai gyvai bendrauja su daugybe baltarusių. Jo teigimu litvinizmo ideologiją išpažįsta absoliuti dauguma, daug kam atrodo, jog Vilnius yra baltarusių ir kad jį atėmus grįš gražūs LDK laikai;
4. Bernaras Ivanovas – politologas, istorijos mokslų daktaras, dėstė baltarusių studentams Europos Humanitariniame Universitete Vilniuje: „didesnių šovinistų nesu matęs“. Tie patys pasakojimai, kaip mes pavogėme jų istoriją, kokie mes netikę „letuvysai“. B. Ivanovas pastebi, jog svarbiau už kiekybę yra pasiryžimas eiti iki galo (politinių idėjų kontekste), todėl litvinizmą vertina kaip labai rimtą ateities iššūkį;
5. Objektyvumo dėlei turiu paminėti, jog A. Nikžentaitis (Lietuvos istorijos instituto direktorius) ir VSD pavojaus litvinizme kol kas nemato, tačiau vertina tai kaip rimtą problemą visuomeniniame lygmenyje.
SUKARINTOS ORGANIZACIJOS LIETUVOJE
Šios baltarusių organizacijos įvairiomis formomis būna suplakamos ir dėl savo pavadinimų iškart priskiriamos litvinizmo ideologijai. Noriu jas atskirti ir įvesti aiškumo:
1. Baltarusijos išlaisvinimo armija (BIA) ir jų treniruotės Lietuvoje.
Aurimas Navys (Visuomenės Informacinio Saugumo Agentūros įkūrėjas, apžvalgininkas) vertina juos kaip didelę saugumo spragą - BIA gali infiltruoti FSB / KGB, atlikti diversiją, o Ž. Svitojus mato daug paralelių tarp diversinių grupių veikusių karo pradžioje Ukrainoje. Aiškaus litvinizmo apraiškų neradau;
2. Klubas „Licviny“ - Lietuvoje gyvenančių baltarusių bendruomenė, apart visuomeninės veiklos taip pat vykdo ir karinį narių pasirengimą.
Klubo pirmininkas teigia, jog toks pavadinimas pasirinktas, nes „norėjo parodyti, jog esame broliškos tautos ir turime bendrą praeitį“, klubas su litvinizmo ideologija nesutinka. Tačiau Šaulių Sąjunga nutraukė bendradarbiavimo sutartį su klubu būtent dėl litvinizmo (pasak klubo).
K. KALINAUSKO PULKAS
Kalbant apie K. Kalinausko pulką visada būtina atminti - jie lieja kraują už mūsų ir Ukrainos laisvę.
Apžvelgiu kelis epizodus:
Pirmasis pėstininkų batalionas „Litvin“ - Kalinausko pulko dalis pavadintas Ilya “Litvin” Khrena garbei (kario žuvusio kovose Bučoje). I. Khrena buvo vienas pirmųjų pulko narių. Pavadinimas nėra susijęs su litvinizmu tiesiogiai, informacijos apie Ilya Khrena pažiūras litvinizmo klausimu neradau.
Vytis Jurkonis diskusijoje Ateities komitete: „buvo bandymų inicijuoti priesaiką nuo Smolensko ir Vilniaus, bet tam buvo pasipriešinta ir tą irgi reikia fiksuoti“. Aš labiau fiksuočiau faktą, kad išvis kažkokiai reikšmingai daliai pulko narių kilo toks noras, ir jog jam reikėjo priešintis.
Pavel Kukhta - K. Kalinauskio pulko mobilizacijos punkto Varšuvoje viršininkas: „tegul lietuviai studijuoja istoriją – studijuoja, kur buvo Lietuva, kur Žemaitija“.
Primenu apie A. Auchynnikau - tą veidmainį litvinistą su nacizmo elementais.
Atsakymas į ginkluotų litvinistų provokaciją.
A. Ramanauskas pasidalino ginkluotų „litvinistų“ įrašu ir nurodė, jog greičiausiai tai FSB arba Baltarusijos KGB darbas.
Rimas Armaitis (išminuotojas, pulko instruktorius) perdavė jų atsakymą: „Žemaitijos žvalgyba daro ką nors dėl Ūsuoto Tarakono? KGB pajuto skaudžią lietuvių vietą ir bando diskredituoti baltarusius“. Autorius mūsų Lietuva nelaiko, tikroji Lietuva jam yra Baltarusija.
Truputis skaičių. Ukrainos pusėje kovoja apie 500 baltarusių, 450 iš jų K. Kalinauskio pulke. Orkų pusėje apie 13 tūkst. pasiruošę padėti (pasirašę sutartis) ir apie 750 baltarusių tikrai kovojo dar iki invazijos.
Ar Kalinauskio pulke yra litvinistų? Tikrai taip, ir tikrai ne saujelė, o reikšminga dalis.
Ar jie kelia grėsmę? Tikrai ne, didesnę grėsmę kelia baltarusiai kovojantys rosyjos pusėje. Todėl reikėtų nustoti juos kaltinti ir daugiau dėmesio skirti tam, kas vyksta pas Batką ir Ukrainoje.
Lieku prie nuomonės, jog K. Kalinausko pulkas yra marga publika su įvairiomis pažiūromis, o jų vyriausieji karininkai - padorūs ir šviesūs žmonės, nesąmonių krėsti neleis. Juos vienija ne litvinistinės pažiūros, o kova prieš rosyją.
KODĖL LITVINIZMAS PAVOJINGAS?
Vaikų ir moterų slėpti nereikia, tačiau būtina daryti spaudimą politikams ir atitinkamoms institucijoms, jog spręstų šią problemą, nes:
1. Litvinizmas ir jį papildantys naratyvai neigia Lietuvos valstybingumo istoriją. Logika: Jūs ne Lietuva, jūs Žemaitija. Žemaitija kada nors buvo valstybė? Nebuvo. Va ir viskas, marš atgal pas ‘matuška rosyja’ arba atiduokite Vilnių ir Klaipėdą;
2. Šios žinutės repetuojamos ir ruošiamos hibridinei atakai (kaip rodo Zapad pratybos, Putkos ir Dugino kalbos prieš užpuolant Ukrainą);
3. Litvinizmas žlugdo lietuvių pilietinę savimonę, visuomenės ryžtą priešintis išorės grėsmėms (informacinė ataka). Logika: Vilnius ne mūsų, jį krivičiai sukūrė ir Stalinas atidavė; ir Klaipėda ne mūsų, juk sovietai padovanojo; išvis mes kažkokie vagys, gi taip baltarusius nuskriaudėme atimdami istoriją; mus užpuolė, bet gal taip ir nusipelnome;
4. Litvinizmas sudaro sąlygas ir pretekstą baltarusių išeivijai nesiintegruoti į visuomenę, nesimokyti lietuvių kalbos (vystosi paralelinės visuomenės, geras pavyzdys būtų arabų diasporos Prancūzijoje, Olandijoje ar Švedijoje). Logika: čia ne mes integruotis ir kalbos mokytis turime, o tie vagys „žmudzinai“ mokytis baltarusių kalbos ir taikytis prie mūsų;
5. Ši ideologija skatina nesantaiką tautiniu pagrindu. Primenu įvykį, kai baltarusis užpuolė baro lankytojus. Jei sėdėsime rankas sudėję - tokių atvejų daugės.
Litvinizmo reiškinys matomas nuo pat L. Želigovskio (generolas vadovavęs lenkų žygiui į Vilnių) ir V. Lastausko (Lazdynų Palėdos vyras) laikų, spaudoje buvo rašytą apie autobusus ir operą „Vitovt“, statomus paminklus LDK kunigaikščiams - kas pasikeitė, kodėl reikėtų sunerimti?
Nes anksčiau:
1. Baltarusija nevykdė hibridinių atakų prieš Lietuvą (migrantų krizė);
2. Nebuvo karo prieš Ukrainą bendrininkė;
3. Baltarusijos režimas neskleidė tiek daug melagienų neigiančių Lietuvos valstybingumo istoriją ir lietuvių tautinę tapatybę (primenu apie paraleles su Putkos kalbom apie Ukrainą);
4. Vilniuje negyveno 60 tūkst. Baltarusių (tiek atvyko tiesiogiai iš Baltarusijos į Lietuvą, o kiek dar atvyko per Lenkiją);
5. Lietuvoje neveikė sukarintos baltarusių organizacijos (jas nesunkiai gali infiltruoti KGB ar FSB, įvykdyti diversiją);
6. Ideologija dar niekada nebuvo tokia populiari ir su tiek daug aktyvių skleidėjų;]
7. Baltarusijos KGB aktyvumas Lietuvoje dar niekada nebuvo toks aukštas.
SEIMO NUVEIKTI DARBAI
Lietuvos Respublikos Seimas Ateities komitetas suorganizavo dvi diskusijas tarp istorikų ir politologų. Raimundas Lopata, jei skaitote, priimkite tai ne kaip ataką asmeniškai prieš Jus ar komitetą, o kaip ženklą, jog visuomenei įdomu ir ji seka Jūsų darbą. Vyksta informacinis karas, o mes apsimetame, jog nieko nevyksta. Nevyniosiu: litvinizmo klausimu Ateities komiteto darbą laikau apleistinu ir neatsakingu.
Norėčiau sužinoti:
1. Kokių priemonių buvo imtasi atremti litvinizmo melagienoms? 2. Koks artimiausių veiksmų planas sprendžiant litvinizmo problemą? 3. Raimundas Lopata, kaip suprasti Jūsų pasišaipymą iš Tsichanouskajos ir jos kolegų (pirmasis susitikimas 1:00:54)? Jūsų dalis svečių net nesupranta kame problema, kas tas litvinizmas ir tai atvirai pripažįsta. Kaip Jūs galite šaipytis iš partnerių, kurie gali ir nori padėtii. Kas tokio juokingo? 4. Kodėl diskusijose Seime nedalyvavo su šia problema puikiai susipažinę specialistai: Valdas Rakutis, Tomas Baranauskas, Saulius Guzevičius, Auksė Ūsienė, Žilvinas Svitojus ir kt.? 5. Ar buvo kalbėtasi su partneriais iš Lenkijos dėl bendradarbiavimo šia tema? Jų indėlis diskusijoje būtų buvęs labai svarus. Primenu, kad Belsat ir kiti pagrindiniai ideologijos skleidėjai reziduoja Varšuvoje; 6. Ar yra paruošta detali baltarusių integravimo į visuomenę strategija?
MANO SIŪLYMAI
Kad jau toks gudrus ir prie klaviatūros, tai turiu kelis pasiūlymus atsakingoms institucijoms:
1. Parinkti TOP 10 pagrindinių teiginių ir / ar klaidingų istorinių interpretacijų ir jas paneigti (debunkinti) konkrečiais įrodymais, pvz.: lietuviai užkariavo rusėnus, o ne atvirkščiai, nes būtent tokia mūšių baigtis ir būtent tokios sutartys aprašomos Volynės, Hiparijaus ar dar kokiuose metraščiuose (pridedant konkrečias ištraukas). Turinys pateikiamas vizualiai ir labai aiškiai. Nurodau puikų pavyzdį iš lietuvių NVO Debunk.org. Turinį platintų lietuvių istorijos kuomunikuotojai ir atitinkamos istorijos paveldo bei kovos su dezinformacija institucijos, žiniasklaidos priemonės;
2. Atlikti anonimines baltarusių gyvenančių Lietuvoje apklausas, jog žinotume koks iš tikro yra litvinizmo išbujojimas ir kaip radikaliai jie nusiteikę. Tai galėtų atlikti Migracijos departamentas;
3. Suorganizuoti debatus tarp Lietuvos istorikų, visuomenininkų (pvz.: Valdo Rakučio, A. Bumblausko, Žilvino Svitojaus) ir esminių litvinizmo veikėjų (pvz.: Z. Pazniak, A. Krausevič ir A. Čajčyc ar E. Vodanosova). Moderuotų lenkų, ukrainiečių arba britų istorikai. Transliacija Atviro Seimo puslapyje (taip pat būtina rusiška ar baltarusiška įrašo versija, jog galėtų suprasti visi baltarusiai);
4. Į debatus pasikviesti visą litvinistų influencerių ir žurnalistų armadą: nuo Tik Tok’erių iki S. Kovalenka ir N. Radina. Taip pat ir Lietuvos istorijos komunikuotojus ir visuomenininkus kaip Rūstus Gids, Valdas Bartkevičius, chistorikė ir pan. Atstovautų savo sekėjus - gyvai uždavinėti klausimus po debatų. [Ir dar specialiai nufilmuoti litvinistų veido išraiškas, kai bus duota per snukį iš Hipatijaus kronikos];
5. Į debatus kviesti ne tik privačiais, bet ir viešais kanalais - jog matytų jų sekėjai ir negalėtų sukti uodegos;
6. Surengti susitikimą su Lietuvoje gyvenančiais baltarusiais. R. Kamuntavičius, V. Rakutis ar dar kas nors iš žymesnių ir pripažintų istorikų papasakotų apie baltarusių protėvių rusėnų indėlį į LDK, kodėl nuo XVI a. tai buvo jau ir jų valstybė (ne tik lietuvių) ir t.t. Po paskaitos visi pasiliktume, debatuotume;
7. Bendradarbiauti su Lenkijos institucijomis, jog užkardytų Belsato ir Budzma melagienas, savo ruožtu apklaustų baltarusių diasporą dėl litvinizmo;
8. Įtvirtinti Lietuvos (arba lietuvių tautos) istorijos kanoną įstatymais, be abejo, paliekant vietos naujiems archeologiniams ir istoriografijos atradimams;
9. Kreiptis į heraldikos komisiją detalaus išaiškinimo dėl baltarusių naudojamų lietuviškų simbolių (Vyčio ir Gediminaičių stulpų): ar gali, jei taip, kokias versijas, kokioms funkcijoms ar progoms ir t.t.;
10. Sudaryti partijų susitarimą dėl ilgalaikės politikos Baltarusijos atžvilgiu (panašų į gynybos).
APIBENDRINIMAS
Litvinizmas nėra baltarusių atsigręžimas į LDK istoriją. Litvinizmas yra LDK istorijos nusavinimas remiantis klaidingomis teorijomis ir melagienomis, o radikalesniais atvejais - lietuvių žeminimas tautiniu pagrindu ir teritorinės pretenzijos į Vilnių.
LDK gali (ir, manau, privalo) būti jų tautinės tapatybės dalis, bet tik neiškraipant istoriografijos, archeologijos tyrimų, pasaulyje pripažintų istorikų darbų bei pasisakymų. Tokį reiškinį vadinkime „Gudų pavasariu“, „Atgudimu“, „Gudėjimu“ ar dar kaip nors, bet tik ne litvinizmu, nes suvėlus terminą, nebesuprasime, apie ką kalbame.
Gudija - lietuviškas egzonimas Baltarusijai. Senovės lietuvių kalboje reiškė svetimšalį, dažnai buvo naudojamas paniekinamai, tačiau šiais laikais turi teigiamą reikšmę - nuo žodžio „įgudęs“ (ang. skillful).
Glaustai:
1. Litvinizmas nebėra tik pseudomokslinė teorija: litvinizmą pasigavo politikai ir radikalai - tai jau tapo ideologija su ryškiu šovinizmo atspalviu; 2. Litvinizmas jungia gudų opoziciją, Tarakono Batkos režimą ir krėmlių (naratyvai labai panašūs, vienas kitą papildantys), o tarp lietuvių ir gudų - varo pleištą; 3. Litvinizmas yra pavojingas, nes neigia Lietuvos valstybingumo tradiciją ir lietuvių tautinę tapatybę; 4. Ideologija yra reikšmingai paplitusi gudų tarpe, ypač išeivijoje; 5. Litvinizmą išnaudoja FSB / KGB (informacinės ir hibridinės atakos, lietuvių nuteikimas prieš baltarusių opoziciją); 6. Pačios gudų sukarintos organizacijos blogų ketinimų Lietuvos atžvilgiu neturi, tačiau yra rimta saugumo spraga, kuria gali pasinaudoti radikalūs litvinistai ar FSB / KGB; 7. Dauguma litvinistiškų pasisakymų iš gudų ar rosyjanų politikų pusės yra skirti vidinei auditorijai ruošiant visuomenę konfrontacijai su Lietuva.
Pridedu angliškos Wikipedia puslapį, jame rasite litvinizmo reiškinio atsiradimo istoriją ir raidą iki pat šių dienų.
Į litvinizmą galima žiūrėti kaip į didžiulę nelaimę arba kaip auksinę progą pro rakto skylutę, už ausų ištraukti gudus iš ‘rusky mir’ į Europos civilizaciją - sukurti politinę tautą su aiškia ir tvirta tautine tapatybe. Bet tam reikia laimėti kovą informaciniame lauke. Normali, europietiška Baltarusija būtų didžiulis laimėjimas Lietuvai - tiek ekonomine, tiek saugumo prasme.
Jei informacija pasirodė aktuali ir norite man padėkoti - pasidalinkite šiuo įrašu ir / ar paskambinkite 1485.
Pažiūrėkite šaltinius komentaruose (mano FB profilis) - reikia savo akim ir ausim patirti, jog suprastumėte, koks blogis tai yra.
Dažnai rėmiausi jų darbais, todėl papildomo paminėjimo nusipelnė: Žilvinas Svitojus, Litvinism debunking, Algis Ramanauskas, Paulius Remeika (paul.duchy on TikTok), Jonas Paulauskas. Jei įdomi ši tema, sekite juos.
_________________ Tautos jėga ne jos narių vienodume, o vienybėje siekiant pagrindinio tikslo - Tautos klestėjimo.
|
|